سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واشنگتن پست گزارش داد؛

افزایش تنش‌ها میان آمریکا و اروپا هر روز بیشتر از دیروز

تشدید تنش‌ها بین آمریکا و کشور‌های اروپایی سران این کشور‌ها را درباره روابط شان با واشنگتن نگران کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، از 20 ژانویه سال 2017 سران کشورهای اروپایی همواره روابط خود را با واشنگتن با نگرانی مدیریت کرده اند و ساعات را تا پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ می شمرند و امیدوارند هسته اتحاد غرب در این مدت خیلی آسیب نبیند.

اما بهار امسال که شعارهای خصمانه ترامپ درباره نزدیکترین متحدان آمریکا به اقدام خصمانه تبدیل شد، ترس جدیدی پایتخت های اروپایی را فراگرفت.

حتی پیش از آنکه ترامپ به ریاست جمهوری برسد، اروپایی ها احساس کرده بودند نقش سنتی واشنگتن به عنوان ضامن امنیت و ثبات این قاره رنگ می بازد و روابط دوران پس از جنگ جهانی دوم کم کم تضعیف می شود.

به گفته جوزف جنینگ، رئیس دفتر شورای روابط خارجی اروپا در برلین، اشتیاق ترامپ برای برهم زدن پیوند کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس و فقدان قدرت داخلی برای مهار وی، از آن حکایت دارد که احتمالا اساس قدرت و صلح غرب که بیش از 70 سال وجود داشت، بار دیگر محقق نخواهد شد.

این موضوع بر چگونگی واکنش اروپایی ها در برابر ترامپ تاثیر جدی می گذارد. تاکنون سران کلیدی اروپا از درگیری آشکار با رئیس جمهور آمریکا خودداری و در مقابل تلاش کرده اند وی را آرام یا در بهترین حالت با ظرافت او را متقاعد سازند. از همه مهمتر آنها به دنبال حفظ روابط مستحکم در سطوح مختلف دولت آمریکا بوده اند تا پس از پایان ریاست جمهوری او پایه ای برای بنای روابط جدید وجود داشته باشد.

نویسنده در ادامه با بیان این که در حال حاضر تصمیم ترامپ برای خارج شدن از توافق هسته ای ایران روابط کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس را به پایین ترین سطح از زمان تهاجم به عراق در سال 2003 یا حتی پیش تر از آن رسانده است، افزود: اگر پس از ترامپ یک رئیس جمهور دموکرات یا جمهوریخواه سنتی تر روی کار آید این زخم ها احتمالا التیام خواهد یافت اما حتی در آن صورت هم با توجه به وسعت آسیب ها زمان زیادی لازم خواهد بود.

اما به اعتقاد نویسنده، ناظران اروپایی خیلی به تغییر اوضاع خوش بین نیستند. آنها افزایش اختلاف ها و جناح بندی ها را در سیاست های آمریکا بررسی می کنند و می بینند در هر طیف سیاسی اشتیاق کمی برای حفظ روابط دوسوی اقیانوس اطلس وجود دارد. به اعتقاد آنها ترامپ از نزدیکترین متحدان آمریکا روی بر می گرداند و مردم این کشور هم به این موضوع اهمیتی نمی دهند. این موضوع اروپاییان را نگران کرده است و اکنون نمی دانند چه واکنشی باید از خود نشان دهند.

یک نمونه از تغییر موضع اروپا در برابر آمریکا را می توان در اظهارات غیرمعمول دونالد توسک، رئیس شورای اروپا مشاهده کرد.

توسک که مقدمات برگزاری اجلاس سران اتحادیه اروپا را فراهم می کرد، به خبرنگاران گفت با وجود چنین دوستانی دیگر چه نیازی به دشمن است. موضوع این اجلاس بحران هایی بود که ترامپ به آنها دامن زده است. موضوعاتی مانند تضعیف توافق هسته ای ایران، خونریزی های غزه و چشم انداز جنگ تجاری دو سوی اقیانوس اطلس. توسک در سخنانش دولت آمریکا را به فریبکاری متهم و از الفاظی ضد آمریکایی استفاده کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۱۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
من نميدونم وقتي آمريكا ثابت كرده هيچ ارزشي براي جون اروپائيا قائل نيست اينا چه اصراري دارن اونو راضي كنن خب ٥٠-٤٠ تا از موشكاي قاره پيماي اتميتونو بدين ما و هم خودتونو از شر آمريكا خلاص كنين هم ما رو