سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گردهمایی مدیران طرح های عمرانی و بودجه دانشگاه‌ها مطرح شد؛

کاهش مالیات راهی برای مديريت صحيح بودجه/ باید از عملکرد آموزش عالی تقدیر کنیم

رئيس دانشگاه شهيد بهشتی گفت: در برنامه ششم توسعه به کاهش ماليات توجه شده است که تاثیر به سزایی در مدیریت صحیح بودجه دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حسن صدوق رئيس دانشگاه شهيد بهشتی در مراسم گردهمايی مديران طرح های عمرانی و بودجه دانشگاه ها، مراكز آموزشی و پژوهشی و پارک های علم و فناوری كه صبح امروز در ساختمان همايش های دانشگاه شهيد بهشتی برگزار شد، اظهار كرد: ما خوشحاليم كه دانشگاه شهيد بهشتی ميزبان چنين اجلاس فرق العاده ايی است؛ ما در شرايطی به سر می بريم كه بدخواهان، با اعمال  فشارهای اقتصادی قصد دارند به اهداف شوم خود برسند.

صدوق با اشاره به اينكه جايگاه دانشگاه ها از دو جهت اهميت بالايی دارد، افزود: کاهش دغدغه ها در بخش بودجه و  عمرانی از اهمیت‌های جایگاه دانشگاهی است؛ در برنامه ششم توسعه به کاهش ماليات توجه شده است، خوشبختانه توانستيم در این مسیر ماليات استادان را در ١٠ درصد ثابت نگه داریم؛ اين كار به فاينانسی كه در تأمين تجهيزات دانشگاه ها داريم كمک می‌كند و می توانيم با این هدف گذاری در دانشگاه‌ها به نتايج خوبی دست پيدا كنيم.

كار مديران در خصوص فناوری و كار كيفی دانشگاه ها اهميت بالايی دارد

وی ادامه داد:  اگر بخواهيم  در دانشگاه به فعاليت عادی خودمان بپردازيم (چه ریاست دانشگاه و چه مديران) بايد خیالمان از تعيين بودجه راحت باشد؛ بنابراين كار مديران در خصوص فناوری و كار كيفی دانشگاه‌ها اهميت بالايی دارد، اين همكاری را ما در پايان سال  ٦٦ بين مديران دانشگاه ها، مديران مالی، مديران ستادی و همچنين شخص وزير علوم و معاونين مشاهده كرديم كه نتايج خوبی در بر داشت البته برخی نگرانی‌ها وجود داشت  که در نهايت اين مسئله نیز حل شد.

رئيس دانشگاه با تاكيد بر اينكه دغدغه‌های مالی امری غير عادی است، گفت: دانشگاه‌ها در صورتی می توانند رسالت خود را درست پيش ببرند كه دغدغه مالی نداشته باشند؛ اميدوارم مسئولان بودجه را مديريت کنند، باید بر مشکلات مربوط به بودجه در وزارت علوم و آموزش عالی غلبه  و بودجه پخش شده را ساماندهی و مديريت كنيم.

وی عنوان كرد: بايد در دانشگاه‌ها انضباط مالی را رعايت كنيم و در اين مسير به درستی پيش رويم؛ آماده‌ایم در تمام حوزه‌ها صرفه جويی کنیم تا كارمان را درست پيش ببريم.

در حوزه طرح های عمرانی وزارت علوم و فناوری تغییراتی به وجود آمده است

در ادامه مراسم نظر پور معاون اداری مالی منابع وزارت علوم و فناوری،  اظهار كرد: اميدوارم در روزهای پايانی ماه شعبان حداكثر استفاده را از اين ايّام ببريم و برای ورود به ماه رمضان آماده شويم، در اين لحظات بسيار خوب موفقيت را برای آموزش عالی كشور خواستارم؛ در حوزه طرح های عمرانی وزارت علوم و فناوری تغييراتی حاصل شده است تا بتوانيم اين حوزه را تقويت كنيم.

بیشتر  افراد جوان در دانشگاه ها  در حال تحصیل هستند

نظر پور ادامه داد: باید از وضعیت آموزش عالی تقدیر کرد چرا که اوايل انقلاب حدود ١٧٥ هزار نفر جمعيت دانشجويی داشتيم كه به ٤٣٠٠ هزار نفر افزايش پيدا كرده است؛ ٢٤٠ مركز آموزش عالی داشتيم اما در حال حاضر بالغ بر ٢٥٠٠ مراكز دانشگاهی از جمله پيام نور، علمی كاربردی، فنی و حرفه ايی داريم و دانشگاه علوم پزشكی را از دانشگاه غير پزشكی جدا كرديم، در دهه ٩٠ دانشگاه فنی و  حرفه‌ای منفک شد و به وزارت علوم پيوست.

وی اظهار كرد: در اين تغيير و تحولات حدود ٣٥ درصد جمعيت دانشجويی در دانشگاه آزاد، ١٦ درصد پيام نور، ١٨ درصد دانشگاه های مهارتی ، ١٥ درصد در در دانشگاه های دولتی و ١٦ درصد در بقيه موسسات مشغول به تحصیل هستند؛ ما برای تامین شهریه ١٥ درصد دانشجويان برنامه‌ريزي كرده‌ايم و  ٨٥ درصد دانشجويان باقی مانده خودشان  شهریه پرداخت می كنند.

نظرپور عنوان كرد: حجم گسترده فعاليت ها در این راستا است كه دانشگاه ها بتوانند در حوزه سياست فعاليت داشته باشند، دانشگاه‌ها هم بر اين اساس از سطح ١ تا سطح ٤ دسته بندی شدند؛ اين سطح بندی ها برای ارتقا دانشگاه ها بوده است تا بتوانيم حداكثر استفاده را ببريم.

برنامه‌های توسعه در رسیدن به دولت الکترونیک

وی با اشاره به اينكه در برنامه ٦ توسعه به دولت الكترونيک توصيه شده است، مطرح كرد: مدیران می‌توانند در ايجاد دولت الكترونيک قدم‌های موثری بردارند؛ معتقدم افراد در حوزه استحفاظى خود درگیر كارهای ساده می‌شوند اما در دولت الكترونيک تاكيد شده است كه بتوان راهی برای کاهش اين درگيری ها پیدا کرد.

نظرپور ادامه داد: معمولا افرادی كه به ما مراجعه می كنند مديران، كارمندان، دانشجويان و اعضا هيئت علمی هستند؛ ما در تلاش  هستيم تا بتوانيم حضور افراد را به دستگاه ها كم كنيم تا بتوانند در منزل و يا حتی سفر كارهای خود را انجام دهند.

منظور از بودجه چیست؟

معاون اداری مالی در خصوص توضيح بودجه، گفت: معمولا فکر می‌کنیم بودجه پولی است که در كيف وجود دارد؛ اما در حال حاضر اين پول در كارت های الكترونيک موجود است، ما اين بودجه را به صورت امانتی در اختيار شما قرار داديم و انتظار داريم اين بودجه در جای صحيح هزينه شود چرا كه ابزاری است برای رسيدن به هدف، اگر علاقه داريد در برنامه ريزی ها به هدف برسيد بايد در مديريت بودجه درست عمل كنيد.

 

انتهای پيام /

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.