مدیر کل دامپزشکی اصفهان گفت: گرانی تخم‌مرغی که در اصفهان اتفاق افتاد به هیچ وجه ناشی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نبود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،شهرام موحدی در نشست خبری در خصوص وضعیت بیماری  آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اصفهان اظهار کرد: بنا به نظر سازمان جهانی بهداشت، شیوع این بیماری در جهان تا اطلاع ثانوی که زمان آن مشخص نیست وجود دارد و احتمالاً هر سال نیز تکرار می‌شود.

وی با گلایه از خبرنگاران افزود: اگر اعلام کردند اصفهان رتبه اول گوشت بوقلمون را دارد یا در تولید شیر کشور، سرآمد است کسی از نقش سازمان دامپزشکی چیزی به زبان نیاورد و ظاهراً باید دامپزشکی صرفاً مورد لعن و نفرین قرار بگیرد و قرار نیست مورد تشویق قرار بگیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان این که ژنوم ویروس  آنفلوآنزای پرندگان به نحوی است که هر بار می‌تواند تیپ‌های مختلفی را ایجاد کند، عنوان کرد: این تیپ‌های مختلف ویروس توانسته انسان‌ها و جانداران دیگر مانند فک دریایی را تحت تأثیر خود قرار دهد.

وی با بیان این که سویه جدیدی از ویروس در روسیه پیدا شده است، مطرح کرد: معمولاً بعد از روسیه، نوبت ایران است که به این سویه دچار شود و امکان دارد یک ویروس برای طیور بیماری‌زا باشد و برای انسان نباشد و امروز تیپی که ما با آن مواجه هستیم طیور تخم‌گذار و بوقلمون را 60 برابر بیشتر از طیور گوشتی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

موحدی با بیان این که در سال‌های 2015 و 2016 کشور آمریکا بیش از 3.3 میلیارد دلار از ویروس  آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خسارت دیده است، تصریح کرد: تا کنون 60 کشور، 9 تیپ از این بیماری را گزارش کرده‌اند و آن تیپی از ویروس که در ایران شیوع دارد در 48 کشور دنیا نیز شایع است و کلیه کشورهای اروپایی مانند آلمان و دانمارک و سوئیس این بیماری را گزارش کرده‌اند.

وی با بیان این که تیپ ویروس فعال در ایران در بیش از 140 گونه پرنده تلفات گرفته است، تأکید کرد: علت شروع مجدد بیماری، تداوم بیماری در طیور روستایی در نیمه اول سال جاری است و هر روزه در حال پایش نمونه‌ها هستیم و امروز استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، البرز، قزوین و اصفهان از مهم‌ترین تولیدکنندگان طیور هستند و قاعدتاً بیشتر از سایر استان‌ها درگیر این بیماری می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان این که اردیبهشت سال جاری اصفهان از ویروس پاک شد، خاطرنشان کرد: از خردادماه سال جاری هشدارهای انتشار مجدد بیماری صادر شد و پیش‌بینی ما محقق شد و در نیمه دوم سال، شاهد شیوع مجدد بیماری بودیم.

وی ادامه داد: تعداد کانون‌های بیماری استان اصفهان در سال 95 تعداد 98 واحد بومی، 70 واحد صنعتی  و چند پرنده وحشی بود که در جمع 171 کانون درگیری بیماری فوق حاد پرندگان شدند و اقداماتی که در حال انجام آن هستیم رصد بسیار دقیق و پایش‌های پیشرفته جهت شناسایی و پیشگیری مقابله با  آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است .

موحدی با اشاره به غرامت 3 میلیاردی پرداخت شده در سال گذشته، افزود: استان اصفهان دارای تنوع و گستردگی فوق‌العاده طیور و پروش دهنده طیور با تراکم بسیار زیاد در کشور است که بیش از 2 هزار مزرعه پرورش مرغ گوشتی و 195 مزرعه مرغ تخم‌گذار در استان اصفهان فعال هستند.

وی با بیان این که امروز حدود 13 میلیون قطعه جوجه گوشتی و 7 میلیون طیور تخم‌گذار در استان اصفهان داریم، بیان کرد: بیش از یک میلیون پولت نیز در اصفهان هستند و این آمار نشان می‌دهد که یک ظرفیت فوق‌العاده در اصفهان است که می‌تواند یک زلزله  آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برای ما به وجود آورد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان عنوان کرد: در سه منطقه گلپایگان، خمینی‌شهر و نجف‌آباد کانون‌های بیماری تشخیص داده شده است که در مجموع 13 کانون بیماری تشخیص داده شده است و بیش از 300 هزار قطعه طیور تخم‌گذار و بومی معدوم شده‌اند و باید بگویم تخم‌مرغ‌هایی که با عنوان بومی فروخته می‌شود نه تنها تحت نظارت تولید نشده‌اند بلکه کیفیت پایین‌تر از تخم‌مرغ‌های سفید رنگ دارند.

وی با بیان این که اگر گرانی تخم‌مرغی در اصفهان اتفاق افتاد به هیچ وجه ناشی از شیوع  آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نبود، تصریح کرد: این گرانی به علت گرانی دانه  و خوراک طیور و همچنین اتفاقاتی که به واسطه  آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور اتفاق افتاد؛ بود و در استان اصفهان اتفاق خاصی در خصوص تولید تخم‌مرغ نیفتاد.

موحدی با بیان این که جلسات مدیریت بحران با مدیریت استاندار تشکیل شد، تأکید کرد: هم چنین با فرمانداران که جمعیت بالا و حساس تولید طیور داشتند جلسات هماهنگی برگزار شد و مانور آمادگی مقابله با  آنفلوآنزا برگزار شد و به مرغداران و کارگران مرغداری آموزش‌های لازم و تخصصی را ارائه دادیم و مسؤولان فنی بهداشتی مرغداری‌های تخم‌گذار در سراسر استان را با آموزش‌های لازم آشنا کردیم.

وی ادامه داد: برای خودداری ازارسال محموله‌های طیور زنده و کود مرغی بدون هماهنگی و موافقت کتبی مکاتباتی با ادارات دامپزشکی انجام شد، امروز خسارت  آنفلوآنزا بیش از یک میلیارد و 300 میلیون تومان برآورد شده است، و خسارت سال گذشته بیش از 150 میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: امروز کسانی هستند که تمام تلفات طیور خود ناشی از بیماری را در محیط‌زیست رها می‌کنند و این تلفات توسط گربه، سگ، پرندگان آزاد پرواز و موش‌های جونده خورده شده و با حرکت آن‌ها به سرعت در محیط گسترش می‌یابد.

وی تصریح کرد: سعی کردیم با راه‌اندازی قرنطینه‌های سیار و تشکیل اکیپ‌های شبانه‌روزی برای بازدید از کشتارگاه‌ها، هم چنین به کارخانه‌های خوراک دام و طیور، دستورالعمل‌های امنیتی صادر شده است تا از گسترش بیماری جلوگیری کند اما دغدغه اصلی ما پرنده فروشی‌های سطح شهر است و باید از فروش مرغ و خروس خودداری کنندو صرفاً پرندگان زینتی را به فروش برسانند.

موحدی با بیان این که وظیفه دامپزشکی نظارت بر معدوم‌سازی است، تأکید کرد: اما خودمان از سر تکلیف و ناچاری لباس پوشیده و به معدوم کردن پرندگان آلوده، اقدام کرده‌ایم.

وی با اشاره به دستورالعمل اجرایی مدیریت بیماری  آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان توسط معاون اول رئیس‌جمهور، مطرح کرد: ستاد مدیریت بحران به منظور مقابله با  آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و برای مقابله با بیماری، 20 درصد ظرفیت و امکانات در اختیار سازمان دامپزشکی قرار گرفته است و مابقی خارج از سازمان دامپزشکی است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: اگر واحدی درگیر بیماری  آنفلوآنزای شد در وهله اول، صاحب مرغداری مقصر است و سایر دستگاه‌ها نیز باید به صورت جدی پیگیر مقابله با بیماری باشند و هیچ بیماری انسانی، دامی و نباتی آن قدر اهمیت ندارد که رئیس ستاد مقابله و پیشگیری با این بیماری، معاون اول رئیس‌جمهور باشد و تنها بیماری  آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است که چنین اهمیت و خطری دارد و سازمان دامپزشکی عضوی از ستاد مقابله با این بیماری است.

وی با بیان این که نگه‌داری پرندگان زینتی در منزل مشکلی ندارد، تأکید کرد: هر چند نکاتی باید رعایت شود مانند این که این پرندگان نباید در ارتباط با پرندگان آزاد پرواز قرار گیرند، اما نگهداری مرغ و خروس خانگی، خطرناک است چرا که نمی‌توان آن را از ارتباط با پرندگان آزاد پرواز مصون داشت.

موحدی در پایان گفت: باید مرغ به صورت قطعه‌بندی شده و سلفون شده در مراکز تحت نظارت سازمان دامپزشکی به مشتریان عرضه شود و تخته‌های قطعه کردن مرغ در مرغ فروشی‌ها جمع شود اما این با یک طرح ضربتی امکان‌پذیر نخواهد بود و نیاز به زمان است و اجرای آن وابسته به فعالیت دانشگاه علوم پزشکی و مراکز بهداشت محیط است.

 

انتهای پیام/م

 

فعالیت بیش از 2 هزار مزرعه پرورش مرغ گوشتی و 195 مزرعه مرغ تخم‌گذار در استان اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.