سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش حضور نظامی آمریکا و ناتو در اقیانوس اطلس

به دنبال افزایش تنش‌های اخیر میان واشنگتن و مسکو، پنتاگون و ناتو حضور نظامی خود را در اقیانوس اطلس افزایش می‌دهند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه گاردین، به دنبال تنش‌های اخیر میان واشنگتن و مسکو، پنتاگون رسما از راه اندازی یک مقر فرماندهی دریایی جدید ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) و فعالیت دوباره دومین ناو نظامی آمریکا در اقیانوس اطلس، به منظور حضور بیشتر ناتو و این کشور در این منطقه خبر داد.

«جانی مایکل»، سخنگوی پنتاگون، گفت: «بازگشت رقابت میان قدرت‌های بزرگ موجب شده است ناتو برای اطمینان از قدرت قاره اروپا و نمایش توانایی و اعتبار خود در حفظ امنیت آن، بر روی اقیانوس اطلس تمرکز کند.»

مایکل در ادامه افزود فرماندهی دریایی جدید ناتو، محوری برای حفظ امنیت آن سوی اقیانوس اطلس خواهد بود.

این تصمیم نمایانگر افزایش نگرانی در سراسر اروپا و کشورهای عضو ناتو به خاطر افزایش حضور روسیه در این ناحیه است. طبق برنامه جدید، آمریکا مرکز فرماندهی جدید ائتلاف ناتو را در شهر «نورفک» ایالت «ویرجینیا» راه اندازی خواهد کرد.

طرح کلی این برنامه در ماه فوریه در جلسه وزرای دفاع ناتو به عنوان بخشی از تلاشی گسترده برای اطمینان از امنیت خطوط دریایی و خطوط ارتباطی میان اروپا و آمریکای شمالی تایید شد.

«ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو، در ماه فوریه پس از این جلسه به خبرنگاران گفت: «ما با روسیه‌ای مواجه هستیم که سال‌های زیادی بر روی توانایی نظامی خود و به‌ روزرسانی آن سرمایه‌گذاری کرده است و نه تنها با سلاح‌های عادی، بلکه با نیروهای هسته‌ای تمرین می‌کند.»

ینس در ادامه افزود فرماندهی جدید اقیانوس اطلس برای این ائتلاف ضروری است.

در عین حال، نیروی دریایی آمریکا نیز در حال راه‌اندازی مجدد مرکز ناوگان دوم خود است که در سال 2011 به دلیل کاهش هزینه‌ها با ناوگان نیروهای دریایی اولیه ادغام شده بود. این مرکز فرماندهی شامل کشتی، هواپیما و نیروهای دریایی خواهد بود که شرق و شمال ساحل اقیانوس اطلس را پوشش می‌دهد و مسئولیت آموزش نیروها و انجام عملیات دریایی در این منطقه را بر عهده دارد.

پس از برخورد مرگبار دو کشتی در سال 2017 که در مجموع به مرگ 17 سرباز انجامید، دستور راه‌اندازی مجدد این مرکز فرماندهی صادر شد.

دریاسالار «جان ریچاردسون»، رئیس عملیات دریایی آمریکا، گفت این حرکت به عنوان اقدامی برای حفظ امنیت منطقه، چالش‌ها را رشد می‌دهد و پیچیده‌تر می‌کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.