در این بسته خبری مهم ترین اخبار حوزه حقوقی و قضایی مرداد ماه سال 96 را بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از حوزه‌هایی که اقشار مختلف جامعه خبرهای آن را پیگیری می‌کنند بخش حقوقی و قضایی است، در این گزارش خلاصه تمامی اخبار مربوط به حوادث، برگزاری دادگاه‌ها و پرونده‌های قضایی در مرداد ماه سال 96 را می‌خوانید.

دو تابعیتی را به حسب قانون به رسمیت نمی شناسیم/ آمریکا باید ایرانیان زندانی را آزاد کند/ هر اقدام نسنجیده دولت آمریکا با پاسخ قاطع ایران روبرو خواهد شد

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی که 2 مرداد ماه 96 برگزار شد،خطاب به آمریکا تصریح کرد: شما که کارنامه‌­تان اینقدر سیاه و ننگین است و در طول قریب به 40 سال با سازمان دهی کودتا، تحریک صدام و تحمیل 8 سال جنگ ظالمانه و غیر برابر علیه جمهوری اسلامی، ارتکاب جنایت جنگی در قالب ساقط کردن هواپیمای مسافری ایران با 200 مسافر عادی و اعمال ظالمانه­ ترین تحریم­‌ها و فشارها بیشترین ظلم ها را در حق مردم ایران روا داشته اید، چگونه به خود اجازه می­‌دهید که با چنین اظهارات سخیف و وقیحانه ­ای به جمهوری اسلامی توهین کنید؟

رئیس قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی به این قبیل اظهارات کاری ندارد و بر مبنای موازین دینی، عقلی و قانونی خود عمل می‌­کند، تصریح کرد: مواردی در این بیانیه پیرامون محاکمه افراد دوتابعیتی بیان شده است که در این زمینه باید بدانند ما براساس قوانین خود از زمان تدوین قانون مدنی، مقوله «دوتابعیتی» را به رسمیت نمی­‌شناسیم و معتقدیم افراد دو تابعیتی، شهروندان ایرانی به شمار می­‌آیند و دقیقاً همانند سایر ایرانیان با آنان رفتار می‌­شود. بر این اساس نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری حق دخالت در این زمینه را ندارند.

قوه قضاییه مرداد//آملی لاریجانی:دو تابعیتی را به حسب قانون به رسمیت نمی شناسیم/

صدور کیفرخواست برای پنج استاندار به اتهام جرم انتخاباتی/ اخذ آخرین دفاع از متهم راه‌پیمایی روز قدس/ نطفه پرونده‌های بزرگ خارج از دستگاه قضایی شکل می‌گیرد

جعفری دولت آبادی دادستان تهران  سومین نشست شورای معاونین دادستانی تهران در موضوع تحقیقات پرونده‌های قضایی، روز یکشنبه یکم مرداد ماه 96 برگزار شد،به موضوع پرونده انتخاباتی پرداخت و اظهار کرد: قبلاً ایراد می‌گرفتند که تعلل قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده‌های تخلفات انتخاباتی به گونه‌ای است که این پرونده‌ها تا زمان انتخابات بعدی به نتیجه نمی‌رسند؛ صرف نظر از وارد بودن یا نبودن این انتقاد، حال که دادسرای تهران در صدد رسیدگی سریع به این دسته از پرونده‌ها است، مدعی اند که این تسریع و اطلاع رسانی با انگیزه سیاسی صورت می‌گیرد.

جعفری دولت آبادی با بی مبنا خواندن این ادعا، در خصوص آخرین نتیجه رسیدگی به پرونده‌های انتخاباتی اظهار داشت: دستگاه قضایی مصمم است پرونده‌های انتخاباتی را به نتیجه برساند و رسیدگی مطلوب به پرونده‌ها کار مثبتی است که نتیجه زحمات قضات در دادسر‌های کارکنان دولت و فرهنگ ورسانه می‌باشد و برای پنج استاندار دیگر کیفرخواست صادر شده است؛ که تا کنون هفت استاندارتحت تعقیب قرار گرفته اند.

پیگیری اظهارات بقایی از سوی دادستانی تهران/آخرین جزئیات پرونده فریدون، قاتل بنیتا و بازداشت 2 مداح

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در صد و پانزدهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که 8 مرداد 96 برگزار شد، در رابطه با آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون گفت: این پرونده مسیر خودش را طی می‌کند و بعد از طی کردن مرحله تحقیقات تصمیم گرفته شد برای آن قرار وثیقه صادر شود که بعد از تامین قرار حسین فریدون آزاد شد اما همچنان پرونده مفتوح است و به منظور تکمیل پرونده تحقیقات ادامه دارد و بازپرس باید درباره آن نظر بدهد.

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با بازداشت دو مداح معروف کشور گفت: پرونده این افراد در دادسرای ویژه روحانیت مطرح است و از جزییات آن اطلاع ندارم، فقط در این حد می‌دانم دو نفر بازداشت شده‌اند که یک نفر آن‌ها چند روز گذشته با قرار وثیقه آزاد شده است. شاید در این چند روز نفر دوم هم آزاد شده باشد که در رابطه با آن اطلاع ندارم.

قوه قضاییه مرداد//آملی لاریجانی:دو تابعیتی را به حسب قانون به رسمیت نمی شناسیم/

برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند بسته‌های حمایتی‌ـ‌تشویقی هستیم/ مسئولان نظام باید پاسخ محکمی به اقدامات اخیر آمریکا بدهند

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عبا اشاره به تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی در فلسطین و افزایش فشارها بر مردم مظلوم این سرزمین تصریح کرد: رژیم غاصب صهیونیستی به دنبال تغییر وضعیت حقوقی مسجدالاقصی است. گویی سران کشورهای مسلمان در خواب بسر می برند و مسئله فلسطین را فراموش کرده اند. البته این دقیقاً همان سیاستی است که رژیم غاصب صهیونیستی سال‌ها به دنبال آن بود و همواره تلاش می کرد که با طرح مسائل جعلی نظیر ایران هراسی، مسئله فلسطین را به حاشیه بکشاند. متأسفانه سران مرتجع برخی کشورهای منطقه نیز به جای فهم صحیح این ترفند رژیم صهیونیستی، در خفا و آشکار با این رژیم فاسد و غاصب طرح دوستی می ریزند.

حمید بقایی به دادسرا احضار شد

حمید بقایی معاون رئیس جمهور دهم روز 15 مهرداد ماه 96  برای ارائه پاره‌ای از توضیحات به دادسرای تهران احضار شد.

درخواست مجازات برای شش متهم پرونده دکل نفتی/ صدور کیفرخواست دائر بر قتل عمد برای متهم پرونده بنیتا/ احساس امنیت از خود امنیت مهم تر است

عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران روز 16 مرداد ماه 96 در خصوص پرونده دکل نفتی اطلاع‌رسانی نمود و از صدور کیفرخواست در این پرونده مهم اقتصادی خبر داد.

وی با اعلام این که پرونده دکل‌های نفتی در دو سال اخیر از خبرسازترین پرونده‌های قضایی بوده و یکی از پرونده‌های سنگین دادسرای جرایم اقتصادی محسوب می‌شود، ضمن تقدیر از معاونان دادسرا و بازپرس مربوطه که در تکمیل این پرونده زحمات زیادی متقبل شدند، اظهار داشت: پرونده مذکور از جنبه رسیدگی بسیار پیچیده است و دادسرای تهران برای شش متهم پرونده کیفرخواست صادر نموده و از دادگاه درخواست محاکمه و مجازات آن‌ها را کرده است.

قوه قضاییه مرداد//آملی لاریجانی:دو تابعیتی را به حسب قانون به رسمیت نمی شناسیم/

قوه قضاییه کسری 2 تا 3 هزار میلیارد تومانی دارد/ زندان‌های کشور سیستم گرمایش و سرمایش مناسبی ندارند

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه در نشست خود با مدیران سازمان زندان ها و امور تأمینی و تربیتی کشور که 18 مرداد ماه 96 برگزار شد،در رابطه با اقدامات مورد نیاز برای خروج سازمان زندان ها از وضعیت نامناسب خود،  افزود: دولت باید اقدامات ویژه ای را در این راستا انجام دهد تا طی مدت 2 تا 3 سال سازمان زندان ها از وضعیت نامناسب خود خارج شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم تا جرایم نقدی مربوط به پرونده های اقتصادی را که به خزانه دولت واریز می‌شود برای یک مدت محدود به قوه قضاییه اختصاص داده شود، چراکه ما کسری 2 تا 3 هزار میلیارد تومانی بودجه داریم.

وی گفت: در یک پرونده، 700 هزار میلیارد تومان به خزانه دولت واریز شد که اگر دولت و مجلس اجازه دهند از پرونده های خاص و در یک مدت محدود جریمه های نقدی به قوه قضاییه اختصاص پیدا کند و بدین صورت مشکل حل می شود. 

12 استاندار در انتظار محاکمه/ صدور حکم بدوی برای مدیران کانال های تلگرامی و سرکرده عرفان حلقه/ وضعیت سران فتنه تغییر نکرده است

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در صد و شانزدهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که 29 مرداد ماه 96  برگزار شد،در پاسخ به این سوال که مقام معظم رهبری بعد از انتخابات بر روی برخی تخلفات گله کردند و خواستار جلوگیری از وقوع این گونه تخلفات بودند، در رابطه با آخرین وضعیت پرونده تخلفات انتخاباتی گفت: این پرونده شامل دو بخش است، بخشی که مربوط جرم است و بخش دیگر تخلف محسوب می شود که تخلفات به قوه قضاییه ارتباطی ندارد.

وی گفت: برای 12 استاندار کیفر خواست صادر شده، اما دادگاه تشکیل نشده است و 17 مورد از پرونده های مربوط به شهرستان ها به صدور حکم انجامیده که در مرحله بدوی و قابل تجدید نظر خواهی است. برای 24 مورد حکم برائت صادر شده است و برای حدود 200 تا 300 تخلف هم در تهران پرونده تشکیل شده است.

انتهای پیام/

مهمترین اخبار قوه قضاییه در مرداد 96

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار