آئین سنتی 26 عید ماه معروف به جشن مردگان امروز در مازندران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مازندرانی ‌ها آیین سنتی و اسطوره‌ای 26 عید ماه را امسال نیز همانند سال‌های گذشته با شکوه برگزار کردند مسابقات کشتی سنتی لوچو برای شناسایی چهره پهلوان‌ترین فرد منطقه ، نمایش های مذهبی نظیر تعزیه در امامزاده ها ،برگزاری جشنواره غذاهای محلی و برپایی بازارهای سنتی از جمله برنامه های گرامیداشت جشن 26 تیرماه است.

مردم سرزمین کهن طبرستان 26 عید ماه طبری همزمان با 28 تیر ماه خورشیدی همچنین با بردن انواع غذا و خوراکی‌های محلی بر مزار اهل قبور به شادمانی و سرور می‌پردازند.

این مراسم جشن 26 عید ماه در مناطق مختلف مازندران از جمله آستانه امامزاده حسن در منطقه آلاشت سوادکوه ، حاجی شیخ موسی بندپی شرقی بابل و شیرگاه سوادکوه با شکوه و زیبایی برپا شد و مردم از اقصی نقاط مازندران و علاقه ‌مندان به آیین‌های سنتی از سراسر کشور به این محل آمده و در هر چه پرشورتر کردن مراسم سهیم شدند.


جشنی برای مردگان

جشنی برای مردگان

جشنی برای مردگان

کارشناس مردم‌ شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران، درباره ریشه سنت 26 عید ماه در مازندران گفت: بر اساس باورها و اعتقادات اسطوره‌ای در زمان ‌های قدیم فریدون پادشاه پیشدادی به خونخواهی پدرش جمشید شاه، ضحاک پادشاه را سرنگون می‌کند، مردم بعد از شنیدن این خبر به شادمانی و پایکوبی پرداختند و این پیروزی را جشن گرفتند.

برزگر افزود: همزمان با هجوم بیگانگان به ساکنان اولیه طبرستان که نژاد تیپورها و ماردها بودند، این ساکنان به دفاع از سرزمین خود برخواستند و به کوه‌ها و قله ‌ها تارانده شدند و بعد از آن نیز قله‌‌های نظیر سواد و دماوند مورد قداست قرار گرفت و هنوز هم با گذشت سالیان سال مردم منطقه به این قله‌های مقدس تعصب و عرق دارند.

کارشناس مردم ‌شناسی میراث فرهنگی و گردشگری مازندران ریشه کشتی لوچو را شناخت پهلوان‌ ترین و قوی‌ ترین فرد گروه و منطقه برای رویارویی با نیروهای متخاصم می ‌دانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار