سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرداخت 115 میلیارد خسارت بیماری آنفلوآنزا به مرغداری‌ها در سال گذشته

مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان گفت: سال گذشته 300 میلیارد ریال از سوی دولت برای هزینه معدوم‌سازی و 850 میلیارد ریال برای خسارت‌دیدگان از محل صندوق محصولات کشاورزی پرداخت شد که جمعاً 115 میلیارد تومان خسارت پرداخت شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مسعود غفاری عصر دیروز در جلسه شورای اداری شهرستان، اظهار کرد: سال جاری بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به جمعیت طیور کشور خسارات فراوانی را وارد کرده است؛ وظیفه همگان شناخت این بیماری و نحوه نقل و انتقال آن به طیور است، عامل اصلی بیماری آنفلوآنزا ویروسی است که می‌تواند سلامت دام، طیور و انسان را به خطر بیندازد.

وی افزود: ویروس منشأ اصلی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است که به صورت باکتری می‎تواند در محیط اطراف پراکنده شود و به شکل جدید در دام نیز سرایت کند.  

مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان با اشاره به این‌که طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت شیوع این بیماری ادامه دارد، گفت: این ویروس می‎تواند به عنوان یک عامل بیوتروریسم مطرح شود زیرا اقتصاد و صنعت مرغداری کشور نیاز به واردات برخی محصولات دارد.

وی با اشاره به این‌که سال گذشته این بیماری با پرندگان مهاجر از سیبری وارد کشور شد و سپس با تمرکز در تالاب‌ها به طیور بومی و سپس به طیور صنعتی نفوذ پیدا کرد، ادامه داد: این ویروس از سال گذشته در کشور پایدار مانده و سبب بروز و ظهور آن در طیور در سال 96 شده است.

غفاری با بیان این‌که سال گذشته 300 میلیارد ریال از سوی دولت برای هزینه معدوم‌سازی و 850 میلیارد ریال برای خسارت‌دیدگان از محل صندوق محصولات کشاورزی پرداخت شد که جمعاً 115 میلیارد تومان خسارت پرداخت شده است، عنوان کرد: این بیماری به صنعت مرغداری کشور دو هزار و 400 میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

وی با بیان این‌که 12 استان کشور درگیر بیماری آنفلوآنزای پرندگان هستند و شیوع آن دو ماه نسبت به سال گذشته زودتر بوده است، ابراز کرد: بالغ بر 20 میلیون قطعه مرغ در این استان‌ها معدوم شدند که 17 میلیون قطعه مربوط به طیور صنعتی و مابقی مرغ رنگی و تخم‌گذار هستند، 27 درصد از مرغ‌های تخم‌گذار کشور به علت بیماری حذف شدند.

مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان اذعان کرد: در استان قم طی دو هفته 90 واحد صنعتی به علت بیماری آنفلوآنزای پرندگان از بین رفته‌اند، همچنین در سال جاری در استان اصفهان نزدیک به یک میلیون مرغ معدوم شده است.

وی با اشاره به این‌که سال گذشته در استان اصفهان 3 میلیون تومان خسارت به مرغداری‌های بومی برای معدوم‌سازی خسارت پرداخت شده، گفت: از این میزان مبلغ پرداختی خسارت، 70 میلیون تومان مربوط به گلپایگان بوده است.

غفاری با بیان این‌که در سال جاری از تعداد 25 کانون بیماری استان 15 کانون مربوط به گلپایگان است، اظهار کرد: 237 هزار قطعه مرغ رنگی، 405 هزار قطعه مرغ تخم‌گذار از 5 واحد مرغ غداری و 17 هزار و 120 قطعه مرغ تخم‌گذار به همراه 15 تن تخم مرغ خوراکی معدوم شده است.

وی با بیان این‌که شهرستان کاشان و گلپایگان قطب تولید مرغ تخم‌گذار استان هستند، گفت: 67 واحد مرغ گوشتی شهرستان یک میلیون و 300 هزار قطعه در هر دوره سه ماهه تولید دارد و باید از خسارت به این واحدها جلوگیری شود.

مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان افزود: دستگا‌های اجرایی ساماندهی و برنامه‌ریزی واحدهای پرورش مرغ‌ شهرستان را در دستور کار قرار دهند زیرا این بیماری بهداشت عمومی را تهدید می‌کند.

وی اضافه کرد: مرغداری‌های شهرستان یک سرمایه ملی در اشتغال‌زایی هستند زیرا درآمدزایی نخست در گلپایگان را به همراه دارند؛ روزانه با تولید بیش از 50 تن تخم‌مرغ 250 میلیون تومان درآمد حاصل از فروش است که به اشتغال شهرستان کمک می‌کند و ممکن خسارت ناشی به واحدهای مرغداری‌ هزار نفر را بیکار کند.

غفاری با اشاره به این‌که حداقل فاصله احداث بین دو مرغداری یک کیلومتر است، اذعان کرد: در شهرستان گلپایگان تعداد 66 واحد پرورش مرغ غیرمجاز فعالیت دارند که فاصله احداث مرغداری در این تعداد واحدها رعایت نشده است؛ این تعداد واحد مرغ‌داری غیرمجاز با بیش از 500 هزار قطعه مرغ، تهدیدی برای صنعت مرغداری گلپایگان است زیرا امکانات و شرایط بهداشتی ندارند، یک گرم کود مبتلا به بیماری آنفلوآنزا موجب تلف شدن یک میلیون قطعه مرغ می‌شود.

 

انتهای پیام/م

 

جلسه شورای اداری شهرستان گلپایگان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.