سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

نخل، نماد تشییع حضرت ابوالفضل در روستای سُه / عزاداری دهه اول محرم روستای سُه ،اثری ناملموس

آئین سوگواری و عزاداری دهۀ اول ماه محرم در روستای مذهبی، تاریخی و هدف گردشگری سُه، جزء آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، روستای سُه یکی از روستاهای شهرستان شاهین شهر و میمه است که در بخش مرکزی دهستان مورچه خورت شهرستان شاهین شهر ومیمه واقع شده است. که از جهت شمال به روستای ابیانه، از سمت جنوب به روستای بیدشک، از شرق به روستای کلهرود و از سمت غرب به شهر میمه و روستای رباط محدود می شود. نام روستا از کلمه سُهی یا سَهی گرفته شده که به معنای بلندی و مکان مرتفع می باشد که به دلیل موقعیت کوهستانی روستا به آن اطلاق شده است.

اما روایت محرم و سیاه‌پوشی ایران حکایت عرض ارادتی از شهرهای مختلف تا دورترین آبادی‌ها و روستاهاست و آیین‌های عاشورایی تجلی گاه این ارادت است که در هرجایی رنگ و بوی خاص خود را دارد و روستای سه یکی از مناطقی است که مراسم آئینی سوگواریش قدمتی در حدود ۲۰۰ سال دارد و با انجام مراسم سینه زنی در نخستین شب های ماه محرم آغاز و در روزهای هشتم, تاسوعا وعاشورا به اوج خود می رسد.

نخلگردانی، عماری گردانی، علم گردانی، هیات سینه زنی و نوحه خوانی ، پخت نان نذری در روستا و دیگر مراسمات است که این روستا را نسبت به جای دیگر شاخص کرده است.

جعفر حسینی پیر غلامی که به سراغش رفتم و از رسومات عزاداری روستا ی سُه بیشتر برایم توضیح داد: درآیین نخل گردانی روستای سُه که همزمان باتاسوعای حسینی برگزار می شود عزاداران نخلی را به احترام علمدار کربلا حضرت ابالفضل العباس(ع) و به عنوان نمادی برای تشییع پیکر مقدس ایشان توسط از امامزاده یوسف و پس از طی مسافت 2.5 کیلومتری ، با مدح حضرت امام حسین و حضرت ابوالفضل (ع) به امامزاده جلیل القدر انتقال میدهند و ظهر روز عاشورا نخل را با اذکار مقدس یاحسین و یا ابوالفضل به امامزاده یوسف باز می گردانند .

حسینی ادامه داد: آیین عماری گردانی یکی دیگر از آیین های این روستا است که روز هشتم ماه محرم برگزار می شود ، عماری نمادی از تابوت حضرت علی اکبر (ع) است که بزرگان روستا معتقدند 200 سال قدمت دارد در روز هشتم ماه محرم از منزل یکی از روستاییان بیرون آورده می شود و پس از چرخاندن در روستا آن را به مسجد جامع برده و تعزیه وداع حضرت علی اکبر (ع) با امام حسین(ع) و شهادت ایشان را در قالب مراسم تعزیه برگزار می کنند.

از زمانی که عماری از خانه بیرون می آید تا زمانی که به مسجد می رسد، هر کسی هر نذری که دارد جلوی تابوت ادا می کند. بسیاری از افراد گوسفند و بز و بره هایشان را جلوی تابوت قربانی می کنند .

وی با اشاره به اینکه عماری به زبان مردم محلی نمادی از تابوت حضرت علی اکبر است که با پارچه تزئین می شود و از آنجا که نجاران روستای ابیانه ماهرترین نجارها بوده اند وظیفه ساخت آن را بر عهده گرفته و برای ساخت آن از هیچ میخی استفاده نکردند گفت: آشپزخانه بزرگ روستا نیز از شب اول تا روز دهم محرم هر روز برای دو هزار نفر غذا می پزد و ما بقی غذاها را به موسسات خیریه می دهد.

جعفر حسینی علم گردانی را یکی از سنت های دیرینه این روستاها دانست و افزود: تعداد هفت علم بسته شده را در رو عاشورا و تاسوعا می گردانند ، آری علم ها در این روز سخن می گویند، و همچون علم اسلام در آسمان خودنمایی می کند، شور و شعور حسینی و ولایتمداری و حمایت از حق برای زنده نگه داشتن ارزش های الهی سخن علم ها با عزاداران است.

مراسم سینه زنی و نوحه خوانی از مراسم دیگری است که با متن اشعار و نحوه اجرای متفاوت نسبت به جای دیگر که از شبهای اول محرم شروع شده و در تاسوعا و عاشورا به اوج می رسد.

جواد چهراضی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان شاهین شهر و میمه از ثبت آیین سوگواری دهه اول ماه محرم روستای هدف گردشگری سُه به عنوان اولین میراث ناملموس شهرستان شاهین شهر و میمه خبر داد و گفت: آیین عزاداری روستای سه دارای قدمتی تاریخی است که سال گذشته در پنجم خرداد ماه سال ۹۵ به شماره ۱۲۰۷ در فهرست میراث ناملموس به ثبت ملی رسیده و روز تاسوعای سال جاری با حضور مدیر کل میراث فرهنگی و معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان قبل از شروع مراسم نخل گردانی در مراسم تجلیل از پیرغلامان از لوح ثبت ملی این آیین رونمایی شد.

روستای سُه غیر از برگزاری مراسم مخصوص ایام محرم دارای بناهای تاریخی و کاروانسرا زیادی است که برای گردشگران جذابیت دارد ضمن اینکه دو حمام تاریخی این روستا توسط مردم مرمت شده و اکنون به سبک قدیم مورد استفاده قرار می گیرد.


 

 

 

 

 

 آیین عزاداری در روستای سه

گزارش از بنفشه حکمت پور

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.