سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باید از تبدیل چهارشنبه سوری نماد خردمندی ایرانیان به تهدید جلوگیری کرد

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر گفت: جشن چهارشنبه سوری از نماد‌ها خردمندی ایرانیان است و باید با فرهنگ سازی از تبدیل آن به تهدید و نشانه بی خردی جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  عباس عاشوری نژاد روز چهارشنبه گفت: ایرانیان باستان براین باور بودند که آتش نور و روشنایی به همراه دارد، پلیدی‌ها را از بین می‌برد و از آن برای پخت و پز استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه آتش نقش ارزشمندی در زندگی مردم آن زمان داشت و برای آنان مقدس بود ادامه داد: نیاکان ایران زمین انسان‌های بزرگ و خردمندی بودند که ارزش آتش را می‌دانستند و برای آن احترام و جایگاهی رفیع قائل بودند.

عاشوری نژاد اضافه کرد: در کتاب اوستا پنج گونه آتش شامل آتش بزرگ، آتش درون بدن جانوران و کالبد آدمی است، آتش در ساقه و تنه گیاهان و درختان، آتش آذرخش و رعد و برق و آتش ایزدی آمده است.

وی بیان کرد: ایرانیان باستان به این فهم و شعور رسیده بودند آن چیزی که می‌تواند به زندگی آن‌ها آرامش دهد بایستی مورد احترام باشد.

رئیس انجمن دوستداران حافظ بوشهر با اشاره به اسطوره سازی ایرانیان از آتش گفت: ایرانیان برای اینکه کیفیت زندگی خود را افزایش دهند اطراف آتش داستان سرایی کردند که از جمله آن‌ها آیین چهارشنبه سوری است.

وی یادآور شد: آن‌ها براین باور بودند که در پایان سال با برپایی آتش و پریدن از روی آن به نوعی از کار‌های گناه توبه و گناهان انسان بخشیده می‌شود.

عاشوری نژاد اضافه کرد: آن‌ها تصور می‌کردند با پریدن از روی آتش زردی که نشانه بیماری و گناه است به آتش و سرخی آتش که نشانه سلامتی روح و روان بوده از خدای بزرگ اهورا مزدا به آن‌ها می‌رسد.

وی تاکید کرد:، اما امروز این آیین بسیار خردمندانه و کاربردی نیاکان ما به یکی ازنشانه‌های بی خردی ما ایرانی‌ها تبدیل شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد بوشهر گفت: امروز با انجام برخی کار‌های خطرناک بیشتر خانواده‌ها از ترس جان خود نگرانند و از خانه‌های خود بیرون نمی‌آیند.

وی اظهار کرد: انعکاس و پخش تصاویر وحشتناک آیین چهارشنبه سوری در سایر رسانه‌های دنیا همزمان با آغاز سال نو باعث می‌شود آن‌ها ما را تحقیر کنند و این آیین فرزانه و زیبا که می‌تواند شادی، نشاط و همبستگی را نمایش دهد تبدیل به تهدید و خجالت ما ایرانیان شود.

عاشوری نژاد بر ضرورت معرفی اصالت و خرمندانه بودن آیین چهارشنبه سوری به جوانان و نوجوانان توسط خانواده و جامعه و فرهنگ سازی مناسب در این زمینه تاکید کرد.

وی یادآور شد: انجام برخی کار‌های خطرناک در آیین چهارشنبه سوری باعث شده جشنی که جامعه را می‌تواند رو به جلو هدایت کند و به زندگی گرما دهد به عزاداری عمومی تبدیل شود.

انتهای پیام/م

چهارشنبه سوری از نماد‌ها خردمندی ایرانیان است

برچسب ها: نوروز ، خانواده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.