در این بسته خبری مهم‌ترین اخبار حوزه حقوقی و قضایی تیر ماه سال ۹۶ را بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از حوزه‌هایی که اقشار مختلف جامعه خبرهای آن را پیگیری می‌کنند بخش حقوقی و قضایی است، در این گزارش خلاصه تمامی اخبار مربوط به حوادث، برگزاری دادگاه‌ها و پرونده‌های قضایی در تیر ماه سال 96 را می‌خوانید.

اقدام موشکی سپاه، گوشه کوچکی از عزم ایران برای مبارزه با تروریسم را نشان داد/ امیدواریم تروریست‌ها و حامیانشان متوجه پیام روشن ایران شده باشند

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه‌ای که با حضور جمعی از مسئولان عالی قضایی که یکم تیر ماه 96 برگزار شد،با بیان اینکه ایران به عنوان یکی از قربانیان برجسته تروریسم در جهان، همواره سردمدار مبارزه با این پدیده شوم بوده است، اظهار کرد: یکی دیگر از پیام‌های مهم اقدام اخیر برادران مجاهدمان در سپاه، نمایش گوشه‌ای از عزم جدی جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم بود که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری و سایر مسئولان نظام بوده است.

قوه قضاییه در تیر ماه/دستگاه قضایی ایران جزء پیشرفته‌ترین نظام‌های قضایی در جهان است /قاضی نباید تحت تأثیر قوا یا فشارهای سیاسی حکم کند

دستگاه قضایی ایران جزء پیشرفته‌ترین نظام‌های قضایی در جهان است

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه روز 3 تیر ماه 96 با حضور در حرم مطهر امام راحل به منظور تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد:با اشاره به وظایف و اختیارات قوه قضاییه بیان داشت: اختیارات دستگاه قضایی در قانون اساسی و شرع تبیین شده و اهداف بزرگی دارد و طبیعتا ممکن است تا با این اهداف فاصله داشته باشیم اما در طول ۳۷ سال از انقلاب و با رشادت‌های امام راحل و تاکیدات رهبری و تلاش قضات راه بلندی طی شده است، به طوری که تلاش زیادی برای انطباق قوانین با دستورات شرع و تجربیات دنیا مطرح شده است. به همین دلیل قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران یک دستگاه پیشرفته است.

عیسی سحرخیز به 6 ماه حبس محکوم شد

سید محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع عیسی سحر خیز در گفتگوی 7 تیر ماه 96 با خبرنگار حوزه حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جواندر رابطه با آخرین وضعیت پرونده موکلش اظهار داشت: عیسی سخرخیز در پرونده جدید خود به اتهام توهین به رئیس قوه قضائیه به 6 ماه حبس محکوم شد.

قوه قضاییه مجاهدانه با جریان نفاق مبارزه کرد/ صدور کیفر خواست برای 6 مدیر کانال‌های تلگرامی

حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد منتظری دادستان کل کشور در نشست خبری که 10 تیر ماه 96 به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد،در رابطه با پرونده مدیران تلگرامی گفت: برای 6 نفر از این افراد کیفر خواست صادر شده و به دادگاه رفته اند و ان شاالله حکم عادلانه برای آنها صادر می شود.

دادستان کل کشور درباره فیلتر کانال‌های ضد انقلاب گفت: کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه هر از چندگاهی جلسه تشکیل می دهند، ما مرتب هر هفته ١٦ هزار کانال خلاف عفت عمومی و مستهجن را فیلتر می کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری تصریح کرد: سرور تلگرام در ایران نیست، متاسفانه کوتاهی هایی در داخل کشور می‌شود که نمی خواهم افراد را معرفی کنم، اما باید هم افزایی لازم بین دستگاه قضایی و دستگاه های مرتبط باشد. نویدی که ما می دهیم این است که اولا بنا بر تاکید رهبری معظم انقلاب شبکه ملی باید راه اندازی شود، نوید دوم اینکه اخیراً آیین نامه ای به تصویب رسید مبنی بر اینکه شبکه هایی که در ایران می خواهند فعالیت کنند باید سرورشان در ایران باشد.

تشکیل 158 شعبه شورای حل اختلاف ویژه زندان‌ها/ کاهش 5 درصدی موجودی زندان ها نسبت به سال گذشته

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی وزیر سابق دادگستری در همایش سراسری قوه قضاییه که 11 تیرماه 96 با حضور مسئولان عالی کشوری و قضایی در سالن اجلاس سران برگزاری شد،گفت: به منظور تقویت رویکرد بازدارندگی و کاهش جمعیت کیفری زندان و کاربست صلح و سازش بین زندانیان و شاکیان، ۱۵۸ شعبه شورای حل اختلاف ویژه زندان تشکیل شده است که با ورود ۲۶,۲۸۳ فقره پرونده و مختومه شدن ۲۵,۶۶۵ فقره، ۶,۲۰۸ نفر از زندانیان آزاد شده اند.

وی افزود:به منظور اصلاح مجرمان و کاهش جمعیت کیفری، که در برنامه ششم تعداد زندانیان ۲۱۷,۰۴۳ نفر بوده که در مقایسه با سال ۹۴ حدود ۵ درصد کاهش یافته است.

قاضی نباید تحت تأثیر قوا یا فشارهای سیاسی حکم کند/امروز دشمن به سپاه هجمه می‌کند در حالی که سپاه افتخار نظام است

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در همایش سراسری دستگاه قضایی کشور که در سالن اجلاس سران شد،با اشاره به موضوع استقلال دستگاه قضایی کشور افزود: استقلال دستگاه قضایی کشور فارغ از آن موضوع استقلال قاضی است که البته این دو به یکدیگر ربط دارند اما یکی نیستند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: ما باید به استقلال قاضی و دستگاه قضایی ارج نهیم و این به نفع همه حتی قوه مجریه، قوه مقننه و همه جمهوری اسلامی است چون استقلال قاضی تضمین کننده عدالت است؛ اگر قاضی مستقل نباشد حتماً در حکمش خدشه وارد می‌شود؛ لذا قاضی نباید تحت تأثیر قوا یا فشارهای سیاسی حکم کند.

بررسی پرونده حقوق‌های نجومی و املاک شهرداری در دادسرا

ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در حاشیه اجلاس سراسری قوه قضاییه که 11 تیر ماه 96 برگزار شد، گفت: پرونده املاک شهرداری، املاک و حقوق‌های نجومی در دادسرا در حال رسیدگی هستند.

قوه قضاییه در تیر ماه/دستگاه قضایی ایران جزء پیشرفته‌ترین نظام‌های قضایی در جهان است /قاضی نباید تحت تأثیر قوا یا فشارهای سیاسی حکم کند

ادغام کاسپین با 8 موسسه/قوه قضائیه خط قرمز نمی شناسد/ در بحث تخلفات در دستگاه قضا نباید به شایعات دامن زد

آیت الله آملی لاریجانی در گفت وگوی زنده تلویزیونی 14 تیر ماه 96 در رابطه با فشار‌ها به این دستگاه گفت: در توهم خیلی‌ها نمی‌گنجید که قوه قضاییه با این قدرت با فساد‌ها برخورد کند. گاهی ما را تخریب می‌کنند؛ اما مسئولان ما با قدرت ادامه می‌دهند.

وی با اشاره به موضوع خط قرمز یکی از روسای جمهور افزود: یکی از روسای جمهور گفت: رسیدگی به پرونده یک متهم خط قرمز است؛ ما همان روز اعلام کردیم هیچ خط قرمزی برای ما وجود ندارد.

صدور کیفرخواست برای پرونده دکل‌های نفتی در آینده‌ای نزدیک/ آخرین وضعیت پرونده حقوق‌های نجومی و واگذاری املاک شهرداری

عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در اولین نشست شورای معاونان دادستانی تهران با موضوع تحقیقات پرونده‌های قضایی، روز یکشنبه هجدهم تیرماه سال 96 برگزار شد، در خصوص پرونده حقوق‌های نجومی با تقسیم پرونده به سه بخش اظهار کرد: در بخش اول مربوط به پزشکان، غالب موارد اعلامی کمتر از سقف 20 میلیون تومان بوده و مبالغ مازاد مربوط به کارانه پزشکی و حق محرومیت از مطب بوده است.

وی افزود: بخش دوم که راجع به اساتید دانشگاه‌ها است که گزارش‌های واصله در دست بررسی است، اما بخش سوم که ناظر بر مدیران شرکت‌های بیمه، بانک‌ها و برخی مراکز بزرگ صنعتی است و حقوق‌های نجومی با مبالغی چون 50 میلیون تومان و حتی بیش از آن پرداخت شده که هیچ‌گونه توجیهی برای آن ارائه نشده است. در این بخش همچنین وام‌های کلان با سود کم به برخی مدیران پرداخت شده و یا برخی متهمان به طور همزمان در چند دستگاه یا شرکت اشتغال داشته و حق‌الزحمه دریافت می‌کرده‌‌اند. در این رابطه، به تعدادی از متهمان این پرونده‌ها تفهیم اتهام شده و پرونده‌ها در جریان رسیدگی است. همچنین اکثریت متهمان وجوه مازاد دریافتی را مسترد کرده‌اند که به منزله نفی تعقیب و مجازات نخواهد بود.

اعتراف قاتل آتنا به قتل یک زن/رسیدگی به پاداش 300 میلیونی بقایی/ بازداشت حسین فریدون

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه در صد و چهاردهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در رابطه با قتل آتنا اصلانی اظهار کرد: در ابتدای کار که خبر مفقودی این دختر بچه اعلام می شود، تمام نیروها اعم از ناجا، آتش انشانی و دادستانی شروع به بررسی می کنند و تمام مکان های احتمالی را جستجو می کنند که شاید این دختر به درون چاهی افتاده باشد اما به نتیجه ای نمی رسند و به چند نفر از جمله متهم اصلی مظنون می شوند.

قوه قضاییه در تیر ماه/دستگاه قضایی ایران جزء پیشرفته‌ترین نظام‌های قضایی در جهان است /قاضی نباید تحت تأثیر قوا یا فشارهای سیاسی حکم کند

وی با بیان اینکه در حین بازجویی و تحقیق، فرد مجرم به خانم خود پیام می دهد که مقداری مواد مخدر را در جایی پنهان کرده است و آنها را جابجا کنید، ادامه داد: با اطلاع رسانی  زن این فرد به جسد دختر بچه دست پیدا کردیم.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد:در ادامه متهم به قتل یک خانم دیگر اعتراف می کند که هنوز آثاری از آن جسد پیدا نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین اژه ای گفت:پرونده قتل آتنا در دست رسیدگی است و حکم آن صادر خواهد شد.

وی با اشاره به اعتراف متهم در خصوص کسانی که قبلا مفقود شده بودند، افزود: وی محلی را نشان داده بود اما تاکنون آثاری از جسد کشف نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار