شخم و شیار زمستانه در ۳ هزار و ۸۰ هکتار از زمین‌های شالیزاری فریدونکنار و چالوس آغاز شد.

 محمد هادی زاده مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، از اجرای عملیات آب تخت اولیه در ۴ هزار و ۶۸۷ هکتار و شخم و شیار در بیش از ۳ هزار و ۴۶۱ هکتار از شالیزار‌های این شهرستان خبر داد.

وی با اشاره آغاز عملیات شخم و شیار و آب تخت اولیه زمین‌های شالیزاری در شهرستان فریدونکنار، افزود: تاکنون آب تخت اولیه در ۴ هزار و ۶۸۷ هکتار (معادل ۷۸ درصد) و شخم و شیار در بیش از ۳ هزار و ۴۶۱ هکتار (معادل ۵۷ درصد) شالیزار‌های این شهرستان انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار در باره کیفیت بالای برنج تولیدی این شهرستان گفت: برنج فریدونکنار دارای عطر و طعم مطبوعی است که از این نظر در سطح کشور مطرح بوده و این کیفیت مناسب حاصل دسترنج و زحمات شبانه روزی کشاورزان این منطقه است.

هادی زاده افزود: تالاب فریدونکنار برخلاف سایر تالاب‌های موجود در ایران فصلی بوده و در واقع همان زمین‌های شالیزاری است که در فصل پاییز و زمستان، مکان امنی را برای انواع پرندگان مهاجر مهیا می‌کنند.

وی گفت: وجود این پرندگان مهاجر در در شالیزار‌ها که تعداد آن‌ها به میلیون‌ها پرنده می‌رسد، باعث تزریق مقادیر زیادی فضله به صورت تدریجی به شالیزار شده و این کود‌های طبیعی رها شده توسط پرندگان به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی ازت و فسفرموجب غنی شدن خاک شالیزار‌های منطقه شده و مصرف انواع کود‌های شیمیایی را به حداقل ممکن می‌رساند.

وی با بیان اینکه شهرستان فریدونکنار دارای ۶ هزار و ۲۲ هکتار زمین شالیزاری است. افزود: این پرندگان با تغذیه انواع حشرات و کرم‌ها نیاز به مصرف سموم برای دفع آفات در مزارع شالیزار‌های فریدونکنار را به حداقل می‌رسانند.

یزدان قلی خزایی پول مدیر جهاد کشاورزی چالوس نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،با اشاره به آغاز عملیات شخم و شیار در مزارع شالیزاری این شهرستان گفت: تاکنون ۸۰ هکتار از مزارع این شهرستان شخم وشیار شده است.

وی گفت: به علت بارندگی‌های اخیر و با توصیه کارشناسان کشاورزی جهت آماده سازی زمین‌های زراعی برای بهبود، تقویت و کاهش آفت در سال زراعی ۹۷-۹۶ از اوایل بهمن ماه امسال عملیات شخم و شیار در زمین‌های شالیزاری شهرستان چالوس آغاز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چالوس افزود: تاکنون ۸۰ هکتار از مزارع شالیزاری این شهرستان شخم و شیار شده است.

وی گفت: شهرستان چالوس دارای ۶۹۱ هکتار اراضی شالیزاری است.

انتهای پیام/آ

شخم و شیار در شالیزار‌های چالوس و فریدونکنار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
Mmd
۱۷:۳۵ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
سلام من چند روز پیش شهرساری به گلخانه ای رفتم که آب شهرر را بدون کنتور یواشکی لوله کشی کردند برای گلخانه استفاده میکنند همچنین برای گلخانه مجوز ندارد و کلی از آب چاه هم به صورت غیرمجاز استفاده میکند لطفا پیگیری کنید.
Germany
Mmd
۱۷:۳۵ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
سلام من چند روز پیش شهرساری به گلخانه ای رفتم که آب شهرر را بدون کنتور یواشکی لوله کشی کردند برای گلخانه استفاده میکنند همچنین برای گلخانه مجوز ندارد و کلی از آب چاه هم به صورت غیرمجاز استفاده میکند لطفا پیگیری کنید.
آخرین اخبار