سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قوه قضاییه در مهر ماه 96؛

صدور حکم اعدام برای رهبر باند فساد/ ورود سازمان بازرسی به پرونده خرید هواپیماهای فلایت چک

در این بسته خبری مهم ترین اخبار حوزه حقوقی و قضایی مهر ماه سال 96 را بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از حوزه‌هایی که اقشار مختلف جامعه خبرهای آن را پیگیری می‌کنند بخش حقوقی و قضایی است، در این گزارش خلاصه تمامی اخبار مربوط به حوادث، برگزاری دادگاه‌ها و پرونده‌های قضایی در مهر ماه سال 96 را می‌خوانید.

اعتراض قاتل ستایش قریشی به رأی پرداخت خسارت 120 میلیون تومانی

مجتبی فرحبخش وکیل مدافع قاتل ستایش قریشی در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: روز گذشته کارشناس دادگستری نظر خود را درباره میزان ارش البکاره و مهر المثل اعلام کرد و به طرفین پرونده ابلاغ شد.

وی افزود: میزان مهرالمثل و ارش البکاره تعیین شده از سوی کارشناس دادگستری، باید توسط شخصی که مرتکب جرم شده است، پرداخت شود.

وکیل مدافع اولیای دم ستایش قریشی تصریح کرد: امروز نظر کارشناس رسمی دادگستری در خصوص تعیین میزان ارش البکاره و مهر المثل به دادگاه ارسال شد که براساس نظر کارشناس، 60 میلیون تومان بابت ارش البکاره و 60 میلیون تومان بابت مهرالمثل باید از سوی قاتل به خانواده ستایش پرداخت شود.

دفاع مقدس، الگویی برای پیروزی در همه میدان‌هاست/ اظهارات ترامپ از یک سیاستمدار تازه کار کاسب کار نامتعادل بعید نبود

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضاییسوم مهر ماه 96 با اشاره به اظهارات سخیف دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در هفتاد و دومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: این سخنان بی پایه و غیرمنطقی، خارج از تمام ضوابط دیپلماتیک بود و ترامپ، ایران را به اتهاماتی متهم کرد که همه آن‌ها دقیقاً متوجه خود آمریکاست. آمریکا از دهه های قبل خود در مصدر اکثر جنایات در جهان بوده است.

وی افزود: هنوز افکار عمومی جهان، جنایات آمریکا در ویتنام، عراق و افغانستان را فراموش نکرده است. علاوه بر این کارنامه آمریکا در حمایت از رژیم جنایتکار صهونیستی در کشتار مردم مظلوم فلسطین و همچنین حمایت از کشورهای مرتجع منطقه در قتل عام مردم بی‌گناه یمن کاملاً آشکار است. آمریکا در مورد داعش، ژست مبارزه و مقابله گرفته بود، اما چه کسی است که نداند، داعش را خود آمریکایی‌ها به وجود آوردند؟ همین آقای ترامپ در مناظره های انتخاباتی خود با خانم کلینتون به وزیر خارجه سابق آمریکا یادآوری کرد که داعش را شما پدید آوردید و این نکته در کتاب خاطرات خانم کلینتون نیز ذکر شده است، حال آمده اند و کشوری مانند ایران را با اظهاراتی بلاوجه، متهم می کنند.

صدور حکم اعدام برای رهبر باند فساد/ شکایت ایران علیه تلگرام/ تصمیم نادرست بازپرس در آزادی عربده کشان تهرانپارس

جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در خصوص چند پرونده مهم دادسرای تهران اطلاع‌رسانی کرد که از جمله محاکمه اعضای یک باند فساد به رهبری مردی 74 ساله بود که با برگزاری مراسم مختلط و به صورت نیمه عریان، استفاده از مواد مخدر، مشروبات الکلی، تهیه عکس‌ و فیلم از زنان و دختران، نسبت به آزار و اذیت جنسی و ارتباط نامشروع با زنان اقدام می‌کردند.

وی در خصوص وضعیت این پرونده اظهار داشت: رهبر این باند فساد به اعدام محکوم شده و پرونده به لحاظ فرجام‌خواهی به دیوان عالی کشور ارسال شده است.

قوه قضاییه با تهمت و انگ سیاسی عقب نمی‌کشد/ تضعیف قوه به نفع دشمن است

حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور در گردهمایی موسسات حفاظتی و مراقبتی پلیس پیشگیری ناجا که 16 مهر ماه  برگزار شد،گفت: هر وقت قوه قضاییه می‌خواهد با هر جریان سیاسی و مهره‌ای قوی در کشور بر اساس قانون برخورد کند، به آن انگ سیاسی می زنند. قوه وقتی با معاون و نزدیکان رئیس جمهور سابق برخورد کرد یا با نزدیکان دولت فعلی برخورد کرد، به آن انگ سیاسی زدند، اما همه این را بدانند که اگر فکر می‌کنند با این انگ‌های سیاسی قوه قضاییه عقب می‌کشد، اشتباه می‌کنند. قوه قضاییه نمی‌تواند به دلیل منع قانونی و اخلاقی همه جزئیات پرونده‌ها را مطرح کند و در طرح کردن جزئیات پرونده‌ها تنها مردم نیستند که می‌شنوند و دشمن هم می‌شنود و آسیب‌ها را می‌بیند، اما اسناد و مدارک برای مسائل و پرونده‌ها موجود است.

ماجرای 640 چک بی محل در دست یک نفر/ دستگیری جاعلان نامه رئیسی/ بازداشت بدهکار 30 هزار میلیاردی

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه در یکصد و نوزدهمین نشست خبری خود که 16 مهر ماه 96 با حضور اصحاب رسانه برگزار شد،

اظهار کرد: مصمم هستیم با هر نوع فسادی مقابله کنیم و هیچ خط قرمزی نداریم و طبیعی است در این مبارزه فراگیر بدون خط قرمز مشکلاتی وجود دارد که ما آن‌ها را هم به جان خریده‌ایم و از سنگ اندازی دشمن ترسی نداریم و قوه قضاییه هیچ جهت گیری سیاسی ندارد.

وی افزود:گرفتاری‌هایی از ناحیه برخی دستگاه‌های دولتی ایجاد می شود که اگر این دستگاه‌ها به وظیفه خود درست عمل کنند، هم به نفع مردم و هم به نفع خودشان است، به عنوان مثال در چک‌های برگشتی موردی وجود داشت که در طول چهار ماه بیش از 2 هزار و 800 برگ طی مدت 4 ماه به آقایی داده شده بود و این فرد از بانک‌های مختلف 640 چک برگشتی داشت. آیا نباید بانک های متخلف از این موضوع اطلاع پیدا می‌کردند و اخیرا هم به موردی مشابه پی بردیم که این فرد حدود 400چک برگشتی دارد.

سخنگوی قوه قضاییه بیان داشت: اگر برای هر چک یک پرونده تشکیل شود، حجم زیادی پرونده وارد دستگاه قضایی می‌شود.

قوه قضاییه در مقابل جوسازی‌ها و دروغ پردازی‌ها می‌ایستد/ برخی با انگ زدن به دستگاه قضایی می‌خواهند روند رسیدگی به پرونده‌ها را مختل کنند

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی 17 مهر ماه 96 با بیان اینکه دستگاه قضایی رانت های خاص را کنار می گذارد و تاکنون نیز به پرونده افراد در هر جایگاهی که بوده اند رسیدگی شده است، خاطر نشان کرد: توصیه برادرانه ما این است که اگر قوه قضاییه احتمالاً در جایی اشتباه دارد در مورد آن اشتباه، تذکر معقول بدهند نه اینکه علیه احضار و رسیدگی به پرونده افراد که بر حسب قانون صورت می‌گیرد، سخن بگویند. چنانچه دستگاه قضایی نیز در جایی که مرتکب اشتباهی شده موظف است از اشتباه خود برگردد، اما اینکه برخی در هر جمع و محفلی بخواهند علیه قوه قضاییه اظهارات بی مبنا داشته باشند، به هیچ عنوان پذیرفته نیست. مسئولان نباید فراموش کنند که این رسیدگی ها به نفع همه است و نباید در جایی که موضوعی به سود ماست از رسیدگی قضایی دفاع کنیم و در جای دیگر اگر بررسی های قضایی به ضرر ما بود علیه قوه قضاییه سخن بگوییم.

پرداخت وجوه سپرده‌گذاران کاسپین تا مبلغ 200 میلیون تومان/ نبض مبارزه با فساد در دستگاه قضایی می‌تپد/ هشدار به مدیر اسنپ

جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران وضعیت آرایشگاه‌های شهر تهران را به عنوان یکی از مصادیق آسیب‌های اجتماعی مورد توجه قرار داد و مستند به گزارش اخیر پلیس در این راستا اظهار داشت: به پلیس دستور داده شد بر روی وضعیت آرایشگاه‌های زنانه متمرکز شود که نتیجه آن ارائه گزارشی از وضعیت نامطلوب آرایشگاه‌های زنانه بود.

جعفری دولت‌آبادی ابتدا موضوع را از زبان نماینده اتحادیه صنف آرایشگاه‌های زنانه مطرح کرد که تا پایان شهریور سال جاری تعداد آرایشگاه‌های زنانه دارای مجوز صنفی در تهران را 1373 باب اعلام کرد که در مقایسه با شمار آرایشگاه‌های غیرمجاز که 1542 باب است، جای تأمل دارد.

واکنش سازمان بازرسی کل کشور به نامه عجیب شهردار رشت به خودش

ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مراسم سالروز سازمان بازرسی کل کشور که 19 مهر ماه 96 برگزار شد،گفت: در رابطه با شهرداری رشت که خودش مصوبه می زد و خودش اجرا می کرد، همان موقع سازمان بازرسی ورود و بررسی کرد و این آقا خانه داشته است و نمی‌تواند از خانه های سازمانی استفاده کند. 

ورود سازمان بازرسی به پرونده خرید هواپیماهای فلایت چک

سراج در خصوص بررسی قراردادهای خرید هواپیما به ویژه هواپیماهای فلایت چک گفت: سازمان بازرسی به این موضوع ورود کرده است و در قالب یک پرونده مشغول بررسی این موضوع است، اما چون منتج به نتیجه نشده است، امکان افشای آن وجود ندارد.

عرضه قلیان در اماکن عمومی متوقف شود/ آخرین جزئیات از پرونده های دری اصفهانی، رضا شهابی ذکریا و نازنین زاغری

جعفری دولت آبادی دادستان تهران عدم رفع مشکل عرضه مواد دخانی را ناشی از سلیقه‌ای اجرا کردن قانون در کشور دانست و از سرپرستان نواحی دادسرا خواست به صنف‌های مرتبط با قلیان مانند قلیان سراها و رستوران‌ها، غیر از قهوه‌خانه‌های سنتی قدیمی از طریق صنف و با همکاری پلیس اخطار دهند که ظرف مدتی محدود، عرضه قلیان‌ را متوقف کنند.

وی وظیفه صنف مربوطه و پلیس را منع عرضه قلیان‌ها در این اماکن با تدبیر لازم دانست و با اشاره به فتوای تحریم تنباکو در دوره قاجاریه، اظهار داشت: آن زمان مردم قلیان‌ها را شکستند، آیا ما نیز باید قلیان‌ها را بشکنیم یا به نحوی دیگر تدبیر کنیم؟

دادستان تهران در پاسخ به این سوال، با اشاره به آسیب‌های جسمی و اجتماعی و تلفات انسانی ناشی از استعمال مواد دخانی افزود: استعمال قلیان و سیگار برای سلامت شهروندان مضر است. نمی‌گوییم قلیان‌ها را بشکنید، اما معتقدیم باید موجی ایجاد شود تا قلیان‌ها جمع‌آوری و به گلدان‌های گل تبدیل شود. متاسفانه امروزه ضرب‌المثل قدیمی که «دود از کنده بلند می‌شود» به تدریج مستحیل شده و با توجه به اقبال جوانان و برخی ورزشکاران نسبت به استعمال قلیان، باید گفت امروزه دود از قلیان برخی ورزشکاران و جوانان بلند می‌شود و اینکه گروهی از ورزشکاران گرفتار قلیان هستند، نشان از آن دارد که مشکل جدی و نیازمند توجه بیشتر است.

انتهای پیام/

مهمترین اخبار قضایی در مهر 96

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.