جعفر اصلانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله در گفتوگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تاثیرات و عوارض آلودگی هوا، این موضوع را عامل ایجاد 2 مشکل اساسی در افراد دانست و اظهار کرد: مشکل اول در مواجهه با افزایش آلودگی هوا این است، با تاثیراتی که بر سیستم تنفسی و دفاعی بدن میگذارد، افراد را مستعد عفونت کرده و احتمال بروز عفونتهای ویروسی و تنفسی و حتی عفونت باکتریایی را افزایش میدهد.
اصلانی در رابطه با عوارض افزایش آلودگی هوا، ادامه داد: دومین مشکل این است که آلودگی باعث تحریکپذیری ریه شده و علائمی چون سرفه، تنگی نفس و غیره را به دنبال دارد.
همچنین وی در پاسخ به این سوال که آیا آلودگی هوا میتواند به تنهایی باعث ایجاد بیماری های قلبی عروقی و آسم شود؟، تاکید کرد: اثباتی در خصوص این که آلودگی هوا بتواند به تنهایی باعث ایجاد این بیماریها شود، وجود ندارد.
این فوق تخصص ریه با تاکید بر اینکه هنوز سند و مدرکی مبنی بر سرطان زا بودن آلودگی هوا وجود ندارد، اظهار کرد: آلودگی هوا با تاثیر گذاری بر سیستم تنفسی باعث تولید اکسیدانهای بیشتر در بدن میشوند، اکسیدانها هم با تخریب سلول های بدن باعث میشوند خطر ابتلا به زنجیرهای از بیماری ها در انسان افزایش یابد.
وی با هشدار نسبت به عوارض آلودگی هوا در بیماران مزمن تنفسی، دارای سابقه آسم، نارسایی قلبی و تنگی عروق کرونر، بیان کرد: عوارض آلودگی هوا در این دسته افراد بیشتر بوده، مشکلات قلبی را تشدید کرده و حتی در مواردی باعث بروز حملات قلبی در آنها میشود.
اصلانی در توصیهای در خصوص پیشگیری از بیماریها در زمان آلودگی هوا، یادآور شد: در مواقعی که آلودگی هوا افزایش پیدا میکند، افراد باید کمتر در معرض هوای آزاد قرار گرفته و همچنین با مصرف بیشتر سبزیجات تازه و میوههایی که حاوی ویتامین E ،C و بتاکاروتن به عنوان آنتی اکسیدانهای فعال تا حد زیادی از عوارض طولانی مدت این آلایندهها بکاهند.
هرچند اطلاعات دقیقی در مورد جایگاه تهران در میان شهرهای جهان وجود ندارد، اما افزایش منابع آلودگی در تهران و اطراف آن، ساکن ماندن هوا، نبود بادهای غالب و محصور شدن تهران توسط رشته کوههای البرز باعث شده است که این شهر به یکی از شهرهای آلوده جهان تبدیل شود.
مژگان جمشیدی فعال محیط زیست در گفتوگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وضعیت آلودگی هوا با اشاره به اینکه هر ساله حجم انبوهی از تولید خودروهای جدید را داریم که وارد خیابانهای کلان شهرها میشوند، اظهار کرد: در این شرایط با روند افزایش واردات خودرو و استقبال مردم روبه رو هستیم و متاسفانه دولت هم از قافله عقب مانده است؛ اگر بگوییم در راستای پروژههای زیست محیطی کار خاصی انجام نشده است، بیانصافی کردهایم.
وی بر بی توجهی دولت نسبت به حوزه حمل و نقل عمومی تاکید و اظهار کرد: طبق آمار حدود هفت الی هشت هزار اتوبوس داریم که عمدتا ۹۰% آنها فرسوده هستند؛ این موضوع نشان دهنده این است که ناوگان اتوبوسرانی سال هاست تقویت و تجهیز نشده و به لحاظ کیفی و کمی اتفاق خاصی نیفتاده است.
این فعال محیط زیست با بیان اینکه متاسفانه دولت توجهی به حمل و نقل عمومی ندارد، خاطر نشان کرد: تنها کاری که به گفته مسئولین انجام شده است، بهبود کیفیت بنزین بوده که آن هم با روند آلودگی هوا که شاهد آن هستیم برای افکار مردم جای تامل دارد.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه سوخت به لحاظ تحریمها محدودیت فراوانی دارد، واقعا نمیتوانیم تمام نیازمان را از راه واردات تامین کنیم؛ پس باید به توسعه حمل و نقل عمومی علی الخصوص در هشت کلان شهر ایران توجه بیشتری شود و تا جایی که امکان دارد این قضیه را گسترش دهیم.
انتهای پیام/