سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شخم و شیار ۱۲۱ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری مازندران

۱۲۱ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران تاکنون با احتساب کشت دوم شخم و شیار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، ابراهیم قربان‌نژاد رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تاکنون ۱۲۱ هزار هکتار معادل ۵۷ درصد از شالیزار‌های مازندران با احتساب کشت دوم شخم شیار شد، گفت: پارسال در ۱۱۸ هزار هکتار معادل ۵۶ درصد از اراضی شخم شیار شده بود.

وی افزود: با استفاده از روان‌آب‌ها و هرزآب‌های موجود ۶۷ هزار هکتار معادل ۳۱ درصد از شالیزار‌های استان آب تخت اولیه انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه پنج درصد افزایش داشته است.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: ۳۹ هزار و ۷۰۰ هکتار از مزارع برنج استان تاکنون خزانه‌گیری و ۱۱ هزار و ۸۰۰ هکتار بذرپاشی در خزانه‌ها انجام شد.

قربان‌نژاد افزود: به کشاورزان توصیه می‌شود با توجه به شرایط جوی و اختلاف درجه حرارت در روز‌های پایانی سال نسبت به هوادهی در روز‌های گرم و گرم نگه داشتن خزانه در شب‌های سرد اقدام کنند تا خزانه برنج دچار آسیب نشود.

وی به کشاورزان توصیه کرد با توجه به شرایط منابع آب نشاکاری مزارع برنج را زودتر انجام دهند تا در زمان رسیدگی نیاز به مصرف آب کمتری باشد.

قربان‌نژاد گفت: با توجه به احتمال کمبود آب در زمان تولید برنج در زمین‌های شالیزاری، کشاورزان بیمه محصولات کشاورزی را در دستورکار قرار دهند تا در صورت بروز خسارت بخشی از مبلغ از طریق غرامت پرداخت شود.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تاکنون پنج هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته است که تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۵ درصدی داشته است.

وی افزود: با توجه به اینکه دست‌یابی به تولید و عملکرد بالا در اراضی شالیزاری نیاز به هسته اولیه بذر مرغوب و مناسب دارد تاکنون ۳۸۰ تن بذر بین کشاورزان توزیع شد و انواع بذور ارقام محلی و پرمحصول در کارگزاری‌های بخش خصوصی برای مناطقی که مشکل آب ندارند موجود است و از طریق صدور حواله در مراکز جهاد کشاورزی به کشاورزان تحویل داده خواهد شد.

انتهای پیام/آ

کشاورزان نشاکاری مزارع مازندران

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.