سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مساجد کانون قرآن آموزی

جایگاه رفیع مساجد در دین مبین اسلام سبب شده تا در جای جای دنیای اسلام در طول تاریخ محل پرورش عالمان بزرگ دینی و علمی باشد .

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،در شهرستان مهاباد هم مساجد محل تربیت و ظهور بزرگان دینی و ادبی وعلمی بوده است ازجمله ماموستا ملا حسین مجدی، ملاجامی،ملا کریم فیدایی، ماموستا هژار،هیمن، ماموستا ملا عبدلله احمدیان، ملا غفور دباغی، ملا عبدلله پیره بابی، ملای یایی و ....که همگی از حجره ها وکانونهای درس مساجد برخاسته وتبدیل به بزرگان ومفاخر این شهرستان شده اند.

مساجد هنوز هم در زمینه فراگیری کلام وحی الهی با قوت به کار تربیت و پرورش ادامه می دهد کلاسهای فراگیری قرآن در اکثر مساجد دایر است وهمه گروههای سنی و رده های اجتماعی و تحصیلی در این کلاس‌ها شرکت دارند .در این میان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نقش پررنگی دارند.


کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد مراکزی هستند که در مساجد به فعالیت های مختلف فرهنگی و هنری در محورهای قرآنی ،آموزشی، فرهنگی، هنری ، پژوهشی و حتی ورزشی مشغول هستند.

این مراکز قرآنی زیر نظر اداره فرهنگ وارشاد اسلامی ومساجد اداره می شود

مدیرکل اداره فرهنگ وارشاد اسلامی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: بر اساس آمارها در سطح کشور 25000 کانون مسجد ثبت شده است که این آمار در آذربایجان غربی به 1250 و در شهرستان مهاباد به 94 کانون می رسد.

حجت الاسلام محمد باقر کریمی افزود:درمهاباد هم اکنون 31 کانون مسجد در حوزه ی قرآن آموزی به بیسوادان دایر است.

دوره آموزش قرآن برای بی سوادان

در این گزارش به سراغ یکی از این مساجد ی رفتیم که در زمینه آموزش قرآن فعالیت میکند.این کلاس‌ها با ویژگی متمایز، در مسجد یوسف قاضی دایر شده است.ویژگی خاص آن هم آموزش دادن به خانم های مسن وحتی بی سواد است

قرآن آموزانی که سواد خواندن و نوشتن نداشتند اما با شرکت در این کلاس ها حالا قرآن را قرائت و حفظ می کنند.

رئیس کانون مساجد شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، در این زمینه گفت: 31 کانون هم اکنون در زمینه قرآن آموزی فعال است، در آنها قرآن آموزان که اغلب کم سواد و یا بی سواد هستند مشغول فراگیری وحفظ کلام وحی الهی هستند.



ارجمندی افزود: هر کانون مسجد متشکل از یک رابط خانم ها و یک رابط آقایان است و تلاش می شود با برگزاری مرتب ومستمر آموزش برای مربیان اطلاعات و آموزش های ضروری و به روز به آنان داده شود.

حاجیه خانم بعد از نیم قرن چشم دلش به دنیای نور وبرکت قرآن منور شد.

حاجیه خانم 76 ساله یکی از قرآن آموزان این کلاس است که کار حفظ کل قرآن را چند سالی است شروع کرده وی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: 15 سال است که در این کلاس ها شرکت می کنم، بیسواد بودم ولی حالا قرآن را ختم وکار حفظ آن را شروع کرده ام، تا حالاموفق شده ام سوره یاسین و چند سوره دیگر را حفظ کنم و هر روز یک آیه را حفظ می کنم.

قرآن آموزانی که این چنین همت کرده اند

سیده مریم یکی دیگر از قرآن آموزان این کلاس است وی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: 60 سال سن دارم و تقریبا پنج سال است که به این کلا س ها می آیم. وقتی به اینجا آمدم سواد نداشتم روزهای اول خیلی ناامید بودم،گریه می کردم و با خود می گفتم یاد نمی گیرم .کم کم با توکل برخدا، تلاش مربی و اراده خودم قرآن را فراگرفتم و توانستم کل آن را ختم کنم و حالا خیلی راحت قرائت می کنم.

عصمت خانم قرآن آموز دیگری که در این زمینه گفت: حتی سوره ی توحید را هم بلد نبودم ولی حالا جزء به جزء قرآن را یاد گرفته ام ومی توانم آنرا به دیگران آموزش مقدماتی بدهم.

در این بین بودند کسانی که امروز اولین روز یادگیریشان بود

زهرا خانم یکی دیگر از قرآن آموزان است که امروز برای اولین بار به کلاس آمده بود در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: 47 سال سن دارم و بیسواد هستم خیلی به قرآن علاقه دارم همیشه آرزو داشتم بتوانم قرآن بخوانم وقتی از طریق یکی از همسایگان که او هم به اینجا می آید فهمیدم این کلاس ها برگزار می شود به مسجد آمدم تا با شرکت در کلاس بتوانم به آرزوی چند ساله ام یعنی یاد گیری درست وصحیح کلام وحی الهی برسم.

مربی های این کلاس های قرآنی باید از کانون مساجد مجوز بگیرند

شریف پور مربی که مربی این کلاس است در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: از سال 64 خودم قرآن آموز بودم و الان مدت سه سال است که بعد از گرفتن مجوز از کانون مساجد ، در این مسجد قرآن به بیسوادان آموزش می دهم.

این مدرس قرآنی در ادامه افزود: قرآن آموزان اوایل که مراجعه می کنند خیلی ناامیدند ولی به آنها روحیه می دهیم و به تدریج با تأییدات الهی وپشتکار خانم های قرآن آموز، آنها قرآن را قرائت و ختم می کنند.

و اما این کلاس ها چه تاثیری داشتند

نسرین خانم دیگر شرکت کننده این کلاس که خانه دار ودارای سه فرزند است در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: این کلاس واقعا در زندگیم تأثیر گذار بوده و به معنای واقعی آرامش ناشی از همنوایی با قرآن را هم در زندگی خود وهم خانواده ام احساس می کنم.

آمنه خانم یکی دیگر از قرآن آموزان در این زمینه گفت: قرآن درس زندگی است هر کس قرآن بخواند و آن را سرلوحه امور زندگی خود قرار بدهد قطعا خوشبخت می‌شود.

در طول مدتی که برای تهیه گزارش رفته بودم، دریافتم که این کلاس مملو از زندگی و درسهایی بود که شرکت کنندگان در آن فراز و نشیب های متعددی را برای رسیدن به خواسته هاشون طی کرده بودند.

کسانی که کهولت سن، بیسوادی، خانه داری کار وتلاش روزانه، وظایف مادری و مشکلات دیگر نتوانسته بود آنها را از مسیر رسیدن به آرزو هایشان که همان فراگیری قرآن وبه کار گیری دستورات آن در زندگیشان است منصرف کند.

کسانی که معتقدند امید به خدا ودرس های قرآن باعث شده مشکلات را با صبر و تحمل پشت سر بگذارند و به موفقیت برسند و حالا دل و زندگیشان به سوی دنیایی پر از نور و برکت قرآنی باز شده است.

انتهای پیام/پ

 

برچسب ها: قرآن ، احکام شرعی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.