سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رحمانی فضلی در همایش تحزب و توسعه:

نظام برنامه ریزی کشور متعلق به 70 سال پیش است/ باید روی فرهنگ حزبی کار کنیم

وزیر کشور گفت:نظام برنامه ریزی کنونی کشور متعلق به 70 سال پیش بوده و به ما تحمیل شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در همایش تحزب و توسعه که عصر امروز(پنج شنبه) برگزار شد، اظهار کرد: در این چهار سال در حوزه فعال سازی احزاب تا جایی که قوانین اجازه داده است، تلاش کردیم.

وی با بیان اینکه روند صدور مجوزهای قانونی احزاب را تسریع کردیم و الان هم حزبی نداریم که در انتظار صدور مجوز باشد، ادامه داد: مشکلات خانه احزاب را حل کردیم و چندین بار با احزاب مختلف جلسه گذاشتیم.

رحمانی فضلی تاکید کرد: انتخابات های مجلس, ریاست جمهوری و شوراها با همکاری و همدلی احزاب با شکوه برگزار شد و در مواردی که دغدغه ای داشتیم با احزاب مشورت کردیم و انصافا همکاری های خوبی با ما داشتند.

وزیر کشور با بیان اینکه نظر رئیس جمهور تقویت احزاب است و مرتب هم در این زمینه سفارش می کند، اضافه کرد: در زمان تدوین قانون احزاب، نظر صاحب نظران حزبی را گرفتیم و اکنون هم که احزاب اشکالاتی را در مورد این قانون مطرح می کنند، ما آمادگی اصلاح داریم.

وی با اشاره به اینکه لایحه جامع انتخابات در دستورکار دولت است، تاکید کرد: در مورد این لایحه هم تلاش کردیم، نظرات احزاب را بگیریم و اکنون هم احزاب فرصت دارند تا نظرات خود را بدهند و در زمان بررسی این لایحه در صحن دولت امکان اصلاح آن وجود دارد.

رحمانی فضلی با اشاره به توقعی که از احزاب وجود دارد، گفت: باید روی فرهنگ حزبی کار کنیم و نفس داشتن حزب کار خوبی است اما مهم پذیرش رفتار حزبی و تاثیرگذاری حزب در روند تصمیم سازی ها، سازمان دهی و بسیج همه ظرفیت ها در اداره حکومت و کشور است.

رحمانی فضلی ضلع اصلی احزاب را مردم دانست و گفت: اگر مردم فرهنگ تحزب را نپذیرند و همراهی نکنند در تداوم کار، تاثیرگذاری، در افزایش مشارکت و در اعمال قدرت و حاکمیت حزبی دچار مشکل می شویم.

وزیر کشور با اشاره به حضور صاحب نظران، مقامات اجرایی و احزاب در این همایش، تصریح کرد: توقع و انتظار ما این است احزاب و به ویژه خانه احزاب که پرچم دار کار صنفی و تشکیلاتی است در زمینه فرهنگ سازی فعالیت های حزبی اقدامات جدی انجام دهند.

وی با بیان اینکه خانه احزاب را در جایگاه نماینده رسمی احزاب برای انجام کارهای صنفی و حزبی به رسمیت می شناسیم، افزود: ما باید از فلسفه احزاب عبور کنیم چرا که همه حزب را قبول داریم و نباید خودمان را معطل پرداختن به فلسفه احزاب کنیم بلکه باید به سمت کارآمد کردن احزاب برویم.

وزیر کشور به موضوع قانون و تحزب اشاره کرد و ادامه داد: یکی از ضعف هایی که در مسیر قانون گذاری داریم موضوع انتقال تجربیات، مطالبات و نیازهای کل جامعه در اعمال تصویب قوانین است.

در قانون گذاری جای احزاب خالی است

وی با اشاره به اینکه در قانون گذاری جای احزاب خالی مانده است، تصریح کرد: در لایحه انتخابات تمام هم و غم ما این است که بتوانیم انتخابات را حزبی برگزار کنیم؛ اگر احزاب نمایندگی افکار عمومی را در انتخابات داشته باشند بسیار مفید است و به دلیل رقابتی که با هم دارند افرادی قوی و رای اور را انتخاب و در مسیر کار هم دقت می کنند که در نتیجه آن منافع مردم تامین می شود.

رحمانی فضلی نقش تحزب را در توسعه کشور انکار ناپذیر دانست و بیان کرد: باید روی توسعه در معنای عام، احزاب فعالیت های جدی داشته باشند مثلا اکنون مشکل ما در کشور چه از نظر امنیتی، سیاسی و اقتصادی توسعه نیافتگی اقتصادی است.

وزیر کشور ادامه داد: دلایل آن به ساختارها، قوانین و مقررات، مدیریت، عدم توانمندی عوامل موثر در حوزه اقتصاد و... است؛ در جایگاه یک کارشناس می گویم که اگر از من سوال کنند که مشکل اقتصادی کجاست می‌گویم مشکل نظام برنامه ریزی است.

نظام برنامه ریزی کشور برای 70 سال پیش است

وی با انتقاد از نظام برنامه ریزی کشور، گفت: نظام برنامه ریزی کنونی کشور متعلق به 70 سال پیش بوده و به ما تحمیل شده است و باید از آن خلاص شویم و همچنین نظام بودجه ریزی متعلق به 60 پیش بوده و قطعا غلط است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: در هیچکدام از کشورهای توسعه یافته، نظام اداری مشابه کشورمان حاکم نیست؛ اینها ساختارهایی هستند که به دلیل وابستگی های قبل از انقلاب نهادینه شده و اسم آن را رستم گذاشتیم و هیچ کسی جرات نزدیک شدن به آن را ندارد.

وی با تاکید بر اینکه باید احزاب برای اصلاح نظام اداری طرح و برنامه داشته باشند،گفت: هر دولتی که روی کار می‌آید چنان درگیر کارهای اجرایی روزمره و جاری می‌شود که می‌ترسد به این رستم نزدیک شود.

نظام بانکی در مسیر توسعه قدم بر نمی دارد

وزیر کشور ضمن طرح این سوال که نظام مالیاتی کشور چه ارتباطی با توسعه دارد، افزود: نظام بانکی در مسیر توسعه قدم بر نمی‌دارد البته این به معنای نفی زحمات مدیران بانکی نیست بلکه بنده ساختار گرایانه و نهادینه به موضوع می پردازم.

رحمانی فضلی بیان کرد: احزاب باید با مسائل سهمگین توسعه مواجه شوند و فقط به حرف زدن درباره توسعه اکتفا نکنند؛ بنده در دو دوره ۳۱ استاندار معرفی کردم و از همه نظر گرفتم اما ندیدم که احزاب در این زمینه شاخصه هایی بدهند و استاندار معرفی کنند.

وی تاکید کرد: احزاب باید تاثیر گذار باشند و موضوعات مهم کشور را دستور کار خود کنند و متولی آن هم خانه احزاب باشد و از گروه‌های مطالعاتی دانشگاهی کمک بگیرند.

رحمانی فضلی تصریح کرد: مثلا مشکل برنامه ریزی کشور را به دانشگاه علامه بدهیم، مشکل نظام اداری را به دانشگاه تهران بدهیم و متولی آن خانه احزاب باشد؛ باید در کشور حرف های کارشناسی بزنیم و مردم ببینید که ما دلسوزانه چالش‌های اصلی کشور را در دستور کار قرار دادیم.

یکی از مشکلات کشور مدیریت نکردن مطالبات است

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کنونی کشور مدیریت نکردن مطالبات است، افزود: همه مطالبات را افزایش می‌دهیم البته اشکالی ندارد، اما وقتی مطالبات را افزایش می‌دهیم باید به صورت منطقی با موضوع مواجه شویم و افکار عمومی را منطقی به سمت مطالبات هدایت کنیم.

وزیر کشور گفت: در مورد یارانه ها همه معتقد به سامان دهی کردن آن هستند یعنی افرادی که نیازی ندارند از دریافت یارانه انصراف دهند و برای تحقق این مسئله باید جریان سازی قوی کنیم و گرفتم یارانه برای کسانی که وضع مالی خوبی دارند، ضد ارزش شود.

وی بیان کرد: همه به سامان دهی وضعیت پرداخت یارانه ها معتقد بودیم اما هیچکدام به فضاسازی آن ورود نکردیم؛ اکنون درگیر موضوع برجام هستیم باید جلسه بگذاریم و صحبت و قدرت ملی را تقویت کنیم.

رحمانی فضلی بیان کرد: در سال 90 قطعنامه علیه کشور ما صادر کردند و اجماع کاملی در دنیا علیه ایران بود هیچ کسی از کشورمان دفاع نکرد و صدایمان هم به هیچ جا نرسید اکنون که آمریکا از برجام خارج شده قضیه کاملا برعکس شده است.

وزیر کشور افزود: امریکا، اسراییل، عربستان و یکی دو کشور کوچک منطقه در یک طرف قرار دارند اما همه دنیا طرف ما هستند و این توفیق بزرگی است؛ ما حجت را تمام کردیم و همه دنیا فهمیدند که آمریکا خلاف تعهداتش عمل می‌کند.

وی افزود: رئیس جمهور در گفت‌وگو ی خود با مردم اعلام کرد که چند در مورد برجام هفته به اروپا وقت می‌دهیم یا تضمین‌های عملی و عینی می‌دهید یا ما تصمیم خودمان را می‌گیریم؛ ما آثار بی ثباتی را در یکسال اخیری که ترامپ آنگونه عمل کرد، دیدیم و اثر آن را تحمل کردیم.

رحمانی فضلی افزود: زمانی که ترامپ یکی دو بار تعلیق تحریم ها را تمدید کرد بی ثباتی ایجاد کرد و سرمایه گذار جرات سرمایه گذاری نداشت و همه به نوعی در صبر و انتظار بودند که این تمام شد؛ زمانی که برجام تصویب شد نگاه‌های مختلفی وجود داشت اکنون هم هست وجود این نگاه ها اشکالی ندارد اما باید برای مردم توضیح دهیم و توجیه کنیم.

رحمانی فضلی درباره موضوع ارز، گفت: قاچاقچی به دلیل منفعت قاچاق را انجام می دهد و از ما به تفاوت تعرفه ها سود می‌برد و ارز خود را از بانک مرکزی، صرافی ها یا فروشندگان می‌گیرد و راهی دیگری جز اینها ندارد.

وزیر کشور با اشاره به ضعف نظارتی در زمینه گردش مالی کشور و با تاکید براینکه سامانه نیما باید 20 سال قبل ایجاد می‌شد، افزود: اکنون ارز موجود در بازار کاهش یافته است اما تقاضای 11 میلیاردی قاچاق کالا و 3 میلیارد دلار مواد مخدر وجود دارد بنابراین تقاضای ارز وجود دارد و عرضه آن کاهش یافته در نتیجه قیمت بالا رفته است.

وی با اشاره به جلسه اخیر معاون اول رییس جمهور با صادر کنندگان و واردکنندگان مهم کشور، گفت: جهانگیری در آن جلسه از این افراد سوال کرد که آیا در مورد ثبت سفارش، واردات و صادرات کالا مشکل دارید، همه گفتند مشکلی نداریم.

رحمانی فضلی درباره مشکل کم آبی کشور، اظهار کرد: امسال با کاهش حدود 40 درصدی بارندگی مواجهیم و در برخی مناطق هم این درصد بیشتر است بنابراین کشاورز ما امسال آسیب می‌بیند و در برخی نقاط هم ممکن است تامین آب شرب با مشکل مواجه شود.

وزیر کشور تاکید کرد: برای حل مشکل آب باید همه جامعه بسیج شود این مشکل دغدغه مردم است و احزاب باید راه حل دهند و مردم را به همکاری تشویق کنند‌.

رحمانی فضلی با اشاره به حوزه آسیب های اجتماعی، افزود: رهبری و روسای قوا در مورد آسیب های اجتماعی بسیار جدی هستند و تاکنون در این زمینه 5 جلسه خدمت رهبری بوده‌ایم.

وی بیان کرد: در روند جهانی رشد اعتیاد از نرخ متوسط جهانی پایین‌تر هستیم اما وجود حتی یک نفر معتاد هم مشکل است و 96 درصد مردم ما سالم و پاک هستند؛ این پدیده را نمی‌توانیم فقط از راه دولت و دستگاه های ان عمل کنیم چرا که موضوعی اجتماعی است و باید همه مردم پای کار بیایند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه احزاب می‌توانند در مورد کاهش آسیب های اجتماعی نقشی بی بدیل داشته باشند، گفت: 250 حزب در کشور داریم و هر حزبی باید در این زمینه به اندازه توان خود کمک کند.

رحمانی فضلی ادامه داد: یکی از ضعف‌های اصلی ما فقدان نیروهای مدیری است که کلان نگر و جامع نگر باشند و احزاب بهترین جایی هستند که می‌توانند چنین نیروهایی را پرورش دهند.

وی تاکید کرد: ما به کار حزبی اعتقاد و ایمان داریم و ضرورتی تاریخی است اما باید بدانیم که این موضوع را چگونه به ابزار اداره حکومت تبدیل کنیم و موجب رضایت مندی مردم شویم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.