سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی؛

سرفصل درسی و برنامه آموزشی رشته مطالعات ارتباطی تصویب شد

سرفصل درسی و برنامه آموزشی رشته مطالعات ارتباطی مقطع کارشناسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جلسه 153 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.
 
در این جلسه که به بررسی سرفصل درسی و برنامه‌ آموزشی رشته مطالعات ارتباطی در مقطع کارشناسی اختصاص داشت، مفاد این سرفصل‌ها و برنامه‌ها توسط  فرقانی نژاد، رئیس کارگروه علوم ارتباطات، ارائه شد.
 
وی در تشریح جزئیات برنامه درسی این رشته گفت: با لحاظ کردن نظرات ارائه شده در دو جلسه قبل و با اولویت انطباق محتوا و شکل دروس با تحولات جدید علمی و نیازهای ملی این سرفصل‌ها و برنامه‌ها تدوین شده است.
 
رئیس کارگروه علوم ارتباطات افزود: موارد دیگری مانند سازگار کردن برنامه آموزشی با بازار کار و متمایز کردن این رشته از سایر رشته‌های مشابه نیز مدنظر بوده‌اند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: درمورد ساختار آموزشی هم باید گفت این رشته کاربردی و مسئله محور است.
 
رئیس کارگروه ارتباطات شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: تربیت کارشناسان توانمند در بعد اجتماعی – ارتباطی برای استفاده از فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی توانمندسازی جامعه از طریق دانشگاه برای مواجهه با تحولات ارتباطی هم از سایر اهداف این برنامه درسی است.
 
فرقانی در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به توجه خاص به موضوع کودک و رسانه گفت: سیاست‌گذاری و ایجاد نظام درجه‌بندی محتوایی برای دستیابی کودکان به رسانه‌ها، محدودیت تبلیغات در برنامه‌های کودک و برنامه‌سازی کودک از مواردی است که در این راستا مورد توجه قرار گرفته است.
 
بعد از سخنان فرقانی اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: معطوف بودن برنامه درسی به نیازهای ملی و بومی، توجه بیشتر به منابع بومی در زمینه تاریخ تفکر اجتماعی مسلمین، در نظر گرفتن مباحث فقهی و حقوقی در ارتباط با رسانه، تدوین مبانی اخلاق رسانه‌ای، توجه به مطالعات تطبیقی در حوزه رسانه، تغییر شکل ارتباطات با توجه به فضای مجازی و در نظر گرفتن سرفصل خاص برای مباحث متن شناسی و هرمنوتیک.

رسانه ابزار تولید قدرت است

بعد از سخنان اعضاء حداد عادل طی سخنانی گفت: در جهان امروز رسانه به ابزار تولید قدرت تبدیل شده است.
 
وی افزود: با توجه به تحولات شگفت‌انگیز فناوری‌های ارتباطی امروز موضوع رسانه، موضوع روز کشور است.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امروز تلفن همراه هوشمند که به سهولت در دسترس همه قرار دارد می‌تواند با استفاده از پیام‌رسان‌ها جامعه را به شدت متحول کند.
 
 حداد عادل گفت: متأسفانه در حوزه رسانه یک ‌صدای واحد از نظام شنیده نمی‌شود و تشتت در این زمینه کاملاً مشهود است.
 
وی افزود: خطرات دسترسی بدون ضابطه کودکان و نوجوانان به رسانه‌های مجازی به شدت جامعه ما را تهدید می‌کند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: مواردی مانند تطهیر خاندان پهلوی، سخن‌پراکنی علیه ارزش‌های انقلاب، نادیده گرفتن حق نشر، استفاده گروهک‌های تروریستی از فضای مجازی، اختلاف‌افکنی‌های مذهبی و نژادی از اهم تهدیداتی است که امروز ما را تهدید می‌کند که باید با آسیب‌شناسی این تهدیدات در جهت رفع آنها تلاش شود.
 
حداد عادل گفت: البته نباید محاسن فضای مجازی مورد بی‌توجهی قرار گیرد.
 
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از سخنان حداد عادل، فرقانی نیز طی سخنانی گفت: آسیب‌شناسی مباحث رسانه در صدر دغدغه‌های کارگروه مدنظر بوده است.
 
رئیس کارگروه ارتباطات شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: اهمیت ارتباطات انسانی تا آنجاست که به نظر ما این درس باید به‌عنوان یک سرفصل در دروس عمومی همه رشته‌ها در نظر گرفته شود.
 
 پس از سخنان  فرقانی و با رأی مثبت اعضاء سرفصل‌ درسی و برنامه آموزشی این رشته به تصویب رسید.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.