رئیس جهاد دانشگاهی گفت: این نهاد در نظر دارد تا دانشجویان فرهنگ گفت‌وگو را در محیطی علمی و در حضور اساتید فراگیرند.

نیازمند افزایش دانشگاه های کارآفرین هستیم/ ترویج فرهنگ گفتگوی علمی میان دانشجویانبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در مراسم اختتامیه مسابقات مناظره دانشجویان به زبان انگلیسی که در دانشگاه تهران برگزارشد این رویداد را مهم ارزیابی کرد و گفت: بسیاری از مشکلات پیشرفت در کشور به برنامه‌ریزی نکردن درازمدت برمی‌گردد، اگر برنامه‌ریزی هم باشد میان کار در گردش‌های سیاسی متوقف می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی که سعی دارد نوآوری اجتماعی و فرهنگی داشته باشد، بنا دارد دانشجویان فرهنگ گفت‌وگو را در محیطی علمی و در حضور اساتید فراگیرند.

‌طیبی با اشاره به اینکه تا‌کنون شش دوره از این مسابقات برگزار شده و خوشبختانه موفق هم عمل کرده ایم، گفت: برگزاری این مسابقات به زبان انگلیسی پیشنهاد خوبی بود، چرا که این مسابقات فرصت خوبی است تا دانشجویان بتوانند در مسابقات بین‌المللی مناظره شرکت کنند.

طیبی یادآورشد: امروزه ما در بسیاری از مسائل حرف برای گفتن داریم و تلاش خواهیم کرد یک دوره میزبان مسابقات مناظره دانشجویان در سطح بین‌المللی باشیم.

مناظرات به ارتقای مهارت‌های دانشجویان کمک می‌کند

محمود نیلی‌احمد آبادی، رئیس دانشگاه تهران گفت: امروزه ما به دنبال تغییر یک پارادایم در دانشگاه‌های کشور هستیم و این تغییر باید در تمام فعالیت‌ها جاری شود.

وی در ادامه به موضوع دانشگاه کارآفرین پرداخت و ادامه داد: زمانی که از دانشگاه کارآفرین صحبت می‌کنیم باید در همه برنامه‌ها و سیاست‌ها تغییر ایجاد شود.

نیلی افزود: دانشجویانی که در این گونه دانشگاه‌ها تربیت می‌شوند برای اینکه کارآفرین شوند و دانشگاه‌ها را کارآفرین کنند باید مهارت‌های زیادی را فرا گیرند.

رئیس دانشگاه تهران اظهارکرد: این موضوع باید هدفمند شود تفکر خلاقانه و نقادانه، مهارت حل مساله، مهارت در ایجاد ارتباط، خلاقیت و خودمدیریتی از ویژگی‌های دانشجویان کارآفرین است.

نیلی تصریح کرد: به خوبی می‌توان دید که امروزه موضوع مناظره دانشجویی بخشی از این مهارت‌ها را برای دانشجویان مهیا می‌کند.

رئیس دانشگاه تهران گفت: در شرایط فعلی سیاست‌های کشور و دانشگاه‌ها در جهت بین‌المللی شدن است، باید مانع روحی و روانی که در ایران برای تعامل با دنیا به وجود آمده است برطرف شود.

وی تاکید کرد: ما ایرانی‌ها با نگاهی ویژه‌ با کشور‌های دیگر تعامل می‌کنیم، اما امروز دنیا دیگر یک دهکده جهانی شده و برای رفع این مانع نیازمند افزایش تماس بدنه علمی و فرهنگی ایران با سایر مردم دنیا هستیم.

در ادامه معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: بسیار خوشحالم که امروز در جمع پر نشاط دانشجویان دانشگاه تهران و نخستین مناظره انگلیسی دانشجویی حضور دارم.

وی در خصوص اهمیت برپایی مسابقات مناظره انگلیسی، گفت: ما باید حتما مسئله گفت‌و‌گو را از سطح مبنایی تقویت کنیم، گفت‌و‌گو در فرهنگ و تمدن ایرانی و دین ما نهادینه است اما متاسفانه در جامعه امروز، ما دچار مشکلات خیلی‌ زیادی در این زمینه هستیم.

معاون رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: موضوع تقویت گفت‌‌و‌گو را کم و بیش باید از سطح آموزش و پرورش شروع کنیم؛ ما در معاونت زنان و خانواده موضوع مهارت‌های ارتباطی را به عنوان یکی از محورهای اصلی موافقت‌نامه اجرایی با وزارت آموزش و پرورش با موضوع مهارت گفت‌و‌گو در قالب مهارت‌های زندگی دانش‌آموزی در دست تهیه داریم.

وی افزود: کار شما به عنوان برگزاری نخستین مسابقات مناظره دانشجویی به زبان انگلیسی کار بسیار ارزشمندی است.

ابتکار، سپس به زبان انگلیسی و به احترام دانشجویان شرکت‌کننده در مناظرات انگلیسی صحبت های خود را ادامه داد و گفت: آفرین به همه دانشجویانی که در این فستیوال مناظره انگلیسی بسیار مهم شرکت کردند و همچنین آفرین به همه همکاران، برگزارکنندگان این برنامه مهم و تشکر از دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی برای برگزاری چنین برنامه‌ای؛ این موقعیت مهمی است زیرا گفت‌و‌گو و مناظره اشکال بسیار مهمی از ارتباط در جهان امروز هستند که بسیار بسیار به کار می‌آیند. ما نیاز داریم به عنوان یک ایرانی و به عنوان حامی انقلاب اسلامی در این زمینه فعالیت کنیم زیرا امروز گفت‌و‌گو و مناظره یک چالش مهم در جهان است.

وی خاطر نشان کرد: گفت‌و‌گو یکی از بخش‌های فرهنگ و دین ما است و در قرآن مجید می‌بینیم که برای درک و فهمیدن یکدیگر، اشارات زیادی به اهمیت مکالمه و گفت‌و‌گو شده است و بسیاری مثال نیز برای مناظره در قرآن مجید به چشم می‌خورد به عنوان مثال درباره حضرت ابراهیم که برای شناساندن توحید بسیار مباحثه و گفت‌و‌گو کرد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: همچنین مثال‌های زیادی در باورهای ایرانی وجود دارد، با این حال امروز، موضوع گفت‌و‌گو در جامعه ما به چالش تبدیل شده است، در خیلی از موارد ما نمی‌دانیم که چگونه با یکدیگر مباحثه و معامله کنیم و این موضوع از خانواده‌ها شروع می‌شود و البته این تنها مربوط به جامعه ایرانی نمی‌شود ولی به مهارت‌های ارتباطی در هر جامعه‌ای مربوط است.

وی تاکید کرد: این یک حقیقت است که ما به بالا بردن سطح مهارت‌های زندگی و ارتباطی از سطح بسیار ابتدایی به عنوان مثال از مدارس متوسطه، نیاز داریم. ما نیاز داريم این مهارت را به جوان‌هایمان اموزش دهیم و ارتقا ببخشیم که چگونه می‌توانند در مشکلات و چالش‌های مختلف در روابط‌شان نه تنها در گروه‌هایی در جامعه بلکه حتی در خانواده‌هایشان مباحثه کنند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: ما امروز حتی در سطح خانواده‌ها نیز مشکل گفت‌و‌گو را داریم، این موضوع بسیار‌ مهمی است که افراد در خانواده و اجتماع از توانایی گفت‌و‌گو برخوردار باشند.

ابتکار، تصریح کرد: امروز باید زمانی برای خانواده‌ها در نظر گرفت چیزی حدود دو ساعت، برای اینکه با یکدیگر بنشینند و صحبت کنند. والدین با یکدیگر گفت‌و‌گوی سازنده داشته باشند. پدر بزرگ و مادربزرگ‌ها با نوه‌هایشان گفت‌و‌گو کنند. ما باید برای گفت‌و‌گو با یکدیگر زمان بگذاریم. باید طرح‌هایی مثل گفت‌و‌گوی ملی خانواده و گفت‌و‌گوی بین نسلی داشته باشیم، در یک مناظره اولین نکته توانایی در زبان است، پس شما دانشجویان باید به سختی روی آن کار کنید تا بتوانید در لحظه، در هر مناظره‌ای در جهان از اعتقادات و باورهای خود بگویید و دفاع کنید.

 ابتکار با اشاره به اهمیت تسلط بر زبان طرف مقابل، گفت: خیلی وقت‌ها در جهان امروز دیگر سخنرانی از پیش نوشته شده را از شما نمی‌پذیرند زیرا می‌خواهند در زمان مناظره چشم‌انداز شما را از موضوع بشنوند. چیزی که پیش از آن درباره آن صحبتی نشده باشد. در نتیجه ما باید توانایی صحبت به زبان انگلیسی را پیدا کنیم تا بتوانیم آنچه را هستیم و می‌خواهیم، به جهان نشان دهیم.

وی در پایان سخنانش، با اشاره به بد عهدی شب گذشته ترامپ رئیس جمهور آمریکا، به نقش مذاکره اشاره کرد و ایران را پیروز برجام برشمرد چه آمریکا در آن باشد و چه نباشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار