وی با بیان اینکه توجه به آموزش و پژوهش از اولويت هاى ماست و به دنبال آن هستیم، افزود: متاسفانه در دانشگاه هاى علوم پزشكى توجه به موضوعات پاراكلينيكى افزايش پيدا كرده است و پزشكان اگر آزمایشگاهها و سی تی اسکنها از آنها گرفته شود، دچار مشکل میشوند؛ این شیوه آموزش باعث افزایش تقاضای القایی و تربیت انسانها و فارغ التحصيلان تک بعدی میشود.
معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور با اشاره به ورود برخى خرافات و مدعيان طب سنتى به حوزه پزشكى عنوان کرد: انتظار داریم معاونین آموزشی دانشگاهها با خرافهگرایی مقابله کنند؛ یکی از خطراتی که پزشکی مملکت را تهدید میکند، خرافهگرایی است، اگر در این زمینه غفلت شود، طوفان جهالت نابودمان میکند، طب نوین چون جاهایی در زمینه پاسخگویی جا مانده و بیمار از درمان باز میماند، سراغ رمال و دعانویس و علف فروش میرود.
وی با بیان اینکه جامعه توسعه يافته در گرو حضور انسان هاى توسعه یافته است، گفت: انسان توسعه یافته به موقع مالیات میدهد، خشونت اعمال نمیکند و قانون مدار است، امروزه در دنيا آموزش را هزینه تلقی نمیکنند و آموزش یک سرمایه گذاری بلند مدت تلقی میشود و این اعتقادی است که برای بحث آموزش جهت توسعه ملی داریم.
معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور افزود: نگاه سازمان برنامه و بودجه به امر آموزش به شكل سرمایه گذاری است البته در این سازمان به دلیل گرفتاریها و روزمرهگریهایی که در کشور وجود دارد و نگران آینده هستیم، مشکلاتی نیز گریبان گیر ماست.
نمکی ادامه داد: امروز در منطقه عدهای برای ما رجزخوانی میکنند و ما در نظام بودجه ریزی معتقدیم کسی نیست که امروز نگاه چپ به ما بکند زيرا بنیه دفاعی و نظامی قوی در کشور داريم اما به دلیل اینکه اگر دیوانهای تهدید میکند ما باید خود را برای سنگ اندازی او آماده کنیم و اگر سنگی انداخت و شیشهای شکست بتوانیم آن را مرمت کنیم، بنابراین باید به این موضوعات توجه داشته باشیم.
معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور با بیان اینکه در چند سال گذشته سختترین ایام اقتصادی را سپری کردیم، گفت: با نفت قیمت زیر 30 دلار باید طلبکاریهاری زمان 120 دلاری را هم پرداخت کرد.
وی افزود: در حال حاضر نیز بحث آموزش به گونهایدر حوزهای که من در آن فعال هستم محول شد و در این دورهای که بیش از حدود 15 روز از آن میگذرد، متوجه شدهام علی رغم کاستیهایی که در حوزه علوم پزشکی وجود دارد، این حوزه بسیار پیشتاز عمل کرده و یکی از علل پیشتازی این است که دانشجوهایی را تربیت کرده است که در نظام ارائه خدمت جایگاه مناسبی را به دست آوردهاند.
وی ادامه داد: تربیت شدگان و تولیدات دانشگاههای علوم پزشکی گرانتر از آن چیزی هست که باید باشد، وقتی افرادی را گران تربیت میکنیم، اين افراد خدمات گران به مردم مى دهند و باید در این حوزه بازنگری و توجه ویژهای انجام شود.
نمکی ادامه داد: هنوز دانشگاههای علوم پزشکی جزیرهای هستند و برخى دستگاهها اين گونه عمل میکنند، هزاران مرکز پژوهشی داریم که مستقل عمل میکنند و نگاه جزیرهای موجب شده است امکانات کشور به هدر برود.
معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور گفت: متاسفانه روسای دانشگاهها گرفتار روزمرهگی هستند و آموزش را از دست دادهاند، یکی از راهکارهایی که مىتوان دانشگاهها را از این روزمرهگی خارج کرد این است که بار دیگر سازمانهای بهداشت و درمان در استانها را احیا کنیم تا رئیس دانشگاه بتواند به حوزه آموزش و پژوهش برسد و بودجه بهداشت و درمان را فرد دیگری مدیریت کند.
وی افزود: امروزه چهرههای با تجربه و موفقی در دانشگاه هاى علوم پزشكى داریم که میتوانند با همکاری رئیس دانشگاه حوزه بهداشت و درمان را اداره کنند.
نمکی با بيان اینکه امروزه دانشگاههای علوم پزشکی افراد تک بعدی تربیت میکنند، عنوان کرد: در گذشته به پزشکان حکیم گفته میشد و این افراد فلسفه، موسیقی و هنر میدانستند، اما امروزه انسانهای یک بعدی در حوزه پزشكى تربیت میشوند که انسانهای موفقی نیستند.
وی با اشاره به ترویج خرافهگرایی در علوم پزشکی افزود: این موضوع آفت جدی در توسعه ملی است و فرهنگ برای موثر بودن باید در مسیر توسعه منطبق بر علم و متضاد با خرافه باشد.
معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور يادآور شد: خرافهگرایی در حال حاضر پزشکی را تهدید میکند و دکانهای زیادی در این زمینه باز شده که نقش دانشگاهها در آموزش در این زمینه بسیار زیاد است، معاون آموزشى دانشگاهها طب سنتی را مدیریت کنند و عالمانه در برابر موضوعات غیر علمی بایستند.
انتهاى پيام/