سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ناو هواپیمابر آمریکا در ویتنام پهلو می‌گیرد

یک ناو هواپیمابر آمریکا در پی سفر چهار روزه خود به جنوب شرق آسیا، برای اولین بار از زمان جنگ ویتنام در سواحل این کشور پهلو خواهد گرفت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از سی ان ان، برای اولین بار از زمان پایان جنگ ویتنام، که بیش از چهار دهه از آن می‌گذرد، یک ناو هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا روز دوشنبه در سواحل ویتنام پهلو خواهد گرفت.

آمریکا سفر چهار روزه ناو هواپیمابر یو اس اس کارل وینسون و 5000 ملوان و خلبان آن را فرصتی تاریخی برای بهبود و تقویت روابط دوستانه میان دو دشمن قدیمی می‌داند.

هدف آمریکا از این اقدام مقابله با ساخت و ساز دولت چین و نظامی‌گری پکن در دریای چین شرقی است.

جان کربی، فرمانده بازنشسته نیروی دریایی آمریکا و تحلیلگر نظامی و دیپلماتیک سی ان ان، گفت: ویتنام به شدت نگران اقدامات تهاجمی چین در دریایی چین شرقی است. آنها درباره اقدامات چین نگرانند و سالهاست که خواستار بهبود روابط دوستانه با واشنگتن هستند.

این ناو هواپیمابر 95 هزار تنی قرار است در فاصله دو مایلی بندر دانانگ در ویتنام پهلو ‌گیرد؛ جایی که محل اصلی نبرد در جنگ ویتنام بود.

تبادلات فرهنگی و فعالیت‌های ورزشی از جمله مواردی است که در این سفر چهار روزه قرار است میان نظامیان آمریکا و همتایان ویتنامی آنها برقرار شود.

همچنین برخی ملوانان آمریکا قرار است از مرکز قربانیان «عامل نارنجی»، نوعی ماده سمی که آمریکا در زمان جنگ ویتنام برای از بین بردن جنگ‌های پناهگاه ویت کنگ به کار برد، دیدن کنند.

مباحث مربوط به چین و فعالیت‌‌های آن در دریایی چین شرقی احتمالا یکی از محورهای اصلی این سفر خواهد بود.

از سوی دیگر، آمریکا حضور دریای طولانی مدت خود را در آسیای جنوب شرقی، برای اطمینان از باز بودن مسیرهای تجارت دریایی در دریایی چین جنوبی، حفظ کرده است.

روابط نظامی آمریکا با ویتنام از سال 2016 بهبود یافته است. در این زمان باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا تحریم‌های تسلیحاتی چندین دهه‌ای علیه این کشور را لغو کرد. همکاری‌های نظامی میان دو کشور در دولت ترامپ ادامه یافته است.

روز جمعه سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که  امیدوارند این سفر به جای افزایش نگرانی‌های کشورهای منطقه، نقش سازنده برای آنها داشته باشد.

انتهای پیام/

پهلو گرفتن ناو هواپیمابر آمریکا در ویتنام

برچسب ها: آمریکا ، آسیا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۳ اسفند ۱۳۹۶
ميخوان به كره شمالي نشون بدن حتي ويتناميم كه دشمن خونيشون بودن تسليمشون شدن و بيشتر از اين مقاومت نكنن