سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مکانیزه کردن بخش کشاورزی اولویت اصلی تربت جام است

سیاست دولت در بخش کشاورزی حرکت به سوی مکانیزه کردن این بخش می‌باشد که تربت جام با افزایش ضریب ۱۰۸ درصدی جذب اعتبارات رتبه نخست استان را کسب کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد؛  اصغر خوشخو مدیر جهاد کشاورزی تربت جام در نشست خبری  گفت: سیاست دولت در بخش کشاورزی حرکت به سوی مکانیزه کردن این بخش می‌باشد که تربت جام با افزایش ضریب ۱۰۸ درصدی جذب اعتبارات رتبه نخست استان را کسب کرده است.

وی افزود: حال عمومی بخش کشاورزی با حضور کارشناسان و سرمایه گذاران مناسب است و این شهرستان دارای ۶۳۸ منبع آبی و ۱۳۸ رشته قنات می‌باشد و بیش از ۵۴ هزار هکتار از ارضی منطقه زیر کشت محصولات کشاورزی و باغی است.

 مدیر جهاد کشاورزی تربت جام با اشاره به اینکه این شهرستان قطب تولید گندم در استان خراسان رضوی می‌باشد تصریح کرد: با تلاش کشاورزان این شهرستان چندین سال است که قطب اول تولید گندم را در استان خراسان رضوی داشته و حفظ کرده و در سال زراعی جاری مقدار ۶۲ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان را تحویل مراکز خرید داده است.
خوشخو با اشاره به کشت محصول جو و دانه‌های روغنی خاطرنشان کرد: کشاورزان تربت جام چهار هزار و ۵۰۰ تن جو و ۶۰۰ تن دانه روغنی تحویل مراکز خرید داده اند.

وی با اعلام بحران آب در منطقه یاد آور شد: بحران آب در منطقه کاملا جدی است و برای بهینه سازی مصرف آب بیش از ۲۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار انجام گرفته که رتبه اول را در سطح استان به خود اختصاص داده است.

 مدیر جهاد کشاورزی تربت جام با اشاره به تسهیلات بخش کشاورزی گفت: برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار تسهیلات به میزان ۸۵ درصد بلاعوض و الباقی توسط کشاورز پرداخت می‌شود.

خوشخو افزود: برای مصرف بهینه از آب و انتقال آب با لوله مبلغ دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به طول ۹۵ کیومتر اختصای یافته است.

وی گفت: به میزان چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار از ماده ۱۸۰ برای ساماندهی اراضی خرد مالکین اختصاص یافته که با نگاه توسعه در بخش عمومی هزینه می‌شود.

 مدیر جهاد کشاورزی تربت جام با اشاره به شاخص‌ها و اولویت‌های جهاد کشاورزی در سال جاری افزود: کارشناسان در حوزه‌های مختلف و متناسب با توانمندی‌ها و سطح زیر کشت مدیران و کارشناسان را مورد ارزیابی قرار می‌دهند تا انگیزه و عملکرد نادیده گرفته نشود.

خوشخوگفت: امروز هیچ کشاورزی بدون کارشناس نیست و آنان به طور مستقیم بر عملکرد کاشت داشت و برداشت نظارت دقیق دارند.

وی با اشاره به مبارزه علیه آفات محصولات زراعی بیان افزود: در سال زراعی جاری برعلیه آفت سن گندم به میزان ۲۱ هزار و ۲۰۰ هکتار مبارزه انجام گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام با اشاره به وضعیت دام و طیور منطقه گفت: این شهرستان با داشتن بیش از ۶۰۰ هزار دام یبک سالانه بیش از چهار هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کند و با وجود ۱۵ هزار دام سنگین ۵۵ هزار تن شیر تولید می‌شود که سرانه خوبی برای این منطقه محسوب می‌شود.

خوشخو یادآور شد: برای آنکه تولید دام سبک اقتصادی شود طرح افزایش بهره وری در دام سبک با اصلاح نژاد و افزایش چند قلو زایی در دستور کار می‌باشد که با استقبلا خود دامپروان مواجهه شده است.

وی ادامه داد: برای اجرای طرح چند قلو زایی و برای چندبار زایش در سال از نژاد قوچ آرمان و ایران بلک استفاده که بیش از ۲، ۰، ۰درصد نسبت به سهم استان پیشرفت داشته ایم.

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام تصریح کرد: تعداد ۹۰ واحد صنعتی طیور با شش میلیون قطعه مرغ در هر دوره بیش از ۱۱ هزار تن گوشت سفید و ۹۰۸ تن تخم مرغ تولید می‌شود.

خوشخو با اشاره به ترویج کشت‌های جدید در منطقه گفت: تربت جام با حضور کشاورزان پیشرو در عرصه کشت دانه‌های روغنی توانسته هزار ۶۰۰ هکتار از اراضی منطقه را به کشت محصول جدید در منطقه اختصاص دهد که رتبه یالایی در استان خراسان رضوی می‌باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت حفظ منابع آبی سیاست جهاد کشاورزی در کشت محصول چغندر از کشت بهار به پاییز می‌باشد تا شاهد مصرف کمتر آب و سموم در این محصول می‌باشد.

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام با اشاره به اهمیت کشت گیاهان گلخانه‌ای بیان داشت: توسعه کشت گیاهان گلخانه‌ای و دارویی از اولویت‌های جهاد می‌باشد که کشت محصولات جالیزی در گلخانه را هم در دستور کار قرار داده است.

 
انتهای پیام//س.ج
 

نشست خبری مدیر جهاد کشاورزی تربت جام

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.