سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نائب رئیس شورای شهر اصفهان:

طرح‌های نیمه تمام چالش‌ شهر اصفهان است

نائب رئیس شورای شهر اصفهان گفت: درآمدهای شهرداری، طرح‌های نیمه تمام، نیروی انسانی، بالا رفتن توقعات و طولانی بودن فرآیند حل مشکلات مردم، از مهم‌ترین چالش‌های شهر اصفهان است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،علیرضا نصر اصفهانی امروز در پانزدهمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان با اشاره به زلزله‌های اخیر اتفاق افتاده اظهار داشت: زلزله یکی از بلایای طبیعی است که تنها راه مصون بودن در برابر آن آمادگی داشتن در برابر بروز است.

وی با بیان اینکه براساس اطلاعات مرکز لرزه‌نگاری کشور به طور میانگین هر ساله حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار زمین لرزه با مقیاس بیش از یک ریشتر در مناطق مختلف کشور رخ می دهد، اضافه کرد: موسسه زمین شناسی آمریکا در آماری اعلام کرده است که سالانه به طور میانگین بیش از یک میلیون و ۴۴۴ هزار زلزله به بزرگی بیش از دو ریشتر در دنیا رخ می‌دهد که بزرگی حدود ۱۴۴ هزار و ۴۶۹ زمین لرزه بیش از سه ریشتر است.

نائب رئیس شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه کشور ما از جمله کشورهایی است که از گسل‌های فراوانی تشکیل شده و حرکت این گسل‌ها سبب رها شدن انرژی ذخیره شده و بروز زلزله‌های مکرر می‌شود که وقوع این زمین لرزه ها تلفات جانی و خسارات مالی فراوانی را در مناطق شهری به دنبال داشته است، ابراز داشت: هر بار وقوع زمین لرزه در هر نقطه کشور از جمله زلزله اخیر در استان کرمانشاه به مثابه زنگ خطری برای تمام مسئولین و مردم عمل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در نقاط مختلف کشور شاهد وجود ساختمان‌های با قدمت بسیار زیاد هستیم که نیاز به مقاوم‌سازی، یا تخریب و نوسازی و از سوی دیگر نظارت دقیق مهندسی بر ساخت و سازها دارد، افزود: کارفرمایان باید با اعتماد به افراد صلاحیتدار حوزه مهندسی و استفاده از تخصص‌های گوناگون در پروژه‌های احداثی در ارتقای کیفیت پروژه‌های خود همت بیشتری داشته باشند.

نصر اصفهانی با بیان اینکه نظارت در خدمات مهندسی با توجه به زیرساخت‌های موجود عمدتاً تحت تاثیر تصمیمات سازمان‌ نظام مهندسی ساختمان، شهرداریها، ادارات راه و شهرســازی در هر استــان و میــزان تعاملات میان ارگان های مذکور بوده است، ابراز داشت: همچنین حضور مهندسین ناظر در تمام مراحل ساخت و حضور مجریان ذی صلاح در کنار مهندسین ناظر،‌ جهت برقراری ارتباط فنی در ارتقای کیفیت ساختمان بسیار موثر است و استفاده از مجریان صلاحیت دار، یک سرمایه گذاری در صنعت ساختمان است که نتیجه آن کیفیت و امنیت لازم در ساختمان ها را تامین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تولید مصالح ساختمانی با کیفیت یکی از مولفه‌های دیگری است که در افزایش عمر مفید ساختمان ها و کیفیت آن موثر است، ادامه داد: امروزه در جهان نقش رسانه‌ها به عنوان شاخص کلیدی در مباحثی از جمله مدیریت بحران سوانح طبیعی به خوبی شناخته شده است به طوری که بدون در نظر گرفتن تاثیر رسانه، رویکرد مدیریتی در این زمینه با چالش‌های اساسی روبه رو خواهد بود. نقش کلیدی و در عین حال پیچیده که بیتردید نیاز به آموزش در سطح کارکنان رسانه برای مواجهه با نحوه ارائه،‌ اطلاع رسانی و مدیریت را در کنار اهداف و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای افزایش آگاهی عمومی جامعه طلب می‌کند.

نائب رئیس شورای شهر اصفهان با تاکید بر اینکه ضمن اینکه نقش رسانه برای فرهنگسازی عمومی در جامعه در زمینه ایمنی در برابر سوانح طبیعی،‌ آموزش هدفمند و مستمر در زمینه پیشگیری، مواجه و تاب‌آوری در برابر بحران‌ها بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: بر این اساس، می‌توان برنامه‌ریزی مدیریت بحران کارآمد در پیش، ‌هنگام و پس از رخداد سوانح طبیعی از جمله زلزله در رسانه‌ها را امری مهم تلقی کرد و به طور جدی‌تری به آن پرداخت.

وی افزود: تعامل هر چه بیشتر دستگاه‌های اجرایی استان از جمله ادارات برق، گاز، آب، ‌سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، برنامه‌ریزیهای دقیق و مدون به منظور پیشگیری از این رخداد و همچنین استفاده از استانداردهای لازم در پروژه‌های شهری و ساخت و سازهای شخصی امری لازم است.

نصر اصفهانی با اشاره به اینکه استفاده از سازمان‌های مردم نهاد که در زلزله اخیر نشان دادند از توان بالایی برخوردارند و سازماندهی نیروهای مردمی از طریق سازمان هلال احمر از موارد حائز اهمیت است که باید مورد التفات قرار گیرند، ابراز داشت: در حال حاضر مدیریت شهری اصفهان با چالش‌های زیادی مواجه است که چنانچه در مواجه با آن برنامه‌ریزی صورت نگیرد این چالش‌ها شهر و مردم را با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد.

وی با اشاره به مهم‌ترین  چالش‌ها در حوزه شهرداری اصفهان اضافه کرد: درآمدهای شهرداری، طرح‌های نیمه تمام، نیروی انسانی، بالا رفتن توقعات و انتظارات، کم اعتمادی مردم به مدیریت شهری، طولانی بودن فرآیند حل مشکلات مردم، فراوانی جلسات و در دسترس نبودن مسئولین، عدم شفافیت امور و ایجاد بستر برای جولان دلال ها و واسطه ها، مطالبات پیمانکاران و مردم و به تاخیر افتادن حقوق کارگران و بعضاً کارمندان از مهم‌ترین این چالش‌ها است.

نصر اصفهانی تاکید کرد: با توجه به چالش‌های موجود ضرورت دارد شهردار اصفهان به عنوان مدیر مالی این مجموعه بزرگ برای حل این چالش ها در دو دوره کوتاه مدت و میان مدت برنامه ریزی کرده و با بهره مندی از حمایت‌های شورای اسلامی، همراهی مسئولین استانی و شهری، مساعدت تمامی دلسوزان شهر و دیده بانی منصفانه اصحاب رسانه در راستای رفع این چالش‌ها حرکت کند.

 

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.