آئین دیرینه آش و حلیم پزی به مناسبت 28 صفر امروز در سراسر مازندران برپا شد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، به واسطه ایام سوگواری نبی مکرم اسلام، امام دوم شیعیان و وفات حضرت ثامن الحجج، مراسم سنتی حلیم پزی در بسیاری از منازل و تکایا مازندران برگزار شد.
 

مرد و زن، پیر و جوان و خرد و کلان سرزمین علوی تبار در سالروز وفات نبی مکرم اسلام(ص) و امام حسن مجتبی(ع) به خیابان‌ها آمده و در روزهای پایانی صفر علم عزا برپا تا بار دیگر ولایتمداری و عشق به ائمه اطهار(ع) را به جهانیان به منصه ظهور برسانند.

در این مراسم اراداتمندان اهل بیت (ع) شب تا صبح در کنار طشت‌های حلیم خیمه عزا برپا و پس از طبخ حلیم برای ارتقا رزق و روزی در بامداد روز بعد اقدام به توزیع این طعام بین نیازمندان می‌کنند.

هر کس در این سفره و مائده آسمانی بنابر وسع مالی‌اش و بنا بر نذر و نیازهای خود ، پول یا گوسفند و حبوبات برای تهیه حلیم تامین می‌کند.
 

زنان در تمیز کردن حبوبات آستین بالا می‌زنند.

مردهای جوان نیز در کوفتن(کوبيدن) و طبخ(پختن) حلیم که بسیار هم سخت و طاقت‌ فرساست حضور دارند.

یکی از نذری دهندگان مازندرانی گفت: حدود 20 ساله است در ماه های محرم و صفر برای سوگواری امام حسین (ع) و نبی اکرم حلیم درست می کند.

پختن این غذا حکم نذری را دارد و همه به عشق سيد و سالار شهيدان براي پذيرايي از عزاداران حسينی به نوعی در آماده شدن حليم نقش دارند.
 

اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نیز اعلام کرد : این آئین با قدمت بیشاز دویست ساله به مناسبت رحلت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی( ص) و شهادت امام حسن مجتبی( ع) امروز در شهرستان های نکا ، ساری ، میاندورود ، قائم شهر ، بابل ، رامسر و چالوس برگزار شد.

مردم علوی تبار مازندران سحرگاه روز 28 صفر در هر سال درکنار برپایی مراسم عزاداری آئین حلیم پزی را برپا می کنند.
 
 
 
 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۰:۲۵ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
حلیم پزی ؟ اصطلاح شمالیه نه
آخرین اخبار