سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش اداره گمرکات روسیه؛

روسیه ابرقدرت کشاورزی جهان باقی خواهد ماند

آمار‌ها نشان می‌دهد که روسیه همچنان می‌تواند دارای مقام بزرگترین صادر کننده گندم در جهان باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، ­آماری که به تازگی از سوی اداره گمرکات و همچنین وزارت کشاورزی روسیه منتشر شده است نشان می‌دهد صادرات گندم این کشور در مقایسه با سال پیش تقریبا ۵۰ درصد افزایش یافته است که به روسیه امکان می‌دهد همچنان مقام بزرگترین صادر کننده این محصول مهم را در جهان در اختیار داشته باشد.

بر اساس گزارش جدید اداره گمرکات روسیه، صادرات گندم این کشور به کشور‌هایی غیر از کشور‌های مستقل مشترک المنافع (یک اتحادیه متشکل از چندین جمهوری برجای مانده از شوروی سابق)، در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۷ در مقایسه با سال پیش از آن با افزایش ۴۳ درصدی به ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده است. علاوه بر گندم، صادرات جو نیز با افزایش تقریبا ۲ برابری به بیش از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسید.

انتظار می‌رود صادرات ذرت روسیه نیز با افزایش ۶ درصدی در مقایسه با سال قبل به ۴.۵ میلیون تن برسد. صادرات دیگر انواع غلات روسیه نیز با رشد ۴۴ درصدی به ۲۸۷ هزار تن می‌رسد.

به گفته وزارت کشاورزی روسیه، ظرفیت‌های این کشور در بخش کشاورزی بسیار بیشتر از میزان کنونی تولید است و به عنوان مثال صادرات گندم می‌تواند به ۴۰ میلیون تن و مجموع صادرات محصولات کشاورزی نیز در سال ۲۰۱۸ به ۵۲ میلیون تن برسد.

روسیه نخستین بار موفق شد سال ۲۰۱۶ در صادرات گندم از آمریکا پیش بیفتد و صادرات این کشور با مجموع صادرات گندم تمام اتحادیه اروپا نیز برابری می‌کند.

بر اساس داده‌های وزارت کشاورزی آمریکا، روسیه اکنون ۲۲ درصد بازار جهانی گندم را از لحاظ کمی در اختیار دارد؛ آمریکا و اتحادیه اروپا به ترتیب با ۱۴ درصد و ۱۳ درصد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

ماکسیم روبچنکف تحلیل گر اقتصادی گفت که چرا جایگاه روسیه به عنوان بزرگترین صادرکننده گندم در سال‌های آینده هرچه بیشتر تقویت خواهد شد.

به گفته این اقتصاددان، علت اصلی افزایش تولیدات کشاورزی در روسیه استفاده از روش‌های قیمت گذاری رقابتی و کیفیت بالا است که از نظر واردکنندگان بزرگ غلات و محصولات کشاورزی در جهان جذاب است.

اتحادیه صادرکنندگان گندم آمریکا اواخر سال ۲۰۱۷ اعلام کرد دفتر خود را در مصر به علت حضور روسیه و شدید شدن رقابت بر سر صادرات گندم تعطیل می‌کند. این اتحادیه اعلام کرد «در بازار‌هایی مانند مصر نمی‌توانیم با قیمت‌های پیشنهادی روسیه رقابت کنیم.»

از سوی دیگر در سال ۲۰۱۷ به علت وقوع خشکسالی در فرانسه و کاهش ۵۰ درصدی صادرات گندم این کشور، روسیه توانست صادرات این محصول را به برخی از کشور‌های آفریقایی مانند سنگال و مغرب که از مشتریان سنتی گندم فرانسه بودند شروع کند.

گندم روسیه امروزه راهی بازار‌های دیگری از جمله نیجریه، بنگلادش و اندونزی نیز می‌شود و صادرکنندگان روس با توجه به کاهش محدودیت‌های وارداتی در الجزایر، چشم به بازار این کشور هم دوخته اند.

روسیه سال گذشته حتی ۱۰۰ هزار تن گندم هم به مکزیک فروخت که به طور سنتی مشتری گندم آمریکا بوده است.

آنطور که روبچنکف می‌گوید «تقریبا تمام تحلیل گران بازار معتقدند علت اصلی رونق تولیدات کشاورزی در روسیه، جنگ تحریمی است که غرب سال ۲۰۱۴ علیه مسکو شروع کرد. به دنبال تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه روسیه، این کشور نیز دست به اقدامات تلافی جویانه زد و میزان واردات محصولات غذایی را از طرف‌های تحریم کننده محدود کرد. در نتیجه واردات محصولات غذایی از اتحادیه اروپا تا ۴۰ درصد کاهش یافت و زمینه برای افزایش تولید داخل فراهم شد.»

در بحث صادرات هم برنامه‌های دولت برای حمایت از صادرکنندگان به گسترش صادرات محصولات غذایی روسیه به خارج از این کشور کمک کرد. دولت روسیه اعطای وام‌های ارزان قیمت و کمک‌های بلاعوض به کشاورزان را افزایش داد و اصلاحاتی در قوانین مرتبط با مالکیت زمین ایجاد کرد که به گسترش قابل ملاحظه سطح زیر کشت انجامید به طوری که در سال ۲۰۱۷ از ۸۰ میلیون هکتار فراتر رفت.

حمل و نقل ارزان گندم به وسیله خطوط راه آهن وسیع، ایجاد ترمینال‌های جدید صادراتی در بنادر و ایجاد شبکه‌ای از مراکز خرید نیز به رونق تولید کمک کرد.

به گفته الکساندر تکاچف وزیر کشاورزی روسیه، این کشور با پدیده «مزارع رها شده» روبرو است که در دیگر کشور‌ها دیده نمی‌شود و به گفته وی می‌توان دست کم ۱۰ میلیون هکتار از چنین مزارعی را مجددا به چرخه تولید بازگرداند.

دولت روسیه با افزایش مالیات بر زمین‌هایی که زیر کشت نمی‌روند مالکان آن‌ها را به کشت محصول یا فروش زمین به دیگر کشاورزان ترغیب می‌کند.

به گفته روبچنکف یک عامل دیگر نیز در این میان به نفع روسیه است و آن هم عامل تغییرات اقلیمی است. مطالعه‌ای که اخیرا به وسیله دانشگاه دولتی کانزاس انجام شد نشان می‌دهد میانگین دما در مناطق شرق دور روسیه تا سال ۲۰۲۰ در مقایسه با دهه ۱۹۸۰ تا ۱.۵ درجه و تا سال ۲۰۵۰ تا ۳.۹ درجه افزایش می‌یابد.

این تغییرات در کنار فناوری‌های جدید به روسیه این امکان را می‌دهد که ۵۷ میلیون هکتار دیگر زمین را زیر کشت ببرد.

انتهای پیام/

روسیه بزرگترین صادر کننده گندم جهان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.