جامعه دانشگاهی کشور معتقد است تضمین رشد علمی کشور با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و استعداد‌ جوانان نخبه میسر است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عده‌ای معتقدند به دنبال خروج آمریکا از برجام، ایران در زمینه‌های علمی و فرهنگی و ارتباط دانشگاه‌ها با مراکزعلمی خارجی مشکل خواهد داشت و تعاملات بین المللی علمی تحت تاثیر این اتفاق از مسیر خارج می شود.

حال باید دید  آیا به راستی خروج آمریکا از برجام می‌تواند ارتباط دانشگاه‌های ایرانی با دانشگاه‌های خارجی  را با مشکل مواجه کند؟ آیا پیشرفت علمی و رشد زمینه‌های دانشگاهی با امضا نکردن برجام به وسیله  ترامپ متوقف خواهد شد؟  و هزاران گمانه زنی دیگر مبنی بر کوهی از مشکلات دیپلماسی و علمی  فناوری که بیگانگان سعی بر القای  آن دارند، صحت دارد؟

برای پاسخ به این سوالات نظر استادان دانشگاه، مسئولان نظام آموزش عالی کشور و فعالان دانشجویی را جویا شدیم تا ببینیم تاثیر اقدام اخیر آمریکا در خروج از برجام تا چه میزان به کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

مسئولان دانشگاهی خروج آمریکا از برجام را در رشد علمی کشور بی‌تاثیر می‌دانند 

  مسئولان دانشگاهی کشور هم معتقدند خروج آمریکا از برجام ضرر ى به نظام آموزش عالی کشور نخواهد زد و در راس جامعه دانشگاهی کشور منصور غلامی وزیر علوم  در اولین اجلاس علمی، آموزشی و تشکیلاتی رؤسای مراکز استانی بسیج اساتید، گفت: علی‌رغم بدعهدی مقامات آمریکایی از جمله این شخصیت عجیب و غریب که رئیس جمهور آمریکاست، در ۶ ماه گذشته شاهد ارتباطات قوی مقامات عالی علمی دانشگا‌ه‌های جهان با دانشگاه‌های کشور بودیم.

لغو برجام توسط آمریکا چه زیانی به زمینه‌های علمی و فرهنگی کشور خواهد زد؟

می توانیم به قطب علمی و فناوری تبدیل شویم 

نوراله قیصری استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: به اعتقاد من خروج آمریکا از برجام یک فرصت مناسب است؛ به این دلیل که نوعی خوداتکایی در درون آن وجود دارد. شاید برخی تصور می‌کنند در برخی از رشته‌های کشور مخصوصا در زمینه علم و فناوری با خروج آمریکا با مشکل مواجه می‌شویم، اما به اعتقاد من این یک فرصت است برای جامعه علمی کشور که به خودشان بیایند و تلاش‌ها برای بستر سازی و زیرسازی توسعه دانش در کشور صورت گیرد.

قیصری با بیان اینکه امروز سطح دانش و فناوری ما به دلیل میزان بالای محصولات علم و فناوری که وارد بازار کردیم، مطلوب است؛ گفت: مثلا در رشته‌های پزشکی تکنولوژی‌ها و فناوری ها، توانمندی دانشمندان در حوزه علاج بیماری ها‌ی بسیار سخت و انجام اعمال جراحی یا مدیریت بیماری‌های ناشناخته از سطح بالایی از علم و دانش برخورداریم‌؛ در خیلی از جهات می‌بینیم که دانش و تخصص ما افزایش یافته است.


بیشتر بخوانید:آمریکا بارها به جهانیان نشان داده که کشور قابل اعتمادی نیست


استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران خروج آمریکا از برجام را یک فرصت جدید برای تقویت رشد علمی و به نوعی جهش در رشته‌ها دانست و افزود: اطمینان خاطری وجود داشت که همیشه می‌توانیم با پرداخت پول از بازار‌های جهانی، علم و فناوری غرب را بخریم؛ امروز دیگر آن اطمینان خاطر وجود ندارد؛ درب خرید برخی تجهیزات بسته شده است. این موجب می‌شود که به بسیج منابع بازگردیم. ظرفیت‌های جدید به وجود بیاید و مدیریت شود. نسل جدید پژوهشگران وارد حوزه‌های ناشناخته شوند و ما به یک قطب علمی و فناوری تبدیل شویم.


بیشتربخوانید: خروج ترامپ از برجام مانع فعالیت کشور نخواهد شد


خروج آمریکا از برجام از الطاف خفیه الهی است

قیصری با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام فرصت مغتنمی برای کشور است، گفت: یکی از آن الطاف خفیه الهی به کشور و نظام ما همین اقدام اخیر ترامپ است. اصلا نباید نگران قطع ارتباط با غربی‌ها باشیم. همان طور که ما در حوزه علوم درمان و علوم پزشکی به خودکفایی و صدور دانش فنی رسیدیم  در شرایط کنونی هم به اعتقاد من رویداد اخیر می‌تواند موجب جهش علوم نه تنها در علوم پزشکی که در سایر رشته باشد. حوزه دانش که بسته نیست، همه جا علوم منتشر شده است؛ همه مراکز علمی در لبه دانش حرکت می‌کنند و ایران هم در بسیاری از این رشته‌ها در لبه پیشرفت قراردارد. نباید این طور فکر کرد که چون آمریکا از برجام خارج شده، ایران فرصت‌هایی را از دست خواهد داد.

با برجام تغییر خاصی در عملکرد دانشگاه‌ها به وجود نیامد

محمد شفیعی فر یکی دیگر از استادان دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: آمریکا از ابتدای انقلاب به اشکال گوناگون ما را تحریم کرده است، از همان سال ۵۸ تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان آغاز شد. از طرف دیگر از روزی که برجام را امضا کردیم تحریم خاصی برداشته نشد. از این جهت من فکر نمی‌کنم تغییر خاصی در فعالیت‌های علمی دانشگاه‌ها و رابطه ما با مراکز علمی غربی و بوجود بیاید.

شفیعی فر افزود: درست است که آمریکا برخی مراودات علمی ایران را محدود کرده است یا مانع دسترسی ایران به منابع علمی جهان می‌شود، اما باید به خاطر داشت که حتی اگر هیچ گونه مشکل سیاسی با آمریکا نداشتیم باز هم آن‌ها اجازه نمی‌دادند که یک کشور جهان سوم خصوصا کشور مسلمان ایران به سطح اول علم و دانش دست یابد؛ آن‌ها قصد دارند که ما همیشه دست نیاز خود را به سوی غرب دراز کنیم.

استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه در این دو سال تجربه شد که برجام چندان تاثیر گذار نیست، گفت: بیشترین رشد علمی و توسعه صنعت هسته‌ای در زمان تحریم‌ها صورت گرفت؛ دیدیم که رشد صنعت هسته‌ای به دلیل این که این رشته لوکوموتیو بسیاری از رشته‌های دیگر بود چگونه توانست در رشد دیگر رشته‌ها هم موثر باشد. وقتی برجام را امضا کردیم، چون محدودیت‌هایی را پذیرفتیم این رشد علمی محدود شد.

شهیدی فر این طور نتیجه گرفت که خروج آمریکا از برجام آسیب چندانی به بدنه علمی کشور نخواهد زد و اظهار کرد: قسمت زیادی از هجمه‌ها بعد روانی و تبلیغاتی دارد برای اینکه می‌خواهند به عده‌ای در درون کشور بقبولانند که با رفتن آمریکا از برجام وضع کشور بد می‌شود؛ آن‌ها با این سیاست می‌خواهند ما را به سمت برجام‌های دیگر بکشانند و از فضای سیاسی آن‌ها سواستفاده کنند.


بیشتر بخوانید: خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام جز تایید بدعهدی‌های تاریخی این کشور نیست


خروج ترامپ از برجام موفقیت ما در حوزه سیاسی و بین المللی است 

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: به نظرم خروج ترامپ از برجام یک موفقیت در حوزه سیاسی و بین المللی برای است، زیرا این کار ترامپ باعث شد که ما در کشور حرکتی را ایجاد کنیم.

لغو برجام توسط آمریکا چه زیانی به زمینه‌های علمی و فرهنگی کشور خواهد زد؟


بیشتر بخوانید: مردم با خروج ترامپ از برجام بیشتر پشتیبان تصمیمات نظام خواهند ماند



محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در حاشیه بازدید از سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به این سوال که لغو برجام توسط آمریکا چه زیانی به زمینه‌های علمی و فرهنگی کشور خواهد زد؟ گفت: مگر ما تاکنون چه کار می‌کردیم که محتاج آمریکایی‌ها بودیم؟ مردم و کشور ما زندگی خود را بی‌توجه به دشمنی‌های آمریکا ادامه می‌دهند، ایران جزء کشور‌های برجسته در زمینه علم و فناوری است؛ عموم مردم از ابتدا دلبستگی به برجام نداشته‌اند و ترسی هم از نقض آن ندارند.

لغو برجام توسط آمریکا چه زیانی به زمینه‌های علمی و فرهنگی کشور خواهد زد؟


جنبش‌ها و فعالان دانشجویی هم ضمن محکومیت اقدام اخیر ترامپ؛ آسیب این اقدام را در مسیر رشد و بالندگی کشور بى تاثير دانستند.

شورای دانشگاه تهران صبح روز پنج شنبه در بیانیه‌ای به مناسبت خروج آمریکا از برجام بیانیه‌ای صادر کرد که  در قسمتی از آن  آمده است: همگام با ملت بزرگ ایران، دانشگاه تهران، با اعلام تبعیت از سیاست‌های کلان نظام، مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید، تلاش خواهد کرد در دوره جدیدی که آغاز شده است، همانند چهاردهه گذشته، همه تلاش خود را برای پیشرفت هرچه بیشتر کشور به کار گیرد و با پشتیبانی کامل از سیاست‌های دولت تدبیر و امید، به سهم خود، مسئولان کشور را در مسیر درست توسعه و پیشرفت یاری دهد.

راه حل مشکلات کشور، اعتماد به توانمندی‌های داخلی است

پیام مرادی قائم مقام سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور در گفت‌وگو با  خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تأثیر خروج آمریکا از برجام گفت: چند سال است که تلاش شده توانمندی ملی ما در حل مشکلات کشور نادیده گرفته شود؛ اولین قدم آن است که همان کسانی که چه در سطح نخبگان و چه در سطح مسئولین تلاش داشتند آمریکا را حلال مشکلات بدانند امروز در جهت القای توانمندی‌های داخلی بکوشند؛ باید این باور در مردم تقویت شود که می‌توانیم خودمان مشکلات کشور را حل کنیم؛ از طرف دیگر باید این باور و شناخت در برنامه ریزی‌های خرد و کلان کشور متبلور شود. در بحث تولید ملی خیلی کار‌ها مانده که انجام نشده است؛ هنوز کالا‌های قاچاق بسیاری حتی از مبادی رسمی وارد کشور می‌شوند، دولت هنوز آنچنان که لازم است از تولید ملی حمایت نمی‌کند، واحد‌های تولید هنوز با کمبود نقدینگی مواجه هستند؛ تلاش در جهت رفع مشکلاتی که عرض کردم تاثیر زیادی در بهبود شرایط کشور دارد.

به نظر می‌رسد بدنه اصلی دانشگاه، مسئولان، استادان دانشگاه و فعلان دانشجویی در این مورد هم عقیده هستند که بیش از حضور داشتن یا نداشتن آمریکا در برجام موضوعی که رشد علمی کشور را تضمین می‌کند، تکیه بر توانمندی‌های داخلی و شکوفا کردن استعداد‌های جوانان نخبه کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
این فقط یکی از زیان هاشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
باید تمام تلاش خود را بکنیم که امکانات سنتی به صنعتی و مکانیزه و بروز باشد تا بتوانیم ادعا کنیم سخته ولی ممکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
باید تمام تلاش خود را بکنیم که امکانات سنتی به صنعتی و مکانیزه و بروز باشد تا بتوانیم ادعا کنیم سخته ولی ممکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
وارد میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
ما باید فرهنگ سازی را در کشور بخصوص در میان جوانان آغاز کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
بله می تواند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
آمریکا اصلا قابل اعتماد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
یعنی چی!