سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

ایران در یک قدمی خودکفایی تولید دانه های روغنی

برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در جهت کاهش وابستگی به واردات روغن خام ، پایداری تولید و توسعه کشت دانه های روغنی با اصلاح ژنتیکی ارقام محلی است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد، جهت گیری دولت واردات دانه‌های روغنی به جای روغن خام است تا ارزش افزوده داخل کشور باقی بماند و هم کنجاله آن برای دام و طیور مصرف شود.

 سرانه ۲۰ کیلوگرمی مصرف روغن در ایران  

وزارت بهداشت و درمان ،علوم پزشکی اعلام کرد ، سرانه مصرف روغن در ایران  هم اکنون به ۲۰ کیلوگرم رسیده که حداقل هفت کیلوگرم بیش از سرانه مصرف جهانی است.

علیرضا مهاجر مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی در ساری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری    به اهمیت کشت دانه‌های روغنی در کشور در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: ۳ میلیارد دلار ارز کشور سالیانه صرف واردات روغن خام، کنجاله و سویا می‌شود که به همین منظور باید تولید دانه‌های روغنی را توسعه دهیم تا ارز کمتری از کشور خارج شود.

وی افزود: روغن خام مورد نیاز کشور از دو منبع سویا از  کشورهای برزیل و آرژانتین  و پالم  از کشورهای مالزی و اندونزی تامین می شود و حجم واردات آنها در سال های مختلف متفاوت است.

افتتاح بزرگترین مرکز تحقیقاتی کاربردی و تولید بذر دانه‌ های روغنی کشور در ساری

مدتها بود این خبر نگاه محققان کشاورزی مازندران را به سمت خود جلب کرده است ، این  محققان برای رهایی از وابستگی به واردات موفق شدند بزرگترین مرکز تحقیقاتی کاربردی و تولید بذر دانه‌ های روغنی کشور  را در ساری راه اندازی کنند.

شادی نو مدیرعامل شرکت مرکز تحقیقاتی کاربردی و تولید بذر دانه‌های روغنی کشور در ساری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری   گفت: این مرکز با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد ریالی در مساحت حدود ۲۷ هزار مترمربع  با ذخیره سازی بیش از ۳ هزار ژرم پلاسم  دانه روغنی سراسر دنیا بهره برداری شد.

وی افزود: محققان این مرکز کار تحقیقاتی بر روی ژرم پلاست‌ ها ، تولید بذر، تولید ارقام و اصلاح ارقام کشور را انجام می‌دهند.

فروزان مدیر بذر تحقیقات و آموزش شرکت نیز گفت: تاکنون اصلاح ژنتیکی بر روی چهار رقم اصلی دانه روغنی شامل  کلزا، سویا ، گلرنگ و آفتابگردان صورت گرفته است.

وی مهمترین مزیت این رقم‌ های اصلاح شده را کاهش هزینه کشاورزی در کاشت، داشت، برداشت و افزایش تولید برشمرد.

تولید سه رقم کلزا و سویا در مرکز تحقیقاتی کاربردی و تولید بذر دانه‌ های روغنی کشور

مهتاب صمدی محقق و پژوهشکر این مرکز در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری    گفت: در پی فعالیت‌های تحقیقات در ۶ سال گذشته از طریق اصلاح موتاسیونی رقم  کلزا مهتاب و زمان که یک رقم بهاره است تولیدشد و برای شرایط آب و هوایی استان‌های مازندران، گلستان و قم مناسب است .

وی افزود: رقم کلزا مهتاب در مقایسه با رقم محلی منطقه  ۱۴۴ روزه است و دو هفته زودتر این محصول قابلیت برداشت دارد و این یک مزیت بسیار خوب برای شالیکاران مازندرانی و گلستانی است.

وی گفت: ۱۵ روز زودتر از رقم‌های محلی برداشت می‌شود و مزیت مهم آن فراهم شدن شرایط مناسب برای کشاورزان برای کشت دوم  است.

میرآبادی رییس مرکز تحقیقات کاربردی و تولید بذر این مرکز تحقیقاتی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ، گفت: رقم های اصلاح شده کلزا و سویا به نام های مهتاب ،زمان و آرین به تنش های زیست محیطی  مثل گرما،کم آبی ، آفت و علف های هرز مقاوم است .

وی افزود: این ارقام اصلاح شده سبب می شود هزینه های تمام شده برای کشاورزان منطقه حدود یک دهم بذرهای هیبرید خارجی است ، اگرچه راندمان آنها خیلی کمتر است .

وی زودرس بودن ارقام تولیدی اصلاح شده در راستای اقتصاد مقاومتی را از مزیت این رقم‌های تولیدی دانست و گفت: این ارقام نخستین رقم‌های تولیدی این مرکز بعد از ۱۰ سال است.

فرهنگ آسا مدیریت نمایندگی مازندران شرکت توسعه کشت دانه های روغنی کشور در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ، گفت: رقم آرین برای کشت در استان های گلستان و مازندران توصیه می شود این رقم متوسط  زودرس بوده است.

وی گفت: طول دوره رویش این ارقام حدود ۱۴۴ روز در کشت بهاره است و نسبت به ارقام محلی داخلی استان ۱۵ روز زودتر می‌رسد وبرداشت می‌شود.

وی افزود: از ویژگی شاخص این رقم، مقاوم به خوابیدگی و مناسب برای برداشت مکانیزه ، تحمل به ریزش و بیماریهای ویروسی بالا است. 

مدیریت نمایندگی مازندران شرکت توسعه کشت دانه‌های روغنی کشور گفت: متوسط عملکرد این رقم  ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ کیلوگرم در هر هکتار  است و با ارقام رایج سویا در کشت بهاره و تابستانه محلی قابلیت رقابت دارد.

افزایش ۲.۵ برابری  تولید کلزا در کشور

 علیرضا مهاجر مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ، گفت: قرار است در برنامه ۱۰ ساله ۷۰ درصد روغن مورد نیاز کشور در داخل تولید شود و این برنامه از دو سال قبل آغاز شده است.

وی افزود: نزدیک به ۶۸ هزار  و ۵۰۰ تن کلزا پارسال در کشور تولید شد که این رقم امسال به بیش از ۲.۵ برابر رسیده است.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی گفت: با اقدام‌های خوب وزارت جهاد کشاورزی و استفاده از رقم‌های اصلاح شده از سال گذشته تاکنون حدود ۱۸۵ هزارتن کلزا از کشاورزان خریداری شده است.

مهاجر با اشاره به اینکه برنامه افزایش سطح زیر کشت کلزا در سال زراعی ۹۷-۱۳۹۶ از شهریور ماه امسال در مناطق سردسیر و در مهرماه در مناطق معتدل مازندران و گلستان در سطح ۳۰۰ هزار هکتار  اغاز خواهد  شد، گفت: از این میزان سطح زیر کشت پیش بینی می‌شود بیش از ۵۰۰ هزار تن کلزا در کشور تولید شود.

وی با بیان اینکه اتلاف وقت در سیستم های دولتی به دلیل بروکراسی اداری زیاد است و افزود:  اصلاح ، تولید و ازدیاد بذر به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی گفت: در جهت حمایت از موسسات تحقیقاتی خرید بذر و معرفی ارقام اصلاحی به کشاورزان در دستور برنامه این نهاد  قرار دارد.

حمایت از کشاورزان  با خریداری ۸۰ دستگاه بذر کار در مازندران    

حیدر پور رییس جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ،گفت:  یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی در افق ۱۴۰۴ ، تامین۷۰ درصدروغن  مورد نیاز کشور از طریق منابع داخلی با کشت رقم های کلزا و سویا است.

وی با بیان اینکه تولید دانه روغنی کلزا از سال گذشته مورد حمایت قرار گرفته است افزود: در سال گذشته سطح زیرکشت کلزا به دو برابر و میزان تولید به ۴ برابر افزایش یافته است.

رییس جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه  سطح کشت کلزا از ۵ هزار هکتار پارسال به  ۱۱ هزار هکتار و میزان تولید این محصول به ۱۹ هزار و ۵۰۰ تن در استان رسیده است. گفت:  پیش بینی می‌شود ۲۰ هزار هکتار از زمین‌ های کشاورزی مازندران به کشت کلزا اختصاص یابد.

حیدرپور افزود: به منظور حمایت از کشاورزان در این بخش ۵۱ دستگاه بذرکار با ۵۰ درصد کمک بلاعوض به کشاورزان استان تسهیلات پرداخت شد و قرار است امسال ۸۰ دستگاه دیگر به ناوگان زراعت استان افزوده شود.

جعفری مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ گفت: ۱۹ هزار و ۳۶۴ تن کلزا در سال زراعی جاری توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ کشور به مبلغ ۵۰۳ میلیارد و ۵۵۸ میلیون ریال از کشاورزان مازندران خریداری شد.

همت محققان کم کم به روزهای خودباوری نزدیک شد

تاكنون يک رقم سویا بنام آرين و دو رقم کلزا بنام های زمان و مهتاب در بزرکترین مرکز تحقیقاتی کاربردی و تولید بذر دانه‌ های روغنی کشور ثبت و به کشاورزان استانهای مازندران،  گلستان وقم  برای کشت معرفی شده است .

این مرکز تحقیقات قصد دارد امسال دو رقم كتان روغنی را به موسسه تحقيقات ثبت گواهی بذر و نهال به وزارت جهاد کشاورزی معرفی  کند.

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/آ

 

کاهش وابستگی به واردات روغن خام با تولید ارقام پرمحصول دانه های روغنی

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
تا حالا که بیشتر به واردات بذر توجه شده تا حمایت از ارقام داخلی
مازندران
۱۹:۴۶ ۰۹ شهريور ۱۳۹۶
ماشاالله پرچم مازندران بالاست
علی اکبرصفری
۱۹:۴۵ ۰۹ شهريور ۱۳۹۶
سلام ، خبر جالبی بود ، یعنی میشه تولید دانه روغنی در کشور افزایش پیداکنه و این پالم یا سونامی سرطان مهر ورود مممنوع به کشور بخوره،احسنت به محققان ایرانی