سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

وجود ۲۵۰ غار تاریخی در لرستان / غار دست کند کوگان در ۶۰ کیلومتری شهر خرم آباد قرار دارد+تصـاویر

این غار شگفت انگیز در دو طبقه ساخته شده و ۷۰ درصد از آن توسط انسان ساخته شده است.

چراغی، مدیر گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ گفت: راه دسترسی به  غار کوگان از طریق شهر خرم‌آباد به سمت آزادراه "خرم‌آباد - پل زال" با طی 35 کیلومتر و رسیدن به کاروان‌سرای پشت تنگ چمشک و از آن‌جا با عبور از جادۀ فرعی به سمت غار  و روستای کوگان امکان‌پذیر است.

وی افزود: غار کوگان در ۶۰ کیلومتری جنوب خرم‌آباد و در شرق شهرستان پل‌دختر قرار دارد.

داوودی کارشناس میراث فرهنگی درباره غار کوگان می‌گوید: این غار به وسیله انسان و در دوره اشکانیان ایجاد شده است.

 

وی افزود: غار در دو طبقه ساخته شده که ارتفاع طبقه دوم نسبت به طبقه اول ۳ ٫ ۴ متر است. مساحت کل غار حدود ۲۸۱ متر و دهانه ورودی آن در اندازه ۲ ٫ ۵۰ در ۲ ٫ ۲۰ متر است. در فضای داخلی غار مخازن آب ساخته شده و در طبقه دوم چهار اتاق که به یکدیگر راه دارند ساخته شده است این اثر تاریخی به شماره ۲۶۶۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عادلی کارشناس میراث فرهنگی لرستان درباره غار کوگان می گوید:این غار در ۵۰ کیلومتری جنوب خرم آباد در منطقه چمشک قرار دارد ودارای چند اطاق، آبریزگاه، مهرابه و پنجره‌های مشرف به دره کوگان است.

 وی در مورد  ویژگی های این غار گفت :این غار به وسیله انسان و در دوره اشکانیان ایجاد شده است. از نكات قابل تأمل در اين غار مخازن آب در داخل اتاق‌ها است.این غار به شماره 2660 در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است.

وی افزود: غار در دو طبقه ساخته شده که ارتفاع طبقه دوم نسبت به طبقه اول  بیش از سه  متر است. مساحت کل غار حدود ۲۸۱ متر و دهانه ورودی آن در اندازه ۲ ٫ ۵۰ در ۲ ٫ ۲۰ متر است. در فضای داخلی غار مخازن آب ساخته شده و در طبقه دوم چهار اتاق که به یکدیگر راه دارند ساخته شده است این اثر تاریخی به شماره ۲۶۶۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

گزارش از سعیده دریکوند
انتهای پیام /د

برچسب ها: میراث فرهنگی ، نوروز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.