سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چینی‌ها برخلاف اروپایی‌ها، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را پیش‌بینی کرده بودند

یک تحلیلگر آمریکایی معتقد است چینی‌ها برخلاف شرکتهای اروپایی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را پیش‌بینی کرده بودند و برای آن تدابیری اندیشیده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، شرکت نفت و انرژی «سی ان پی سی» چین پیش از این اعلام کرد آمادگی لازم برای اخذ جایگاه شرکت فرانسوی توتال فرانسه را در پروژه پارس جنوبی ایران دارد.

در سال 2017، دو شرکت توتال و سی ان پی سی با امضای یک قرارداد 20 ساله به ارزش 4 هزار و 800 میلیارد دلار آمادگی خود را برای توسعه فاز 11 میدان گازی پارس  جنوبی ایران اعلام کردند.

شرکت توتال فرانسه از بیم تحریم های آمریکا در صدد خروج از ایران است. این در حالی است که «تام مک گریگور»، تحلیلگر آمریکایی مسائل سیاسی و اقتصادی، بر این باور است که شرکت های چینی، برخلاف شرکت‌های اروپایی، احتمال بازگشت تحریم ها علیه ایران را پیش بینی کرده بودند.

گریگور در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: به طور حتم چینی ها نگاه دقیقی به برجام داشته اند و تمامی جوانب آن را بررسی کرده اند. روش تجارت  چینی ها به این شکل است که حتی اگر قصد کاری را داشته باشند اعلام نمی کنند. آنها بسیار جدی هستند و دلیل ندارد کاری که قرار است انجام دهند، برملا کنند. آنها احتمال لغو برجام از سوی آمریکا و خروج توتال از ایران را پیش بینی کرده بودند. در حال حاضر منتظرند تا توتال در خصوص خروج از ایران تصمیم نهایی را بگیرد.

وی در ادامه گفت: توتال یکی از  بزرگترین غول های عرصه انرژی در جهان است و تحریم هایی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در خصوص تجارت با ایران اعمال خواهد کرد، ممکن است برای توتال نیز مشکل ساز شود. شرکت های اروپایی باید پیش از این چنین خطری را پیش بینی می کردند. آنها باید می دانستند با انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، احتمال خروج یکجانبه واشنگتن از برجام وجود دارد. این در حالی است که چینی ها به دقت همه موارد را پیش بینی کردند. به احتمال زیاد، آنها ایده ای برای ادامه روابط اقتصادی با ایران و به دست آوردن بازار سرمایه گذاری این کشور پس از لغو برجام دارند.

این کارشناس در خصوص اقدام آمریکا برای تحریم شرکت های چینی که به تجارت با ایران ادامه می دهند گفت: «مطمن هستم شرکت های چینی که روابط اقتصادی خود را با ایران  ادامه می دهند مشمول تحریم های آمریکا می شوند؛ اما آنها در برابر این تحریم ها از خود محافظت می کنند. شرکت هایی مانند توتال از ترس آنکه بازارهای آمریکایی خود را از دست بدهند، مجبورند سر تعظیم مقابل آمریکا فرود آورند. این در حالی است که شرکت های چینی برای چنین شرایطی تدابیری دارند؛ ولی از اعلام آن خودداری می کنند».

بر خلاف شرکت توتال، شرکت نفتی سی ان پی سی چین عجله ای برای اجرای دستور ترامپ ندارد. این شرکت نه تنها از بیم تحریم ها سرمایه خود را از ایران خارج نکرده است؛ بلکه در انتظار فرصتی مناسب است تا سهم توتال را نیز به دست بیاورد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.