سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تعمیم پروژه بین المللی جایکا به پنج استان زاگرس نشین

پروژه بین المللی جایکا به پنج استان زاگرس نشین در حوزه کارون بزرگ تعمیم می‌یابد.

به گزارش گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ ناصر حیدری‌پوری معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری کشور در نشست هماهنگی فاز دوم پروژه بین المللی مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع جایکا در حوزه آبخیز کارون بزرگ در شهرکرد گفت: این پروژه با مشارکت آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن و با محوریت استان چهارمحال و بختیاری از سال آینده اجرا می‌شود.

وی افزود: هدف از اجرای فاز دوم این پروژه، تعمیم جایکا به پنج استان زاگرس نشین دیگر در حوزه کارون شامل خوزستان، لرستان، کهکیلویه و بویر احمد، فارس و اصفهان می‌باشد.

حیدری اضافه کرد: تشکیل کمیته هماهنگی حوزه کارون با عنوان پروژه ظرفیت سازی برای مدیریت جامع حوزه آبخیز کارون در شش استان بالادست الزامی است.

علی محمدی‌مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: در این پروژه تغییر رویکرد استفاده از منابع طبیعی، افزایش اشتغال بومیان با حفظ منابع ملی و منابع آب و خاک، حفظ و توسعه پوشش گیاهی جنگل ها و مراتع، افزایش حفاظت مشارکتی و بهبود معیشت مردم با آموزش و توانمندسازی جوامع محلی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: تغییر الگوی کشت دیم به گیاهان دارویی مانند موسیر، کرفس و زعفران و همچنین جنگل کاری اقتصادی و کشت گونه‎های جنگلی مثمر مانند انار و زالزالک در پروژه جایکا مورد توجه قرار دارد.

محمد عقیلی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و مدیران کل و معاونین آبخیزداری استان‎های خوزستان، لرستان، کهکیلویه و بویراحمد، فارس و اصفهان هم در این نشست حضور داشتند.

گفتنی است: مرحله نخست پروژه مشارکتی صیانت از جنگل و مرتع «جایکا» (Japan International Cooperation Agency) از سال ۱۳۸۹ (سال ۲۰۱۰ میلادی) و با مشارکت و همکاری ایران و ژاپن و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) به صورت پایلوت در پنج روستای منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ از توابع استان چهارمحال و بختیاری به مدت ۶ سال و با هدف احیا و حفظ مراتع و جنگل‌ها به منظور اجرای طرح‌های مرتع داری، جنگل کاری و ایجاد مشاغل محلی نظیر زنبورداری و خیاطی برای زنان روستایی اجرا شد و آذرماه ۹۵ به پایان رسید.

روستا‌های دورک و تبرک سفلی، گزستان، مازه رشته، طارم و رباط کوه بخش بازفت شهرستان کوهرنگ مناطق هدف این طرح هستند.

انتهای پیام/خ

اجرای پروژه بین المللی جایکا در شش استان زاگرس‌نشین

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.