وی افزود: آنچه مسلم است اگر بخواهیم برای کودک و آیندهاش کاری کنیم باید تا سن ششسالگی انجام دهیم چرا که مراحل رشد کودک به لحاظ زبانی و جسمی به مرحلهای میرسد که شناخت بهتری از دنیا دارد.
توزندهجانی با بیان اینکه این مرحله رشد تا ششسالگی بسیار تأثیرگذار است، بیان کرد: از آنجا که قبل از تولد جنین روند تربیتی بسیار مهم است لذا مادر باید شرایط روحی خوب و مناسبی داشته و از همان لحظه که جنین شکل گرفت با کودک خود وارد گفتوگو شود. اولین چیزی که در کودک شکل میگیرد حس شنوایی است لذا والدین باید تلاش کنند از همان مراحل ابتدایی برای کودک کتاب بخوانند.
این نویسنده تأکید کرد: درست است کودکان در این سن قادر نیستند کتاب بخوانند اما والدین میتوانند با خواندن کتاب برای آنها زمینه انس کودکان با کتاب را فراهم کنند.
وی سپس گفت: توصیه میشود در مهدهای کودک یک فضای کتابخوانی دایر شود تا کودکان با برداشتن کتاب و لمس آن به تصاویر آن نگاه کرده و کتاب را دوست داشته باشند.
توزندهجانی همچنین خاطرنشان کرد: مدیران مربیانی را انتخاب کنند که واقعاً درون کودک را بشناسند تا محبتی که در این مراکز به کودک ارائه میشود تأثیرگذار باشد.
این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به اینکه کودکان از اتفاقات مختلف یک تصویر خوشایند و یا ناخوشایند در ذهنشان نقش میبندد، تأکید کرد: باید محیط کتابخوانی را برای کودکان شاد و مفرح کرد و با استفاده از رنگهای شاد و روشن و جذاب تلاش کرد تا کتابهای مناسب در اختیار آنها قرار گیرد و کتاب به دوستی صمیمی برای کودکان تبدیل شود.
وی ادامه داد: والدین زمانی که به کتابخانه میروند کودکان را هم به همراه خود ببرند و یا در مهدکودکها بهگونهای برنامهریزی کنند تا در هفته یک روز بهصورت تور گردشگری کودکان به کتابخانهها برده شوند.
این فعال فرهنگی افزود: این اقدامات خودبهخود تأثیر خود را میگذارد و کودکان را در آینده بهطور حتم به سمت کتاب و مطالعه هدایت میکند.
توزندهجانی در پایان با بیان اینکه آنچه از کتاب و کتابخوانی در ذهن کودکان حک میشود در آینده هم در یادشان خواهد ماند، تصریح کرد: بیشک اگر روزهایی که کودک با کتاب همراه میشود شاد و همراه بازی باشد، باعث خواهد شد در آینده آنها بههیچوجه از کتاب جدا نشوند.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/