سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معرفی جاذبه های نگین جنوب شرق کشور؛

کوه های مینیاتوری یکی از بهترین جاذبه های طبیعی ایران

کوه های مینیاتوری (مریخی)یکی از بهترین جاذبه های طبیعی ایران به موازات دریا از منطقة کچو تا نزدیکی های خلیج گواتر در بندر چابهار قابل مشاهده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،کوه‌های منحصربه‌فرد و زیبای مریخی که در حدود 40 تا 50 کیلومتر پس از چابهار به سمت بندرگواتر قرار گرفته‌اند.

کوه‌های مینیاتوری یا مریخی منحصر به‌ فردترین کوه‌های ایران محسوب می شود و این کوههای زیبا نوع رسوبی هستند شکل‌های نامانوس این پدیده‌ها، ناشی از فرسایش سریع در برابر باد و باران است که بر خلاف فرسایش‌های آرام و طبیعی، مهلتی برای رویش گیاهان باقی نمی‌گذارد و سرزمین را دندانه دندانه و پر از لبه‌ها و چاک‌ها نشان می‌دهد.

این کوه ها مناظری از کوه‌های کره ماه را برای انسان تداعی می‌کنند، بومیان این منطقه به سبب شکل غیرعادیشان از آنها با عنوان کوههای مریخی نیز یاد می کنند.

در میان دره ها و اطراف این کوهها فسیل انواع صدفها و آبزیان مانند نهنگ یافت می شود.

این سلسله کوهها که در نوع خود بی همتا وصف می شوند، تنها در شمار کمی از کشورهای جهان همانند آنها وجود دارد.

کوه‌های مریخی و جنس رسوبی آنها و همچنین فرسایش خاص کوه‌ها موجب ایجاد شیارها و تراش‌های زیبایی شده است که گویی نقاشی ماهر آنها را به تصویر کشیده است.

رشته کوه‌های مریخی که فقط در مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان واقع شده است، توانسته ترسیم‌گر یک جاذبه طبیعی زیبا باشد. این کوه‌ها در زمان‌های گذشته به زیرخروارها خاک مدفون بوده و امروزه با گذشت زمان‏، مشاهده می‌شوند. در اثر تغییرات جوی و آب و هوایی و باران‌های موسمی‏، خاک‌ها از روی آنها به دامنه‌ها ریخته شده و چهره اصلی این کوه‌ها نمایان شده است.

کوه‌های مریخی (آریا، کالانی) رشته کوهی هستند که تقریباً از ۳۵ کیلومتری خاور چابهار آغاز می‌شوند و دهها کیلومتر به سمت شرق امتداد می‌یابند.

این کوهها که شبیه به کوههای مریخی هستند و کمتر در جهان کوهی به این شکل وجود دارد بدبوم نامیده می‌شوند که عبارتند از زمینها و بلندی‌هایی که در برابر فرسایش بدین شکل درآمده‌اند.

انتهای پیام/ع


کوه های مینیاتوری چابهار یکی از جاذبه های جنوب شرق کشور

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.