سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درویش متولی مطرح کرد؛

استقرار معماری سازمانی در شهرداری تهران یک ضرورت است

معاون بهبود روش‌های اداره کل تشکیلات شهرداری تهران گفت: با توجه به شرایطی که شهرداری تهران در آن قرار دارد، موضوع استقرار معماری سازمانی نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت و الزام است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، احد درویش متولی معاون بهبود روش‌های اداره کل تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری تهران اظهار کرد: معماری سازمانی یک ابزار مناسب برای مدیریت تغییر، برنامه ریزی و مدیریت پیچیدگی‌های سازمان است و ناگزیر به ایجاد چنین قابلیتی هستیم.

وی پیرامون ضرورت انجام این پروژه توضیح داد: شهرداری تهران عمدتا در یک دهه اخیر با وسعت یافتن ماموریت ها، کارکرد‌ها و خدماتش به ابر سازمانی تبدیل شده است که دیگر ساختار و رویه‌های موجود پاسخگوی مدیریت این سطح از پیچیدگی و مناسبات متاثر از آن نیست.

معاون بهبود روش‌های اداره کل تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری تهران با ذکر این نکته که ویژگی یک سیستم کارآمد ارتباط منطقی اجزای آن با یکدیگر و با کلیت سیستم است، عنوان کرد: طی بیش از یک دهه این ارتباط منطقی اساسا در شهرداری تهران دچار اختلال شده و از یک منظر آسیب شناسانه این سازمان مبتلا به هرج و مرج سیستمی است.

وی موازی کاری، تعارضات نقش، کارکرد، مأموریت و در نهایت اتلاف منابع و نارضایتی شهروندان را حاصل این بی نظمی دانست و یادآور شد: در شهرداری تهران بسیاری از امور یا متولیان فراوان دارد که موازی کاری می‌کنند یا اصلا متولی ندارد و عملا رها شده که در نهایت ثمره آن چیزی جز بر باد رفتن سرمایه‌های سازمان و انحلال بهره وری نیست.

درویش متولی دلیل این امر را بی توجهی به موجودیت‌های درونی سازمان ذکر و اظهار کرد: متاسفانه طی سال‌های متمادی به جهاتی که عمدتا ناظر به کنش‌های سیاسی بوده بیش از اندازه به بخش‌های عملیاتی شهرداری به عنوان ابزاری برای کسب درآمد و ایجاد تصویر خدمت تکیه شد.

وی افزود: پیامد زیان بار این امر رها کردن درون سازمان به ویژه بخش‌های پشتیبانی و مدیریتی (حوزه برنامه ریزی، منابع انسانی و مالی و اقتصاد شهری) به حال خود و بی توجهی به ضرورت مدیریت پیچیدگی‌های به نسبت نوظهور سازمان بوده است.

معاون بهبود روش‌های اداره کل تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری تهران تأکید کرد: ما به معماری سازمانی از این جهت نیاز داریم که پیچیدگی‌ها و ارتباط بین صف، ستاد و اجزای مختلف سیستم را مدیریت و تغییرات متاثر از نیاز زمانه را ایجاد کند.

وی با تأکید بر اینکه معماری سازمانی یک فرآیند مستمر مشارکتی است، خاطرنشان کرد: این امر به ما کمک می‌کند تا هر آنچه به عنوان موجودیت‌های سازمانی داریم را در یک جهت قرار داده و هم راستا کنیم.

درویش متولی با اشاره به اینکه زمانی که معماری سازمانی وجود داشته باشد، می‌توان پروژه‌هایی را تعریف کرد که اهداف مدیریت را تحقق ببخشد، افزود: اگر پایه‌ای از معماری سازمانی وجود داشته باشد پروژه‌های اصلاح ساختار، بهبود فرآیند‌ها و ایجاد سیستم‌های اطلاعاتی و اپلیکیشن‌ها در ارتباط و نسبت با آن تعریف شده و چارچوبی منسجم و روشمند پیدا می‌کند.

به گفته وی برای شکل‌گیری حد مطلوبی از معماری سازمانی باید در درون سازمان قابلیت‌های لازم از جمله ساختار راهبری آن و توانمندی نیروی انسانی بوجود آید، همچنین نحوه ارتباط و نقش‌های سایر واحد‌های سازمانی دخیل و موثر نیز مشخص شود که این‌ها از خروجی‌های مهم پروژه‌ای است که در این اداره کل تعریف شده است.

معاون بهبود روش‌های اداره کل تشکیلات و بهبود روش‌ها در پایان با تاکید بر اینکه ارتقای بهره وری، ارائه خدمات مطلوب‌تر و کسب رضایت شهروندان نسبت وثیقی با بهبود سیستم و رویه‌ها و فرآیند‌های سازمانی دارد عنوان کرد: این اداره کل مصمم است که نقش و کارکرد واقعی خود را در راستای تحقق اهداف برنامه‌های تحول اداری و برنامه ابلاغی شهردار تهران بازیابد و در این راه با کنارگذاشتن انفعال سال‌های گذشته از همه ظرفیت‌های ملموس و ناملموس سازمان بهره گیرد.

انتهای پیام/

ضرورت استقرار معماری سازمانی در شهرداری تهران

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.