سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چاووش اوغلو: تروریست‌های تحت حمایت آمریکا باید خاک سوریه را ترک کنند

وزیر خارجه ترکیه در نشست مطبوعاتی با وزرای خارجه ایران و روسیه در مسکو گفت سازمان‌های تروریستی که در سوریه هستند تمامیت ارضی سوریه و امنیت ملی ترکیه را تهدید می‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزیر خارجه ترکیه گفت: «سازمان‌های تروریستی که در سوریه هستند تمامیت ارضی سوریه و امنیت ملی ترکیه را تهدید می‌کنند.»

مولود چاووش اوغلو این اظهارات را در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با محمد جواد ظریف و سرگئی لاوروف وزرای خارجه ایران و روسیه در مسکو بیان کرد.

وی گفت: «سازمان‌های تروریستی که در سوریه هستند تمامیت ارضی سوریه و امنیت ملی ترکیه را تهدید می‌کنند. باید "ی‌پ‌گ" و "پ‌ک‌ک" مانند (گروه وهابی صهیونیستی) داعش خاک سوریه را ترک کنند.

وزیر خارجه ترکیه افزود: «ترکیه، ایران و روسیه به عنوان سه کشور ضامن «روند آستانه» درباره تامین و حفظ تمامیت ارضی و وحدت سیاسی سوریه متفق القول هستند. در راستای این سیاست مشترک با همه گروه‌های تروریستی نظیر داعش، القاعده، "پ‌ک‌ک" و "ی‌پ‌گ" در سوریه مبارزه خواهیم کرد. ترکیه با اجرای عملیات سپر فرات و شاخه زیتون ۴ هزار کیلومتر مربع از خاک سوریه را از ترویست‌ها پاکسازی کرد.»

چاووش اوغلو تاکید کرد: «اکنون باید با همکاری یکدیگر شرایط بازگشت برادران سوری به محل اقامت خود را تامین کنیم. سه کشور آماده ارسال کمک انسانی به همه مناطق سوریه هستند. برای حل بحران سوریه باید راه حل سیاسی را شناسائی و اجراء کرد. مهمترین مسئله اینست که مردم سوریه باید بطور مستقیم در روند حل بحران سوریه شرکت و تصمیم‌های لازم را اتخاذ کنند. نشست‌های آستانه، درگیری‌ها در سوریه را بطور قابل توجهی کاهش داد. نقض آتش بس کاهش یافت. نشست آستانه تنها اقدام بین المللی موثر درباره حل بحران سوریه است. نقش سازنده نشست آستانه را نباید نادیده گرفت. روند مذاکرات آستانه باعث شد که حکومت و مخالفان بر سر میز مذاکرات گردهم آیند و روند سیاسی حل بحران را بپذیرند.»

وی بیان داشت: «برخی محافل برحق بودن نشست آستانه را نادیده گرفته و می‌خواهند که آنرا متلاشی و خنثی کنند. طرد نشست آستانه، کمکی به حل سیاسی بحران سوریه نخواهد کرد. در شرایط حاضر، روند مذاکرات ژنو نیز منتظر نتایج نهائی آستانه است. ۶ کنفرانس ژنو نیز تحت تاثیر و زیر سایه «روند آستانه» برگزار شد. در نتیجه نباید روند مذاکرات آستانه و نتایج آنرا نادیده گرفت.»

مولود چاووش اوغلو همچنین گفت: «همه تروریست‌ها تحت حمایت هر کسی که می‌خواهند باشند، باید از سوریه خارج شوند. زیرا عامل تهدید تمامیت ارضی سوریه هستند. "ی‌پ‌گ" در بخش مهمی از سوریه و بخصوص در منبج و بخشی از مناطق شرق فرات مستقر هستند. آن‌ها در این مناطق بافت جمعیتی را با توسل به زور تغییر می‌دهند. "ی‌پ‌گ" و "پ‌ک‌ک" سازمان‌های تروریستی هستند و امنیت ملی ترکیه را نیز تهدید می‌کنند و باید مانند داعش از خاک سوریه پاکسازی شوند. یکی از موضوعاتی که با آمریکا در حال مذاکره هستیم، اخراج آن‌ها از مناطق مورد نظر است. آمریکا کمک‌های زیادی به "ی‌پ‌گ" ارسال کرده است. از آمریکا می‌خواهیم که حمایت خود را از آن‌ها قطع و "ی‌پ‌گ" از منبج خارج شوند. آمریکا در سال ۲۰۱۶ به ترکیه وعده داده بود که "ی‌پ‌گ" را از منبج خارج کند. از آمریکا می‌خواهیم که به عهد خود وفا کند.»
انتهای پیام/

سخنان چاووش اوغلو در نشست مشترک با وزرای خارجه ایران و روسیه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.