عبدالعلی علیعسکری با بیان اینکه باید برای استفاده از تولیدات کاربران در فضای مجازی برنامهای دقیق داشته باشیم، گفت: بعد از پشت سر گذاشتن تولیدات حرفهای در فضای مجازی در آینده با تولیدات نیمهحرفهای، بهویژه تولیدات ویژه کاربران مواجه خواهیم بود و متخصصان فنی ما باید خود را برای این موضوع و استفاده از این تولیدات آماده کنند.
رئیس سازمان صدا و سیما اهتمام به مطالعات راهبردی در حوزه فنی و آیندهپژوهی و طراحی بهتر برای آینده را از اولویتهای معاونت توسعه و فناوری رسانه دانست و افزود: تلاش برای تولید علم در همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی و اهمیت دادن به خلاقیت، نوآوری و هوشمندی در موجآفرینی از اهم برنامههای آینده ما در رسانه ملی خواهد بود.
ضرورت درهمتنیدگی حوزه فنی با حوزه محتوا
علیعسکری بر حمایت از خودکفایی در صنعت رسانه و همکاری با شرکتهای دانشبنیان تأکید و تصریح کرد: در حال حاضر صدا و سیما 90 درصد تجهیزات مورد نیاز خود را به همین شرکتهای داخلی سفارش میدهد و حمایت از این شرکتها را وظیفه خود میداند.
او به کیفیت بالای آثار ارائه شده در نمایشگاه فن آوریهای نوین رسانه در بخش جنبی این همایش اشاره کرد و افزود: فنآوریهای ارائه شده در بسیاری از موارد در مقایسه با نمونههایی که شرکتهای بزرگ دنیا ارائه میکنند از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و میهمانان خارجی اجلاس هم از اینکه مهندسان ما موفق به دست یابی به تولید این تجهیزات شده اند، متعجب هستند.
رئیس سازمان صدا و سیما جذب و تربیت نیروی متخصص، متعهد و انقلابی را از دیگر برنامههای مهم رسانه ملی خواند و با بیان اینکه حوزه فنی باید درهمتنیدگیاش را با حوزه محتوا بیشتر کند، گفت: برنامهریزی برای مقابله با بحرانهای پیشبینی نشده، ساماندهی مراکز داده، آرشیو دیجیتال و یکپارچهسازی آن در سازمان از دیگر برنامههای ما خواهد بود.
علیعسکری به مخاطب بیش از 80 درصدی تلویزیون و بیش از 33 درصدی رادیو اشاره کرد و افزود: در فضایی که رسانههای مجازی و ماهوارهها بزرگترین تهاجم فرهنگی تاریخ را به سمت ملت ایران دارند، چنین مخاطبی نشانه اثرگذاری سازمان صداوسیماست.
رئیس سازمان صداوسیما برای ارتقای جایگاه رسانه ملی و تبدیل شدن آن به رسانه جهانی تأکید و تصریح کرد: سازمان صداوسیما حدود 66 شبکه تلویزیونی و 90 شبکه رادیویی دارد و یکی از بزرگترین سازمانهای برودکست دنیاست.
او افزود: رسانه ملی یکی از پاکیزهترین، قدرتمندترین و اثرگذارترین رسانههاست و باید همچنان به سمت پیشرفت حرکت کند، چراکه هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد.
وظیفه سنگین رسانه ملی برای مهار آسیبهای فضای مجازی
رئیس سازمان صداوسیما به آسیبهای فضای مجازی و اینترنت اشاره و تصریح کرد: باید در عین استفاده از ظرفیتهای فراوان شبکه جهانی اینترنت و فضای مجازی، آسیبهای آن را مهار کنیم که در این میدان سخت وظیفه رسانه ملی بسیار سنگین است.
او با بیان اینکه رسانه ملی همواره در کنار ملت ایران از زمان انقلاب، جنگ و پس از جنگ حضور داشته است، گفت: صداوسیما همواره با مردم خندیده و گریسته است و این پیوند همیشگی است و تقویت خواهد شد.
عبدالعلی علیعسکری به شکست دشمن در جنگ در مقابل ملت ایران اشاره کرد و گفت: نظام سلطه بعد از شکست در این جنگ با هجوم به فرهنگ این ملت، جنگی بزرگ را در عرصه نرم آغاز کرده است که همچنان ادامه دارد و از آنجا که رسانه ملی دارای قدرت فراوانی در حفظ فرهنگ و هویت ملت ایران بوده است، آنها همیشه تلاش کردهاند که این رسانه، میداندار صحنه فرهنگ کشور نباشد.
رئیس سازمان صدا و سیما به پیشرفتهای شرکتهای دانشبنیان همکاریکننده با صداوسیما در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: این شرکتهای دانشبنیان در تراز جهانی کار میکنند و همپای آنها در سراسر دنیا، به عدد انگشتان دست هم نمیرسند و این نشانه توانمندی جوانان این مملکت است.
او با بیان اینکه ارتباطات سازمان صداوسیما در عرصه بینالملل فراوان است، گفت: همانطور که حضور چهرههای بینالمللی در عرصه رسانه را در این همایش میبینیم، امیدواریم این همکاریها و تعاملات هر روز بیش از گذشته گسترش یابد.
شایان ذکر است؛ در عصر دومین روز از برگزاری اجلاس چهاردهم، دكتر علیعسكری، پیش از حضور در مراسم اختتامیه چهاردهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه، از نمایشگاه خودكفایی رسانه بازدید و از چهار طرح دانشبنیان از مجموعه دستاوردهای بومیسازی بخش فنی صنعت رسانه كشور، رونمایی كرد.
فرستنده دیجیتال تلویزیونی، با توان 6 كیلووات برای بهرهبرداری از ایستگاه پرقدرت تلویزیونی برج میلاد به سفارش اداره كل فرستندههای تلویزیونی و رادیویی اف.ام ، طراحی و ساخت آنتن پارابولیك 8GHZ High Performance محصول شركت آنتنكار با كاربری ارتباط لینكهای مایكرویو به سفارش اداره كل ارتباطات زمینی ، تقویتكننده SSPB KU-Band با توان 250 وات با كاربری استفاده در ارسال ماهواره محصول شركت تكتا به سفارش اداره كل تحقیقات و جهاد خودكفایی ، سامانه تلویزیون اجتماعی محصول شركت فنا موج افرند البرز با كاربری در رژی پخش، استودیوهای برنامه، به سفارش اداره كل رسانه های نوین از جمله این محصولات بوده است. سازمان صداوسیما كه از سال1375، تولید ملی و خودكفایی در محصولات راهبردی فنی مربوط به خود را بهعنوان هدف تعریف كرده است، امسال نیز در چهاردهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه بهمنظور معرفی تلاشها و اقدامات صورت گرفته در این زمینه، نمایشگاه دستاوردهای بومیسازی و خودكفایی فنی صنعت رسانه را برگزار كرد.
هدف اصلی این نمایشگاه، معرفی دستاوردهای بومیسازی بخش فنی صنعت رسانه كشور و معرفی توانمندیهای متخصصان ایرانی در بومیسازی دانش فنی و مهندسی و ساخت قطعات و تجهیزات این صنعت بود.
گفتنی است؛ چهاردهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه روزهای سه شنبه و چهارشنبه، 21 و 22 آذر در مرکز همایشهای صدا و سیما برگزار شد.
انتهای پیام/