سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سی‌ان‌ان: نتانیاهو با مطرح کردن ادعاهای ضد ایرانی به ترامپ گوشت قرمز بیشتری نشان می‌دهد تا به طرف آن حمله کند

سی‌ان‌ان در گزارشی به بررسی ادعا‌های ضد ایرانی هفته گذشته بنیامین نتانیاهو و حمایت دونالد ترامپ از این ادعا‌ها پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی سی ان ان،کاخ سفید دوشنبه شب بیانیه ای را منتشر کرد که نشان می داد از آنچه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نمایش داده است، حمایت می کند. آنها دو بیانیه منتشر کردند که نشان می داد از اقدام نتانیاهو حمایت کرده اند. نتانیاهو در اظهاراتش ادعا کرد اطلاعات و اسنادی را به دست آورده است که نشان می دهند ایران درباره برنامه تسلیحات اتمی خود دروغ گفته است و همچنان قصد دارد برنامه خود را در آینده دنبال کند. نکته ای که وی به دنبال آن بود این بود که ثابت کند توافق هسته‌ای ایران یا همان طرح جامع اقدام مشترک (برجام) بر اساس پیش فرض های اشتباه، منطق نادرست و اطلاعات ضعیف بنا نهاده شده است. هدف وی بدون شک متقاعد کردن دونالد ترامپ برای خارج شدن از برجام است.

این در حالیست که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هفته پیش تلاش کردند رئیس جمهور آمریکا را متقاعد کنند که در توافق هسته‌ای ایران باقی بماند. هفته آینده و در دوازدهم ماه مه ترامپ درباره اینکه ادامه تمدید تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را امضاء خواهد کرد یا نه، تصمیم گیری می‌کند. اگر او این کار را انجام دهد آنگاه آمریکا همچنان در توافق باقی خواهد ماند.

به هر حال در بیانیه نخست کاخ سفید این عبارت آمده بود: ایران دارای یک برنامه قوی و محرمانه برای تسلیحات هسته ای است و تلاش کرده است که آن را از چشم جهانیان و مردم خود پنهان کند.

در بیانیه دوم که برخلاف بیانیه اول برای خبرنگاران ارسال نشد، آمده است: ایران دارای یک برنامه قوی و محرمانه برای تسلیحات هسته ای بود و تلاش کرده است که آن را از چشم جهانیان و مردم خود پنهان کند.

تفاوت تنها به یک لغت کوچک باز می گردد.

یک مقام آمریکایی گفت: تفاوت بین کلمه تقریبا درست و کلمه مناسب واقعا یک مسئله بزرگ است - "این به معنای تفاوت بین رعد و برق در کنار هم و رعد و برق به طور جداگانه است." بر اساس آنچه که من می دانم در سالهای اخیر شاهد اشتباهات متعدد در بیانیه های مختلف بوده ایم. من بر خود می دانم که از این موضوع مشکوک کمال بهره برداری را داشته باشم. این اتفاق روی داده است. آنها آن را اصلاح کرده اند. به هر حال آنها به روشی مناسب تر و به عبارت دیگر این اصلاح را به روشی معاندانه نسبت به بیانیه ابتدایی انجام داده اند.این به معنای آن است که رئیس جمهور از توافق اتمی با ایران نفرت دارد. عجیب تر از همه نتانیاهو که به تیم اطلاعاتی خود اطمینان ندارد تلاش می کند که از این موضوع در جهت کسب آراء برای جناحش استفاده کند. نباید ساده باشیم و اجازه بدهیم که به این غلط تنها به عنوان یک اشتباه ساده بنگریم. به نظر می رسد که ترامپ و تیمش بسیار خواهان به وجود آمدن این غلط املایی بوده اند.

زیرا اگر ایران پس از سه سال و با وجود سخت‌گیرانه‌ترین بازرسی‌های سرزده که بر یک توافق کنترل تسلیحات وضع شده است، برنامه اتمی پنهانی داشته باشد آنگاه اگر توافق اتمی را پاره نکنیم این می تواند اقدامی احمقانه باشد. اما با این وجود مهمترین موضوع به نحوه نمایش نتانیاهو باز می گردد. این نمایش بسیار کهنه و قدیمی بود. در اینجا هیچ مسئله مشکوکی دیده نمی شود. باید اعتقاد داشته باشید که اگر اسرائیلی ها در این جمع‌آوری داده ها اثبات نقض ایران در توافق را پیدا می کردند آنگاه نتانیاهو بدون هیچ درنگی به آن اشاره می کرد. اما در سخنان وی نشانی از نقض توافق مشاهده نمی شود و تنها می گوید که توافق بر اساس دروغ است. به نظر می رسد که نشان دادن این اسناد به تنهایی به نوعی تجاوز اخلاقی یا قانونی نتانیاهو را نشان می دهد. او اشتباه می کند.

نتانیاهو تلاش نکرده است که مطلب جدیدی را منتشر کند. او تنها با شنوندگان بازی می کند و به ترامپ گوشت قرمز بیشتری را نشان می دهد که به طرف آن حمله کند. رئیس جمهور ترامپ هم در روز دوشنبه درست همین کار را انجام داد. او گفت آنچه که نتانیاهو درباره برنامه اتمی ایران ارائه کرده است صددرصد درست است. او ادامه داد من به شما نمی گویم که قصد دارم چه کاری را انجام دهم اما بسیاری از افراد فکر می کنند که در قبل و یا حتی روز دوازدهم ماه مه از تصمیم من آگاه باشند. ما تصمیم خود را خواهیم گرفت.

ترامپ دوست دارد که همه چیز را حدس بزند و او بدون شک از اقدامات نتانیاهو در روز دوشنبه قدردانی کرد. نتانیاهو هم به فوریت گفت که معتقد است که ترامپ درست ترین کار را انجام خواهد داد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.