سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم

ضرورت نگاه عالمانه به اخلاق در تمدن شیعی

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: نگاه فقیهانه به اخلاق بسیار مهم است و باید در تمدن شیعی نگاه عالمانه به اخلاق داشته باشیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری امروز در همایش خُلق عظیم در حوزه علمیه حضرت صاحب‌الزمان (عج) اصفهان به بحث در مورد «نگاه عالمانه به اخلاق در تمدن شیعی» پرداخت و با اشاره به طرح مسائل جدید در مواجهه تمدن اسلام با تمدن غرب اظهار داشت: باید نبض زمان در دست حوزه‌ها باشد و برنامه حکومت برای دنیای اسلام و جهان داشته باشد.

وی ، شهید صدر را نخستین نظریه‌پردازی دانست که مسئله نظام‌ها را در مواجهه با غرب مطرح می‌کند و افزود: او در کتاب خود تأکید می‌کند که اگر بخواهیم به احکام دین عمل کنیم چگونه باید وارد مسائل شویم، او می‌گوید دیگر مسئله پاسخگویی به‌تنهایی مطرح نیست و در پس تمدن غرب نظام‌هایی ازجمله نظام فرهنگی و اقتصادی وجود دارد و باید در مقابل آن نظام‌های اقتصادی اسلامی و نظام تمدنی اسلامی شکل بگیرد.

این اندیشمند به تفکرات امام خمینی (ره) در خلق انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: امام (ره) گامی جلوتر از نظریه نظام‌ها را مطرح کرد، ایشان بحث را جلوتر بردند، غرب در دهه اخیر به دنبال یک دهکده جهانی و یک سبک زندگی واحد است، این موضوع تنها موضوعات و نظام‌ها نیستند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم تاکید کرد: باید نبض زمان در دست حوزه‌ها باشد، نیاز است تا دید عمیق‌تری به موضوعات وجود داشته باشد و باید برای جهان برنامه داشته باشیم و جلوتر از غرب حرکت کنیم.

وی پیرامون شیوه برخورد با تمدن غرب در کشورهای گفت: مواجهه اسلام با تمدن غرب را در سه رده می توان تعریف کرد، نخستین مواجهه به آنانی بازمی‌گردد که غرب را به تمامیت می‌شناسند و می‌دانند غرب مدرن تنها ماشین و مترو و نظم خیابانی نیست و دارای لایه‌های عمیق اعتقادی و مدرن است و براساس انقلاب‌های علمی و صنعتی شکل‌گرفته و سطحی به غرب نگاه نمی‌کنند.

این نظریه پرداز برجسته علوم دینی ساخت تمدن دینی در مقیاس تمدن غرب را راه‌حل اصلی دانست و گفت: در این راه با تمدن غرب هم درگیری خواهیم داشت، عبور از این تمدن باید آن را در مواجهه با تمدن اسلام حل کنیم، نمی‌شود فناوری را آورد اما اخلاق را نیاورد، ما باید به سمت یک جامعه دینی حرکت کنیم که در آن اداره جامعه دینی وجود داشته باشد، باید کل تمدن غرب از فیلتر تمدن اسلامی عبور کند و گرنه قابل استفاده نخواهد بود، در غیر این صورت کالا وارد می‌شود به دنبال آن فرهنگ می‌آید.

وی افزود: همان‌طور که در حوزه فقه رویکردهای متفاوتی وجود دارد، وقتی مسیر فقه را مسیر ساخت یک تمدن دینی است و مأموریت فقه عبور از وضعیت کنونی به تمدن اسلامی خواهد بود، در حوزه اخلاق نیز همین‌گونه است چه در حوزه اخلاق جمعی و چه در حوزه افراد فردی باید مأموریت رسیدن به یک بحث فراگیر است. اگر بخواهیم اخلاق را در مقیاس اخلاق اجتماعی پیش ببریم و بخواهیم اخلاق اسلامی را بفهمیم نیاز به تفقه دینی عمیق داریم.

میرباقری تأکید کرد: در حوزه اخلاق و عرفان خلأ دانش‌های پشتیبان وجود دارد که بتواند سلوک فرد را نسبت به اخلاق اجتماعی شکل بدهد، برخی فکر می‌کنند افراد اخلاقشان خوب شود جامعه خوب می‌شود اما این‌گونه نیست، یک وحدت حقیقی وجود دارد، علم اخلاق را باید به واحد جامعه هدایت دهیم و برای این مهم نیاز به دانش‌های پشتیبان جدید داریم.

این نظریه پرداز برجسته علوم دینی حرکت غرب در رشته‌های علوم تربیتی را گسترده دانست و گفت: برای آن‌ها سندهای بالادستی و اسناد بین‌المللی تولید می‌کنند، باید اخلاق را با وسواس بیشتری دنبال کنیم تا الگوهایی را برای تربیت برای نسل‌های آینده طراحی کنیم که در فضای ابهام نباشد و فرد بتواند بر اساس آن الگوها برای خود نسخه‌ای برای خود بپیچد.

 

انتهای پیام/م

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.