با مخترعین ایرانی؛

بذرهای ارزان و مقاوم دربرابر آفات که طعم طالبی اصیل ایرانی را به کشور بازمی‌گرداند

یکی از دانشجویان کشور موفق به تولید بذرهای طالبی شده که نمونه خارجی را از میان به در کرده و طالبی ایرانی تولید می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اختراعات روزمره جوانان نخبه در شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌های مبتنی بر دانش است که رشد و پیشرفت کشور را رقم می‌زند.

باشگاه خبرنگاران جوان، در نظر دارد تا محصولات دانش بنیانی را که این شرکت‌ها تولید می‌کنند، معرفی کند.

شاید صحبت از بذرهای وارداتی طالبی کمی عجیب باشد اما در حال حاضر بسیاری از بذرهای این میوه از کشورهای خارجی وارد کشور می‌شود و به همین دلیل است که اغلب ما فکر می‌کنیم که طالبی‌ها بو و خاصیت قدیمی خود را ندارند.

محیا سحرخیز یکی از دانشجویان دانشگاه تهران در پارک علم و فناوری این دانشگاه موفق به طراحی لاین‌های طالبی شده است که از طریق آن می‌توان به بذر‌های طالبی اصیل ایرانی دست یافت. 

سحرخیز در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه در حال حاضر تمام بذر‌های طالبی در کشور به صورت وارداتی هستند گفت: در این حوزه ما به کشور‌های دیگر وابسته هستیم و اغلب مزارع طالبی به جز کشاورزان سنتی   بذرهای خود را از کشورهای خارجی وارد می‌کنند اما در این طرح ما توانسته‌ایم به طالبی‌هایی دست پیدا کنیم که با منابع خارجی تلاقی پیدا کرده‌اند و دارای صفات طعم و عطر طالبی ایرانی هستند.

دسترسی به بذر هایی مقاوم در برابر آفات

سحرخیز با اشاره به اینکه این بذر‌ها به تمام بیماری‌های قارچی مقاوم هستند بیان کرد:  یکی از  مزیّت هایی که این بذرها دارند این است که در برابر تمام بیماری ها و آفات کشاورزی مقاوم هستند و این موضوع برای کشاورز خبری خوب محسوب می‌شود.

این دانشجوی کشورمان ادامه داد: مزیّت اصلی که راه اصلی دسترسی به این روش داشته است این است که ما در مدتی کوتاه توانسته‌ایم به این بذر‌ها دسترسی پیدا کنیم، در گذشته دستیابی به این بذر‌ها مدت زمان زیادی به طول می‌انجامید اما ما در حال حاضر موفق شدیم در مدتی بسیار کوتاهی به این بذرها دست یابیم.

وی در خصوص قیمت این بذرها یادآور شد: قیمت هرکدام از بذر‌های خارجی موجود در بازار ۵۰۰ تومان است و امیدوار هستیم که بتوانیم در بازار جهانی رقابت خوبی را با بذر‌های دیگر داشته باشیم، بذرهایی که ما در بازار عرضه می‌کنیم یک دهم نمونه خارجی خود است و ما امیدواریم که بتوانیم این بذر‌ها را با قیمتی بسیار کمتر در بازار عرضه کنیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار