سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون مطرح کرد؛

هدف اصلی مارون، جلوگیری از گازسوزی است

پورهنگ گفت: با به روز رسانی تجهیزات قصد داریم از سوختن میعانات گازی جلوگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جهانگیر پورهنگ، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون در جمع خبرنگاران در نمایشگاه نفت اظهار کرد: شرکت مارون از زیرمجموعه‌های NIOC محسوب می‌شود که وظیفه تولید 580 هزار بشکه نفت خام، 35 هزار بشکه میعانات گازی و 550 میلیون فوت مکعب گاز تولید می‌کند از این مقدار تولید گاز بخش عمده‌ای در خطوط لوله جریانی گاز به مصرف داخلی می‌رسد.

وی با بیان اینکه هدف تولید نفت و گاز به صرفه و بهینه را داریم، ادامه داد: بخش عمده‌ای از میعانات گازی را جداسازی کردیم، اما نبود سرمایه‌گذاری کافی باعث شده تا با گذشت سال‌های بسیار از تولید این فرآورده، هنوز شاهد سوزاننده شدن و هدر رفت میعانات باشیم.

به گفته وی؛ اولویت بهینه‌سازی را در به روز رسانی تجهیزات برای جلوگیری گازسوزی قرار داده‌ایم.

پورهنگ اضافه کرد: شرکت مارون با وجود 3200 نیروی کار رسمی و پیمانکاری در گستره فضایی 2400 کیلومتر در میان سه میدان مارون، کوبال و رامشید بتواند 16 درصد از تولید نفت کشور و بیست درصد تولید نفت مناطق نفت‌خیز را بر عهده بگیرد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون بیان کرد: با تعمیر و تکمیل راه‌های فعال با همکاری مدیریت فنی ستاد NIOC را در اولویت کارهای خود قرار داده‌ایم، تا بتوانیم نگهداشت محصولات خود را افزایش دهیم.

وی مطرح کرد: افزایش تولید و ضریب برداشت در قالب 27 میدان پیگیری می‌شود که میدان مارون آسماری توانسته 45 درصد ظرفیت برداشت را بهینه تولید کند.

پورهنگ معتقد است؛ زنگنه وزیر مربوطه تاکید بسیاری بر استانداردهای HIE دارد و به همین واسطه، تمام امور خود را منطبق با این استانداردها پیش می‌بریم، بنابراین اصول کاری صحیح در تمام بخش‌های ایمنی، بهداشت،‌ محیط زیست و ... رعایت می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون اضافه کرد: برای تولید هر چه بهتر محصولاتی اصولی و بهینه دستورالعمل‌های جدید HIE که در دو سال گذشته تبدیل شده را رعایت و اجرا می‌کنیم. این رعایت اصولی موجب شده تا 99.9 درصد نیروهای کاری آزمایش سلامت سالیانه خود را به طور دقیق به انجام برساند؛ این در حالی است که در سال 95 این میزان حدود 98 درصد بود.

وی بیان کرد: هیچ عمل و تولیدی به قدری اهمیت دارد که خارج از چارچوب ایمنی به انجام برسد، به همین دلیل طبق آخرین قراردادها مقرر شده است که تمامی پیمانکاران در حوزه HSE دوره های مربوطه را گذرانده و در صورت قبولی آزمون‌ها به انجام فعالیت و امر تولید بپردازند.

پورهنگ افزود: با جلوگیری از گازسوزی، آلودگی زیست محیطی به حداقل رسیده و همچنین از افزایش هدر رفت منابع ملی جلوگیری شده است، هر چند فرسودگی تجهیزات و نبود سرمایه کافی باعث شده تا همچنان گازسوزی ها با گذر سال‌های بسیاری ادامه پیدا کند.

این مقام مسئول ادامه داد: احداث ایستگاه تقویت فشار گازی نوین و ایستگاه‌های جمع‌ آوری گازهای هدر رفته در اولویت های برنامه‌های ما قرار دارد.

پورهنگ اضافه کرد: به سوزی گاز‌های مستقل در پایلوت NIUC در حال اجرا است که در صورت موفقیت، این دستاورد در شرکت‌های زیر مجموعه هم عملیاتی می‌شود. این پایلوت با استفاده از ظرفیت سازه‌های داخلی به اجرا رسیده است.

وی بیان کرد: سال گذشته حدود ۵ هزار و ۷۰۰ قطعه پمپ، توربین، ابزار برق رسان و دیگر تجهیزات ساخت داخل برای اجرای این طرح به کار برده شد . امسال قصد داریم  با تکیه بر توانمندی‌های داخلی این ابزار‌ها را  گسترش دهیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون گفت: افزایش تولید، ۱۰۰ درصد بر اساس برنامه‌ها، محقق شده است و حدود استفاده از ظرفیت، متوسط تولید در حال حاضر ۹۸ درصد است.

پورهنگ مطرح کرد: اکنون میزان حجم تزریق گاز در تولیدات خود را به بیش از ۶۰۰ میلیون فوت مکعب در مناطقی همچون کوپال و مارون رسانده ایم.

وی در خاتمه یادآور شد: تا چند روز آینده (23، اردیبهشت ماه) واحد‌های ۳ و ۶ مارون کلنگ زنی می‌شود . با آغاز فعالیت این دو واحد سوختن گاز‌های کم فشار، حدود ۲۵ درصد میلیون فوت مکعب، کمتر می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.