سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همراه باشهدا؛

زندگی نامه شهید غفاری

گوشه‌ای از زندگی‌نامه شهید غفاری از شهدای هشت سال دفاع مقدس را در اینجا بخوانید.

به گزارش خبرنگارقرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهید اسماعیل غفاری آذر در سال 1344 در خانواده ای مذهبی و متدین در شهر ارومیه دیده به دنیا آمد. شهید دوران كودكی پر درد و رنجی را سپری كرد، به طوری كه در 12 سالگی از مهر و محبت مادری محروم شد. بعد از طی دوران كودكی به تحصیل پرداخت. دوره ابتدایی را در مدارس سعدی و بزرگمهر به پایان برد و راهنمائی را در مدرسه امیری به اتمام رسانید.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به علاقه ای كه به امور فنی داشت،‌ در هنرستان فنی شهید مطهری در رشته برق ثبت نام نمود و با شور و اشتیاق آن را در سال 1362 به پایان برد و موفق به اخذ مدرك دیپلم گردید. سپس در كنكور سراسری در مقطع كاردانی رشته برق و الكترونیك قبول گردید و در سال 1365 آن را با موفقیت تمام كرد. او در جریان تحصیل چهار بار داوطلبانه در جبهه ها حضور یافت و رشادت ها و ایثارگری های زیادی از خود نشان داد.

شهید از دوران كودكی خود با فرهنگ اسلام و قرآن آشنا گردید و از پنج سالگی به همت خانواده خود به فراگیری قرآن و نماز و فرایض دینی پرداخت و آنچنان در كسب فضایل دینی و اخلاقی ارتقا یافت كه یكسره وجود خود را در خدمت انقلاب و اسلام قرار داد و صادقانه در اعتلای جمهوری اسلامی مجاهدت نمود.
سرانجام بعد از عمری پرثمر در راه اهداف مقدس نظام در تاریخ 1365/12/5 در منطقه شلمچه در عملیات كربلای 5 بر اثر اصابت تركش دشمن عاشقانه به شهادت رسید.

فرازی از وصیت نامه شهید اسماعیل غفاری

بسم ا... الرحمن الرحیم
«یا ایها الذین آمنوا استعینوا بالصبر و الصلوه إن ا... مع الصابرین (149) و لا تقولوا لمن یقتل فى سبیل ا... اموات بل احیاء و لكن لا تشعرون (150) و لیبلونكم بشیء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین(151) الذین إذا اصابتهم مصیبه قالوا إنا لله و إنا الیه راجعون‌ (152) اولئك علیهم صلوات من ربهم و رحمه و اولئك هم المهتدون(153)» (سوره بقره)

«إن ا... اشترى‌ من المؤمنین انفسهم و اموالهم بأن لهم الجنه یقاتلون فى سبیل ا... فیقتلون و یقتلون وعدا علیه حقا فى التوریه و الانجیل و القرآن و من اوفى بعهده من ا... فاستبشروا بینكم الذى بایعتم به و ذلك‌ هو الفوز العظیم» (113)» (سوره توبه)

با یاد خداوند جهان آفرین كه عدم یا وجود هر موجودى به ید تواناى اوست كه هر موقع بر چیزى اراده كند بلافاصله خواهد شد و با یاد خدایى كه همه دلهاى درماندگان به سوى اوست. خدایى كه ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) به فرمان او خواهد بود و خدائیست كه این پیر جماران روح ا... را براى اسلام و این امت اسلامى نگه داشته است. بارالها، دعاى لحظه به لحظه رزمندگان اسلام را مستجاب بفرما و امام امت را تا ظهور مهدیت(عج) حتى كنار آن حضرت حفظ بفرما.

خداوندا، حتى لحظه اى دل امام را از ما رنجور نفرما. ما را از شیفتگان راه او و جان نثاران اسلام و امام قرار بده.
[بارالها] از بس گناه كرده ام شرمنده ام و با عطاى لیاقت رزمنده اسلام بودن و مرید امام بودن گناهانم را ببخش و از مقربین درگاهت قرار بده. از دعاهای سیدالشهدا(ع) كه می فرماید:
خود را براى تحمل رنجها و مصیبتها و ناكامیها و نارواییها آماده سازید و دل قوى دارید كه قادر یكتا پشتیبان و نگهبان شماست كه شما را از شر دشمنان نجات مى بخشد و عاقبت شما را به خیر مى گرداند و دشمنان شما را به انواع عذابها و شكستها دچار مى گرداند.

و از وصایای گرانقدر خطه ایران اسلامیمان است كه:
ای جوانان، مبادا در غفلت بمیرید كه علی(ع) در محراب عبادت شهید شد و مبادا در حال بی تفاوتی بمیرید كه علی اكبر(ع) حسین(ع) در راه حسین(ع) شهید شد. همه مثل خاندان وهب جوانانتان را به جبهه های نبرد بفرستید و حتی جسد او را هم تحویل نگیرید زیرا مادر وهب فرمود سری را كه در راه خدا داده ام پس نمی گیرم.

برادران و خواهران استغفار و دعا را از یاد نبرید كه بهترین درمانها براى تسكین دردهاست و همیشه به یاد خدا باشید و در راه او قدم بردارید تا هرگز دشمنان بین شما تفرقه نیندازند. لذا تقاضا دارم تا حد امكان دعاى كمیل و نماز جماعت را ترك ننمایید.
پدر و مادر جان عزیز و ارجمندم، از شما كه مرا تا این مرحله تربیت نموده و به جبهه حق علیه باطل بدرقه ام نموده اید شكرگزارم و از خداوند منان آرزوى پاداش در آخرت و دنیا را براى شما مى نمایم.

تا جایی كه می دانم به كسى مقروض نیستم و از آنهایى كه طلب دارم خواستارم خمس طلبم را بدهید و مابقى حلالتان باشد.
گذشته از پدر گرامی كه نمی توانم شكر لازم را به جای آورم از برادران و خواهرانم مقدار پولهایی كه برایم هدیه كرده بودید تشكر فراوان دارم.

همچنین از وسایل شخصى ام استفاده كنید تا بلكه هنگام استفاده از آنها نیز فاتحه یا صلواتى جهت بخشایش گناهانم قرائت نمایید.
بارالها تا اینجا كه آمده ام در لحظه های آخر شیطان را بر من مسلط نگردان تا هر عملی كه انجام می دهم بر خلاف رضای تو نباشد در غیر این صورت زیانی بزرگ كرده ام.خدایا اجر و توفیق شهادت در راهت را به بنده حقیر نیز عطا بفرما.

خدایا، خدایا، تا انقلاب مهدی(عج)، خمینی را نگهدار
از عمر ما بكاه و بر عمر او بیفزای
در انتها هدیه ای برای امت شهیدپرور دارم و آن اینكه خدای ناكرده ممكن است عده ای در اثر بمباران شهرها و طول كشیدن جنگ و غیره صبر انقلابی را از دست بدهند و یا بی تفاوت باشند و آن این آیه است:
«و ما لكم تقاتلون فی سبیل ا... و المستضعفین من الرجال و النساء و الولدان الذین یقولون اخرجنا من هذه القریه الظالم اماما و اجعل لنا من لدنك ولیا و اجعل لنا من لدنك نصیرا»
استغفرا... ربى و أتوب الیه
التماس دعا
اسماعیل غفاری 

انتهای پیام/

بیوگرافی شهید اسماعیل غفاری

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.