آیین نخل برداری استان یزد در فهرست آثار معنوی ودر بخش عادت ها و رسم های اجتماعی، آیین ها و جشن هابه ثبت ملی رسیده وبه تازگی تلاش ها برای ثبت جهانی این آیین شروع شده است.

مجتبی فرهمند، مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزددر گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد؛ گفت:یکیاز مراسمهای عزاداری منحصر به فرد که با وسعت زیادی در نقاط مختلف یزدو با تاثیر از شرایط فرهنگی و اقلیمی خاص آن مناطق، به اجرا درمی آید، مراسم نخل برداری یا نخل گردانی است که با مفهوم تشییع پیکر مقدس سید الشهدا (ع) در روز عاشورا برپا می شودو شهر یزد که به دارالعباده ایران معروف بوده و هست در این بین عزاداری ها و مراسم منحصر به فرد دارد که نمادی از فرهنگ تمام عیار یزدی ها در عزاداری برای سید الشهدا دارد.

وی با بیان اینکه تلاش برای تشکیل پرونده ثبت جهانی این آیین شروع شده افزود: ایده ثبت ایین نخل برداری توسط دبیرخانه بین المللی یزد، حسینیه ایران مطرح شده ومورد استقبال میراث فرهنگیقرار گرفته است ودبیرخانه بین المللی یزد، حسینیه ایران برای جمع آوری مستندات این آیین با میراث فرهنگی همکاری می کند.

فرهمند با اشاره به اینکه از نظر مقررات جهانی هر کشور در هر سال حق دارد فقط یک پرونده را برای ثبت جهانی ارائه کندافزود: امیدواریم در آینده ای نزدیک آیین نخل برداری یزد به عنوان یک میراث معنوی در یونسکو به ثبت برسد.

میراث جهانی یونسکو نام عهدنامه‌ای بین‌المللی است که در تاریخ ۱۶ نوامبر ۱۹۷۲ میلادی به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید. 

موضوع آن حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است به این معنا که وقتی اثری در فهرست میراث جهانی قرار می گیرد نام اثر متعلق به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص می شود. برپایه این کنوانسیون کشورهای عضو یونسکو می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به‌عنوان میراث جهانی کنند.

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.