بر اساس گزارش‌ها، وزیر خارجه آمریکا قرار است راهبرد جدید این کشور پس از خروج از برجام را برای افزایش فشارها به ایران ارائه کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی آمریکایی پولیتیکو از ارائه طرح دوم وزیر امور خارجه آمریکا برای مقابله با ایران در پی خروج واشنگتن از برجام خبر داد.

پولیتیکو در گزارشی در این‌باره نوشت: یکی از مشاوران ارشد وزارت خارجه آمریکا، بدون بیان جزئیات این طرح، اعلام کرد هدف از ارائه آن دستیابی به توافقی «بهتر» و «جامع‌تر» از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) است. اکنون که دولت دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران خارج شده و متحدان اروپایی خود را خشمگین کرده است، آمادگی دارد گفتگو درباره طرح دوم را آغاز کند.

به گفته مقامات آمریکایی، قرار است مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه در بنیاد هریتیج سخنرانی کند. این مرکز درباره آنکه آمریکا، اروپاییان و دیگر کشور‌ها برای مهار فعالیت‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای ایران چه کار‌هایی می‌توانند انجام دهند، راهبردی جامع ارائه کرده است.

پولیتیکو نوشت: این سخنرانی تقریبا دو هفته پس از آن انجام می‌شود که رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای ایران خارج شد. اینکه واکنش سران کشور‌های اروپایی به تصمیم ترامپ چه خواهد بود، نشان دهنده میزان استحکام روابط آمریکا با کشور‌های اروپایی است که در دوره ریاست جمهوری ترامپ به شدت آسیب دیده است.

برایان هوک، مشاور ارشد پمپئو، گفت: دولت ترامپ به خارج شدن از توافق هسته‌ای ایران به عنوان یک فرصت می‌نگرد و نه یک آسیب خودخواسته، آنگونه که دیگر سران جهان تصور می‌کنند.

هوک روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران گفت: ما به چارچوب جدیدی نیاز داریم که در آن به تمام «تهدید‌های ایران» پرداخته شود.

او از بیان جزئیات این طرح پیش از سخنرانی پمپئو خودداری، اما تاکید کرد هدف این طرح دستیابی به توافقی «بهتر» از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است که دولت باراک اوباما برسر آن مذاکره کرده بود.

نویسنده این مطلب با بیان این که سران کشور‌های اروپایی در حال مذاکره با ایران برای نجات توافق هسته‌ای بدون حضور آمریکا هستند، نوشت: این کار به منزله چالشی برای اروپاییان محسوب می‌شود؛ زیرا ماندن در توافق می‌تواند شرکت‌های آنان را با تحریم‌های آمریکا مواجه کند، اما آن‌ها به دنبال یافتن راهی برای جلوگیری از مجازات شرکت هایشان از سوی آمریکا هستند.  روسیه و چین هم از تصمیم ترامپ ابراز نگرانی کرده‌اند و احتمال دارد درصدد برآیند خلاء سیاسی و دیپلماتیک ایجاد شده را، حتی با قبول خطر تحریم‌های آمریکا، پر کنند.

پولیتیکو  افزود: مشخص نیست چرا دولت ترامپ معتقد است می‌تواند برای تحت فشار قرار دادن ایران به منظور نشستن پای میز مذاکره، ائتلاف بزرگی ایجاد کند. رئیس جمهور آمریکا با خارج شدن از چندین توافق چندجانبه ازجمله توافق اقلیمی پاریس، اعتماد اروپاییان را خدشه‌دار کرده است. اما هوک می‌گوید آمریکا و متحدان اروپایی اش دست‌کم بیش از آنکه اختلاف نظر داشته باشند، توافق نظر دارند. به گفته وی، آمریکا و متحدانش بر سر موضوعاتی مانند برنامه موشکی ایران، گزارش از وضع حقوق بشر در این کشور و لزوم بازرسی بیشتر از برنامه هسته‌ای آن اتفاق نظر دارند. البته وی از ارائه یک جدول زمانی درباره اینکه دولت آمریکا انتظار دارد این مذاکرات تا چه زمانی ادامه یابد، خودداری کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: چند ساعت پس از آنکه ترامپ اعلام کرد آمریکا از توافق هسته‌ای خارج می‌شود، مقامات وزارت امور خارجه گفتند به حدی بر روی گفتگو با متحدان آمریکا بر سر راه‌های نجات یا تکمیل توافق متمرکز بوده اند که درباره طرح دوم صحبتی به میان نیامده است. از این سخنان اینگونه برداشت شد که دولت آمریکا طرح پشتیبانی ندارد.

مقامات وزارت امور خارجه نیز گفتند موضوع حفظ یا رهایی از تاریخ‌های انقضا برای برخی بند‌های توافق، موضوع اصلی اختلاف نظر بین آمریکا و فرانسه، انگلیس و آلمان بود. حذف این تاریخ‌های انقضا احتمالا موارد ایجاد تغییر در توافق اصلی خواهد بود و ایران هم بعید است به این کار تن دهد.

سران اروپایی در گذشته اعلام کرده‌اند خواهان مذاکره بر سر توافق نامه‌های جدید درباره موضوعات غیرهسته‌ای مرتبط با ایران هستند، اما تاکید دارند توافق هسته‌ای باید به قوت خود باقی بماند.  البته هوک به بند‌های مربوط به تاریخ انقضای این توافق به عنوان زمینه‌ای که در مذاکرات مقامات آمریکایی و اروپایی پیشرفت‌هایی در آن حاصل شده است، اشاره کرد.

وی افزود: از سرگیری تحریم‌های آمریکا فشار بیشتری بر دولت ایران وارد خواهد کرد و این بخشی از راهبرد دیپلماتیک ما برای رسیدن به یک ساختار امنیتی بهتر است.

اظهارات این دیپلمات آمریکایی در حالی منتشر می‌شود که مقامات ایرانی بارها تاکید کرده‌اند بر سر برنامه موشکی و دفاعی کشورمان با هیچ کشوری به مذاکره نمی‌نشینند.

انتهای پیام/

گزارش پولیتیکو از اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران پس از خروج از برجام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
ما باید غنی سازی هسته ای را آغاز کنیم و خود را برای مقابله با آمریکا آماده کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا شیطان بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا شیطان بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
آمریکا حرفی ازدفاع موشکی نزندوتنهایک راه ارفاقی پیشنهادمیکنیم، ازایران وکشورهای طرف برجام عذرخواهی کرده وتوبه کندوتمامی تحریمهارابرداردوالا به آمریکامیگوئیم فضولی موقوف وبروگم شو!!.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
از مدت ها پیش در سراشیبی افول قرار داشتین و از حالا به بعد با سرعت بیشتری به پایان کار خودتون نزدیک میشین. وقتی خدا به شما نشان خواهد داد پول و ثروت و قدرت حاصل چاره همه مسائل نیست. بسم الله الرحمان الرحیم. ومکرو و مکرالله والله خیرالماکرین. صدق الله العلی العظیم
-
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
زمانی که هیچ نداشتیم آمریکا و اروپا و کشورهای عربی منطقه دست در دست هم دادند به قول امام هیچ کاری نکردند حالا که قدرت نظامی مطرح دنیاییم چرا بترسیم ؟ بخدا قسم هر کشوری جنگ نیابتی با ما شروع کند دیگر به دفاع اکتفا نمیکنیم بلکه کشورش را اشغال و ضمیمه خاک جمهوری اسلامی میکنیم این یک پیام جدی به کشورهای دیگر است که با طناب پوسیده امریکا وغربیها کشورشان را نابود نکنند.
آخرین اخبار