سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاونت علمی در هفته ای که گذشت؛

شرکت ۱۱ کشور خارجی در مسابقات ربوکاپ آزاد/ برنامه‌هایی برای فعالیت دانش آموزان در حوزه زیست فناوری

معاونت علمی این هفته با اخبار متنوعی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فعالیت دانش آموزان در حوزه زیست فناوری را افزایش می‌دهیم ، فعالیت در حوزه علوم شناختی به حرکت‌های جمعی نیاز دارد و مشکل حوزه رباتیک فرهنگی است از جمله مهم ترین اخبار معاونت علمی در هفته گذشته است.

فعالیت دانش آموزان در حوزه زیست فناوری را افزایش می‌دهیم

ارشاد استعدادی مدیرعامل موسسه علمی آینده‌سازان وابسته به اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزی گفت: درباره تقویت بنیه درسی و حوزه فعالیت‌های علمی برای دانش‌آموزان انجمن اتحادیه اسلامی دانش‌آموزی برنامه‌های متعددی داریم که با توجه به صحبت نماینده مقام معظم رهبری در بحث سیمای علمی تشکل دانش آموزی برنامه‌هایی را برای سال ۹۷ تدوین کرده‌ایم.

مدیرعامل موسسه علمی آینده‌سازان درخصوص اهداف این سازمان و اتحادیه گفت: موضوع تفکر خلاق، تقویت روحیه پژوهشی بین دانش‌آموزان و همچنین ایجاد امید میان آن‌ها از جمله اهدافی است که با توجه به سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش و اهداف بالا دستی مانند سند تحول بنیادین دنبال می‌کنیم.

استعدادی ادامه داد: بهترین درگاه برای ورود به تشکل و فعالیت‌های تربیتی درگاه علمی و درسی است و در راستای ترویج آن‌ و بحث تفکر خلاق چندین برنامه را دنبال می‌کنیم که از جمله آنان دیدار با بزرگان حوزه علمی است همچنین  بازدید از مراکز علمی و آشنا شدن دانش‌آموزان با فعالیت‌های علمی کشورهم  از برنامه‌های دیگر ما می‌باشد.

ضرورت نقش‌آفرینی جدی‌تر در اکوسیستم فناوری کشور

مهدی صفاری نیا رئیس پارک فناوری پردیس معاونت علمی گفت: صاحبان ایده، صاحبان اختراع، استارتاپ ها، تیم‌های جوان کاری، شرکت‌های بالغ، صنایعی که در کشور فعال هستند، هرکدام به‌ نوعی در این زنجیره قرار گرفتند.

وی افزود: ما سعی کردیم در هر بخش نقش‌آفرینی خود را به‌طور جدی داشته باشیم تا این زنجیره اتصال و پیوند بهتری را داشته باشد.

به گفته صفاری نیا، پارک فناوری پردیس معاونت علمی در سال 97 با افزایش اقدامات تکمیل‌کننده و تقویت‌کننده این زنجیره تلاش خواهد کرد تا نقش‌آفرینی جدی‌تری را در عرصه فناوری و نوآوری کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین تلاش می‌کنیم تا در نظام ملی نوآوری کشور و اکوسیستم کارآفرینی کشور پارک فناوری پردیس معاونت علمی نقش جدی‌تری داشته باشد.

رئیس پارک فناوری پردیس معاونت علمی، ابراز امیدواری کرد تا این پارک بتواند بیش‌ از پیش به زایش شرکت‌های دانش‌بنیان تازه و استارتاپ های نو کمک کند.

فعالیت در حوزه علوم شناختی به حرکت‌های جمعی نیاز دارد

سید کمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی اظهار کرد:  ادامه فعالیت های تحقیقاتی و علمی در امر ایمپلنت ها و رابط های مغزی (Brain Implants & Interfaces)، نگاشت مغز و ابزار رابط مغز–ماشین (NeuroImaging & BMI Tool)، ربات ها و ابزارهای سنجش شناختی (Cognitive Robots)، ابزارهای سنجش شناختی (Cognitive Evaluation Tools) از فعالیت های ستاد در سال جاری در حوزه پیشبرد پروژه های ساخت ابزارهای شناختی است.

وی ادامه داد: در حوزه سلامت شناختی آحاد جامعه، حمایت از استانداردسازی تست های سنجش شناختی، تمرکز بر ایجاد و راه اندازی سیستم ملی آزمون های معتبر شناختی و در حوزه توسعه و بهبود آموزش، ترویج آموزش های شناختی از طریق ایجاد رشته ها و دروس انتخابی جدید، ترجمه و تالیف کتب حوزه شناختی جهت غنی کردن ادبیات تحقیق در زبان فارسی برای دانشجویان و اساتید و سایر علاقمندان، از برنامه های ستاد در امر گسترش حوزه های علوم شناختی در کشور خواهد بود.

شرکت 11کشور خارجی در مسابقات ربوکاپ آزاد

مرتضی موسی‌خانی رئیس کمیته ملی ربوکاپ آزاد ایران گفت: اگر بتوانیم این دانش را در کشور راه اندازی کنیم آن زمان صنعت کشور ما می تواند با کشورهای دیگر رقابت کند در حال حاضر تمام صنایع از هوش مصنوعی  رباتیک کمک می گیرند و هیچ علمی پیدا نمی شود که رباتیک در آن نقش نداشته باشد.

موسی خانی در خصوص تعداد تیم های ثبت نام کننده و کشورهای شرکت کننده در این دوره از مسابقات بیان کرد: در مجموع 779 تعداد تیم در مسابقات شرکت کرده‌اند که 478 تیم پذیرفته شده‌اند و از میان آنها، 38 تیم خارجی هستند، همچنین 11 کشور ترکیه، آلمان، چین، هلند، آمریکا، فرانسه، انگلیس، پرو، هند، سنگاپور و کره تیم‌های خود را به این دوره از مسابقات اعزام کرده اند، سیزدهمین دوره مسابقات بین المللی رباتیک آزاد، 16 الی 18 فروردین ماه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه وزیر صنعت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این مسابقه حمایت کردند، گفت: در این مسابقه حمایت های مادی بسیاری داشتیم اما هیچکدام ازآنها با بودجه دولتی نیست و تمام این جشنواره بدون اتکا به پول دولتی انجام می گیرد.

مشکل حوزه رباتیک فرهنگی است

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: این جشنواره هر سال با کیفیت بهتری نسبت به سال قبل برگزار می‌شود، اما مشکل بزرگ در حوزه رباتیک تجاری‌سازی آن است؛ اینکه تیم‌ها با پول خود بیایند اما به صنعت وارد نشوند موضوع خوشایندی نیست.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: باید از پتانسیل جوانان استفاده کنیم تا آن‌ها بتوانند به صنعت وارد شوند؛ نوع نگاه در حوزه رباتیک باید تغییر کند، امروز بحث توسعه رباتیک در کشور ما به مرحله عالی رسیده است و از نظر توسعه نیروی انسانی هم در جایگاه خوبی قرار داریم؛ تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که ربات‌ها به صنعت وارد شوند.

ستاری با بیان اینکه مشکل کشور فرهنگی است، اظهار کرد: باید این مشکل را برطرف کنیم؛ از نظر نیروی انسانی و توسعه علم و دانش در جایگاه مناسبی قرار داریم اما این فرهنگ برای تجاری‌سازی و ورود ربات‌ها در صنعت و سازمان‌های خصولتی باید تغییر کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.