سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشخصه‌های انواع روغن خوراکی از نگاه استاندارد/روغن تفاله زیتون استاندارد نیست

مدیر کل استاندارد فارس گفت: انواع روغن مشمول مقررات استاندارد اجباری است لذا تولید و عرضه آن بدون علامت استاندارد ممنوع است.

مرتضی رهنما مدیرکل استاندارد فارس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛  گفت: توجه روز افزون مردم به سلامت باعث شده مصرف انواع روغن‌های مایع بجای روغن جامد افزایش یابد.

وی افزود: آشنایی مردم با مشخصات انواع روغن‌ها و اینکه هر نوع روغن مصرف خاصی دارد و نمیتوان از تمام روغن‌ها برای هر نوع نیاز بویژه سرخ کردن استفاده کرد، بر اساس استاندارد‌های ملی و بین اللملی امری ضروری است.

رهنما ادامه داد: روغن زیتون از جمله روغن‌های پر طرفدار است که مردم باید بدانند روغن زیتون در انواع بکر، تصفیه شده و یا مخلوط هر دو تولید و عرضه می‌شود.

وی اظهار داشت: روغن زیتون بدون بو در واقع روغن زیتون تصفیه شده است که در بسیاری از موارد ترکیبات اصلی آن طی مراحل تصفیه از بین رفته است

رهنما بیان کرد: نوع دیگری از روغن‌های زیتون که بصورت قاچاق وارد مراکز عرضه می‌شود روغنی است بنام «پومیس» که در واقع روغن تفاله زیتون است، که به هیچ عنوان قابلیت مصرف خوراکی ندارد و از نظر استاندارد ملی از روغن زیتون پومیس حتی در ترکیبات سایر روغن‌ها نمیتوان استفاده کرد و عرضه این روغن غیر قانونی است.

مدیر کل استاندارد در خصوص سایر روغن‌ها نظیر آفتابگردان، سویا، هسته انگور گفت: این روغن‌ها صرفا برای مصارف سرد مناسب است و برای سرخ کردن تنها باید از روغن مخصوص سرخ کردنی و یا روغن کنجد تصفیه شده استفاده کرد و استفاده از روغن زیتون خام برای مصارف سرخ کردنی غیر مجاز است.

وی افزود: انواع روغن‌ها مشمول مقررات استاندارد اجباری است لذا این کالا بایستی در بسته بندی استاندارد و با نشان استاندارد و مواردی از جمله مشخصات سازنده و بخصوص نوع مصرف روغن و اینکه در معرض آفتاب نباید قرار بگیرد و یا در محل گرم نباید نگهداری شود روی برچسب نشان گذاری ظرف قید شود.

مدیر کل استاندارد فارس افزود: در حال حاضر یک واحد تولیدی روغن نباتی برای ۶ محصول خود پروانه استاندارد و همچنین ۵ واحد تولید برای تصفیه روغن زیتون و ۲ واحد تولیدی در زمینه تولید روغن کنجد در استان فارس تحت پوشش استاندارد فعالیت می‌کنند.

رهنما از مردم خواست در هنگام خرید روغن به علامت استاندارد و کد ده رقمی آن دقت کنند و برای اطمینان از اصالت کالا کد ده رقمی را به شماره پیامک ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کنند.
انتهای پیام/ر

مشخصات روغن استاندارد

برچسب ها: استاندارد ، تغذیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.