صلاح عبدالعاطی، رئیس سازمان حقوق بشر در نوار غزه گفت، تلاش‌ها برای مستند کردن جنایت‌های رژیم اشغالگر اسرائیل و فرستادن آن به مراجع ذیربط بین‌المللی به کار گرفته می‌شود.

عبدالعاطی: آمریکا و اسرائیل حق ندارند درباره حقوق بشر سخن بگویندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از المیادین، صلاح عبدالعاطی، رئیس سازمان حقوق بشر در نوار غزه و عضو کمیته قانونی هیأت ملی برگزار کننده "راهپیمایی بزرگ بازگشت و شکست محاصره غزه"، که در این راهپیمایی بزرگ در مرز‌های نوار غزه مشارکت داشت در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین گفت: «ما تلاش‌های خود را برای رسواسازی بیشتر و مستند کردن جنایت‌های رژیم اشغالگر اسرائیل و فرستادن آن به مراجع ذیربط بین المللی به کار می‌گیریم.»

وی افزود: «ما این مستندات را به دفتر کمیسر عالی حقوق بشر فرستادیم و این دفتر روز جمعه بیانیه مهمی صادر و استفاده افراطی اشغالگران از نیروی نظامی و تهدید جان تظاهرکنندگان را محکوم کرد و دولت اشغالگر اسرائیلی را مسئول کامل نقض آشکار قوانین بین المللی و ارتکاب جنایت جنگی دانست و خواستار اجرای تحقیقات در این زمینه شده است. ما به نامه نگاری‌های خود به کلیه سازمان‌های حقوق بشری ادامه می‌دهیم و در این راستا نامه‌ای به پارلمان انگلیس فرستاده‌ایم، چرا که تحقیقات نشان می‌دهد تسلیحات تک تیراندازان اسرائیلی از سوی انگلیس تأمین می‌شود. ما تأکید می‌کنیم هرگونه حمایت نظامی و سیاسی دولت انگلیس و آمریکا از اشغالگران اسرائیلی به مثابه مشارکت کامل آنان در جنایت‌های اشغالگران است.»

رئیس سازمان حقوق بشر در نوار غزه در ادامه سخنان خود گفت: «همه تحولات و مشاهده‌های میدانی تأیید می‌کند اشغالگران عامدانه اقدام به کشتار تظاهرکنندگان می‌کنند و آنان را پس از اینکه از ترس خشونت افراطی نظامیان فرار می‌کنند از پشت سر هدف گلوله‌های جنگی قرار می‌دهند. این در حالی است که هیچ یک از قوانین بین المللی به نظامیان اشغالگر این اجازه را نمی‌دهد با تظاهرکنندگانی که خطری ایجاد نمی‌کنند به این شیوه شنیع مقابله کنند. از آنجایی که حکومت خودگردان فلسطین واکنشی به این نقض قوانین نشان نمی‌دهد و در این زمینه سیاست سکوت را در پیش گرفته است، ما تصمیم گرفتیم راه دیگری در پیش بگیریم و سراغ دادستان بین المللی کیفری برویم تا با استناد به مستنداتی که ارائه داده ایم تحقیقات جدی را در این زمینه آغاز کند. دفتر این دادستانی در بیانیه روز پنج شنبه خود جنایت‌های اشغالگران را به مثابه جنایت جنگی قلمداد و تاکید کرد تحقیقات را در این زمینه آغاز خواهد کرد.»

عبدالعاطی افزود: «زمان آن فرا رسیده است تا همه طرف‌ها برای حمایت از تظاهرکنندگان فلسطینی و مبارزه مشروع ملت فلسطین برای دستیابی به حق و حقوقش وارد عمل شوند. ما در پیام خود به شورای امنیت تأکید کردیم آمریکا و رژیم اشغالگر اسرائیل که به صورت سازمان یافته از تروریسم دولتی حمایت می‌کنند، جزء آخرین کشور‌هایی هستند که می‌توانند درباره حقوق بشر سخن بگویند. آمریکا بزرگترین کشوری است که از تروریسم در سطح بین المللی استفاده می‌کند و خطوط قرمز را در زمینه حقوق بشر نقض کرده است. هزاران بلکه میلیون‌ها انسان را در آمریکای جنوبی به قتل رسانده و از بمب‌های هسته‌ای در هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن استفاده کرده است و همچنان به یاغی گری‌های خود در سوریه و عراق و سایر مناطق ادامه می‌دهد و توجهی به قوانین و مشروعیت بین المللی ندارد.»

وی در خصوص اتهاماتی که غربی‌ها و رژیم صهیونیستی در خصوص جنبش حماس مطرح می‌کنند، گفت: «جنبش حماس یک جنبش فلسطینی است و اجازه نمی‌دهیم مبارزه ملی و مشروع ما با اقدامات تروریستی اشتباه گرفته شود. ما دشمن انواع و اشکال تروریسم و تروریسم سازمان یافته دولتی آمریکا و دولت اشغالگر هستیم. تظاهرات مردم فلسطین یک اقدام مسالمت آمیز و مردمی است که همه اقشار و جریان‌های فلسطینی در هر نقطه از فلسطین در آن حضور دارند. ما با تظاهرات خود قصد داریم مسأله فلسطین را به جایگاه اصلی آن بازگردانیم و تروریسم سازمان یافته دولت اشغالگر را که همه قوانین بین المللی و حقوق بشر را نقض می‌کند، رسوا کنیم.»

خبرنگار المیادین در پایان، از حضور یحیی السنوار از رهبران جنبش حماس در تظاهرات بزرگ بازگشت در منطقه الخزاعه در جنوب نوار غزه خبر داد.

انتهای پیام/

مصاحبه رئیس سازمان حقوق بشر نوار غزه در محکومیت جنایات اسرائیل و آمریکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار