به گزارش
حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی صداوسیما؛ رئیس رسانه ملی صبح امروز با حضور در ساختمان شهدای رادیو، با ذكر نام حضرت زهرا (س) همزمان با آغاز تعاملی شدن رادیو ، 11 شبكه سراسری رادیونما را افتتاح كرد.
دكتر علی عسكری در نشست با معاونان صدا، توسعه و فنآوری رسانه و رسانههای مجازی، جمعی از مدیران شبكههای رادیویی و مدیران گروههای برنامهساز با بیان اینكه رادیو رسانهای اثرگذار و مورد توجه است، گفت: در رادیو بیش از هر رسانهای، با زیبایی ادبیات، متن، هنر، صدا و موسیقی مواجه هستیم.
وی افزود: میزان حكمت و دانشی كه در پیام رادیو وجود دارد قابل مقایسه با تلویزیون نیست و نباید از این ویژگی غافل شد.
رئیس سازمان صدا و سیما با تأكید بر مسئولیت خطیر برنامه سازان و اهالی رادیو در تولید محتوای فاخر و عمیق تأكید كرد: رادیو باید به محتوا و عمقبخشی به محتوا توجه كند و اگر از این محتوا در تلویزیون نیز بهرهبرداری شود به غنای برنامههای این رسانه نیز كمك خواهد شد. بر این اساس باید با تربیت نیروهای كارآمد و تازه نفس زمینه رسیدن به این هدف را فراهم كرد.
دكتر علی عسكری با بیان تاریخچه طراحی رادیو نما از سال 1386 گفت: این طرح، طرحی است كه با نگاه تحولخواهی و نوگرایی آغاز شده و شروع یك حركت است كه برای اولین بار در ایران رخ داده است.
وی افزود: این اقدام با ابتكار عمل و تفكر عمیقتر مدیران رادیویی میتواند تصاویر زیبا و متناسب با محتوا را به مخاطب ارائه دهد.
وی با بیان اینكه رادیو نما، رادیو را در كنار تلویزیون قرار میدهد و با این اقدام ضریب نفوذ رادیو افزایش مییابد، اظهار داشت: رادیونما در فضای مجازی نیز این امكان را فراهم میكند كه ضمن حفظ ویژگیهای رادیو، مخاطب را از متن و عكس مناسب با برنامه برخوردار كند.
رئیس سازمان صدا و سیما از دستاندركاران تهیه محتوای رادیو نما خواست كه به مقوله عكس توجه بیشتری داشته باشند، چرا كه عكسهای مناسب میتواند به شنیده شدن بهتر كمك كند.
دكتر علی عسكری با بیان اینكه باید كاری كرد كه رادیو بهتر دیده شود، گفت: نهضت تولید محتوا واقعیت دارد و باید با همكاری یكدیگر ،محتوایی غنی تولید، و عقبهای قوی برای حضور در فضاهای رسانهای ایجاد كرد.
وی با اشاره به تأخیر 15 ساله رسانه ملی در زمینه حضور مؤثر و فعال در فضای مجازی تأكید كرد: ما باید به سرعت این تأخیر را جبران كنیم.
رئیس رسانه ملی همچنین از طراحیهای جدید برای امواج FM و AM رادیویی خبر داد و ابراز امیدواری كرد كه بهزودی تك فركانسی رادیویی، ایجاد شود و یك فركانس تمام كشور را پوشش دهد.
دكتر علی عسكری از رشد 15 درصدی مخاطبان صداوسیما در سال گذشته یاد كرد و گفت: باید در فضای مجازی نیز به اثرگذاری مطلوب برسیم و راهاندازی رادیو نما و تعاملی شدن رادیو از گامهایی است كه در این مسیر برداشته شده است.
رئیس سازمان صداوسیما سپس به انتخابات پیشرو اشاره كرد و افزود: رسانه ملی باید در فضای انتخابات، به طور جدی و شجاعانه روشنگری كند و بدون سیاهنمایی چالش گری كرده و بدون قضاوت مطالبات مردم را پیگیری كند.
وی از نقش رادیو در شكلدهی گفتمانها سخن گفت و اظهار داشت: با شكلدهی گفتمانها و ایجاد فضای آرام، فعال و پویا، باید مردم را به شركت در انتخابات دعوت كرد و فضای خوبی برای انتخاباتی سالم و پرشكوه فراهم كرد تا پلهای برای ارتقای نظام اسلامی باشد.
رادیو نما در مسیر گسترش فنآوریهای ارتباطی راهاندازی شد
نسرین آبروانی معاون صدا نیز در این آيین اعلام كرد: طبق نظرسنجی سازمان، رادیو امسال حدود 3 و 9 دهم درصد درصد افزایش مخاطب داشته است.
وی با شاره به اینكه در عصر نوین رسانهای، ارتقای كمی و كیفی رسانه ملی ضروری است گفت: در فرآیند تحول و دنیای مدرن، رسانهها باید مرتب بازسازی شوند.
آبروانی با اشاره به راهاندازی رادیو نمای شبكههای رادیویی گفت: رادیو نما در مسیر گسترش فنآوریهای ارتباطی راهاندازی شد.
وی افزود: رادیو با فراهم كردن محتوای مناسب تصاویر متناسب با آنها اقدام مهمی را به انجام رسانده است.
معاون صدا ابراز امیدواری كرد امكان استفاده از نیروی انسانی متخصص با مهارتهای خاص در این زمینه در رادیو فراهم شود.
آبروانی همچنین تعاملی شدن رادیو را گام بلندی برای عبور از مرزهای خاكی و ورود به دنیایی خواند كه باورها را در ذهن مخاطبان حك میكند و از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی با اشاره به تأكید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و اهتمام رئیس سازمان برای حضور قدرتمند در فضای مجازی گفت: امروز اولویت اصلی شبكههای رادیویی و برنامهسازان رادیو، حضور مؤثر در این فضا است.
معاون صدای رسانه ملی تأكید كرد: رادیو از امروز تعاملی شد و معنای آن این است كه محتوای غنی و متنوعتر با راهكارهای متفاوت به مخاطب ارائه میشود.
وی همگرایی برودبند و برودكست را زمینهای برای تعامل با مخاطب دانست و گفت: در این راه به غیر از نظام مدیریتی، ذوق و هنر برنامهسازان رادیو نیز نقش مهمیدارد.
رادیو نما باكمترین هزینه، بیشترین كیفیت و در كوتاه ترین زمان راهاندازی شد
مهندس علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه نیز در این آيین با تأكید بر اینكه با نظر ریاست سازمان برای ارتقای نفوذ و عمقبخشی به شبكههای رادیویی، رادیونما راهاندازی شده است، گفت: با وجود محدودیتها و ظرفیت دیجیتال موجود باید زمینه چنین اقدامی برای شبكههایی رادیویی فراهم میشد كه با تلاش همكاران در معاونتهای صدا، توسعه و فنآوری رسانه و معاونت مجازی با كمترین هزینه و بالاترین كیفیت و دركوتاهترین زمان ممكن به انجام رسید.
معاون توسعه و فناوری رسانه با بیان اینكه هر بخش وظیفه مهمی در توسعه و تعمیق گسترش نفوذ رادیو و سرویسهای آن داشته است، گفت: رادیونما طرح جدیدی بود كه با نگاه راهبردی و عمیق دكتر علی عسكری و تأكید بر عوضكردن مسیر رادیو راهاندازی شد.
وی افزود: در بحث دریافت تلاش میكنیم در مسیر توسعه و ارتقای FM گام برداریم و همچنین در بخش ایجاد زیرساختها برای تعامل با مخاطب تلاش میكنیم. علیدادی پیوند رادیو به دیجیتال را اقدامی بیسابقه خواند و ابراز امیدواری كرد: با تكیه بر آن و تفكر عمیق همكاران در بخش محتوا بتوان جذابیت رادیو و ضریب نفوذ آن را افزایش داد.
وی با اشاره به راهاندازی رادیونمای 15 شبكه رادیویی سراسری و 33 رادیوی استانی گفت: تمام این رادیوها در بستهای منظم و منسجم از ماهواره پخش میشوند.
معاون توسعه و فناوری رسانه ابراز امیدواری كرد: با نوآوریهای دیگر در زمینه حضور در فضای مجازی و ایجاد قابلیت تعامل با مخاطب و كانالهای برگشتی برای توسعه فرهنگ اسلامی و عمل به منویات مقام معظم رهبری در زمینه تمدن نوین اسلامی گامهای بلندی برداشته شود.
همه با هم برای ارتقای ضریب نفوذ رسانه ملی در فضای مجازی
مهندس قدیمی معاون مجازی سازمان صدا و سیما نیز یادآور شد: همه معاونتها و بخشهای مختلف سازمان باید برای حضور موثر در فضای مجازی تلاش كنند و این رویكرد تنها به معاونت مجازی منحصر نمیشود.
وی با بیان اهتمام معاونت صدا برای حضوری موثر در فضای مجازی گفت: رادیو از بخشهای پیشروی سازمان در این زمینه است. قدیمی با بیان اینكه امروز بسترهای حضور رادیو در فضای مجازی فراهم شده است، گفت: با اولویتی كه رادیو در این زمینه قائل شده است به زودی رسانه تعاملی رادیو به نام "شیما" عرضه خواهد شد كه قابلیت استفاده متمركز از قابلیتهای رادیو و دیتای تولید شده را فراهم میكند.
یكپارچهسازی پایگاه مجازی شبكههای رادیویی از اقدامات دیگری بود كه معاون مجازی سازمان از آن یاد كرد كه مخاطب را از سردرگمی در میان سایتهای دیگر رهایی میبخشد. وی همچنین از راهاندازی شبكه اجتماعی رسانه صدا نیز در آینده خبر داد.
مهندس شاملو مدیر شبكه رادیویی ایران صدا و مدیر چند رسانهای معاونت صدا نیز توضیحات مبسوطی در زمینه اقدامات معاونت صدا در زمینه تعاملی شدن رادیو و یكپارچهسازی پایگاههای مجازی شبكههای رادیویی ارائه داد.
رئیس سازمان صدا و سیما در این آيین همچنین از آرشیو دیجیتال رادیو بازدید كرد. در این بازدید انبارلويی مدیر كل آرشیو سازمان توضیحاتی را در زمینه تعداد برنامههای آرشیوی و حجم كار به انجام رسیده ارائه داد كه ثبت 750 هزار متادیتا در برنامه های آرشیوی پس از انقلاب و 642 هزار پیوست، از جمله آن بود. بر این اساس آرشیو دیجیتال حدود 70 هزار ریل صدا متعلق به پیش از انقلاب نیز به انجام رسیده كه اكنون در مرحله ثبت متا دیتا هستند. بازدید از استودیوی رادیو تصویری و آشنایی با روند كار استودیوی تولید این رادیو بخش دیگری از برنامه ریاست سازمان در این آيین بود.
انتهاي پيام/