سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری آئین مَجمَع‌دهی در روستا‌های مازندران+ تصاویر

آئین سنتی و مذهبی مَجمَع‌دهی در روستا‌های مازندران برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، آیین سنتی و مذهبی مَجمَع‌دهی دهه اول محرم و برای پذیرایی از عزاداران حسینی برگزار می‌شود،  آیینی که بانوان پس از پخت غذا‌های محلی در منزل، آن را در سینی‌های بزرگ که در گویش مازندرانی به آن مَجمَع می‌گویند گذاشته و به حسینیه روستا تحویل می‌دهند تا عزاداران حسینی از این غذا‌ها تناول کنند.


کدبانو‌های مازندرانی برای پذیرایی از عزاداران سنگ تمام می‌گذارند، برنج طارم محلی، گوشت و مرغ محلی، لبنیات محلی و گاهی گوشت مرغابی پای ثابت آشپزی برای آئین مجمع گذاری است.


بانوان در این مراسم پس از شنیدن صدای شیپور از گلدسته حسینیه روستا، مجمع‌های حاوی غذا را که برای ۴ تا ۵ نفر تهیه دیده شده است بر سر نهاده و به سمت محل برگزاری مراسم عزاداری می‌آیند و ظرف‌های غذا را به میاندار یا پیرغلام حسینیه تحویل می‌دهند.


پس از پهن شدن سفره و قرارگرفتن مجمع‌ها روی سفره، پیرغلام با صدای بلند چند بار "بسم الله" می‌گوید تا همگی شروع به صرف غذا کنند.


یکی از نکات قابل توجه این مراسم این است که بانوان تا زمان اتمام شام توسط عزاداران در بیرون حسینیه منتظر می‌مانند تا ظروف را با خود به منزل ببرند و غذا‌هایی که اضافه آمده نیز در ظروف یکبار مصرف ریخته شده و بین فقرا، ایتام و نیازمندان توزیع کنند.


درباره ریشه برگزاری این سنت برخی‌ها معتقدند هنگامی که جعفر طیار به شهادت رسید، پیامبر اسلام دستور دادند مردم سه شبانه روز به منزل جعفر غذا ببرند و این سنت در بسیاری از آبادی و شهر‌ها رواج یافت.


انتهای پیام/ع


آیین مَجمَع‌دهی در روستا‌های مازندران برگزار شد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.