خربزه یکی از محصولات بومی تربت جام است که توانسته نقش به سزایی در اشتغال شهرستان ایفاء کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد فصل کاشت تا برداشت این محصول بیش از ۵۰۰ هزار نفر مشغول به فعالیت هستند، اما آنچه را که برای توجه بیشترمسئولان برای این محصول می‌طلبد برند سازی وبازار فروش است.

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام در اینباره گفت: تربت جام قطب خربزه کشور است و این محصول بومی تربت جام اکنون شهرت جهانی داشته و انتظار میرود به همت مسئولان کشوری بتوانیم مشکلات و موانع صادرات را برطرف کنیم و با کمک تشکل‌های بخش کشاورزی بتوانیم برای بهره برداران وکشورارز آوری خوبی داشته باشد.


عدم ثبات در بازار مشکل عمده کشاورزان تربت جامی


جعفر جوادی، عدم ثبات در بازار، نصب کنتور‌های حجمی وبه مراتب آن کمبود آب از عمده‌ترین مشکلات پیش روی کشاورزان خربزه کار را دانست وافزود: این عوامل باعث کاهش عملکرد این محصول می‌شود وامسال با وجود مشکلات کم آبی، کاهش بارندگی‌ها و نصب کنتور‌های حجمی که باعث کاهش عملکرد نیز شده است، این شهرستان بیش از ۱۶ هزار هکتار از اراضی خود را به کاشت این محصول اختصاص داده است.

وی گفت: برداشت بیش از ۳۴۰ هزار تن خربزه در تربت جام بعنوان قطب تولید کشورآغاز شده است و یپش بینی می‌شود ۳۴۰ هزار تن خربزه از مزارع تربت جام برداشت شود.

مدیرجهاد کشاورزی تربت جام تصریح کرد: امسال ۴ هزار هکتار از این محصول به صورت نشائی و ۱۲ هزارهکتار آن بصورت بذری زیرکشت قرار گرفت.

جوادی گفت:با نظارت مستمر کارشناسان این مدیریت، ترویج کشت نشائی و رعایت اصول کشاورزی در سال زراعی جاری سبب برداشت ۱۸ تن خربزه از هر هکتار مزارع جالیز تربت جام شده است.

وی افزود: امسال بیش از ۱۴ میلیون تولید نشاء خربزه انجام و در مزارع این شهرستان کشت شد.


۴۰ درصد از مزارع خربزه استان به شهرستان تربت جام اختصاص دارد

مدیرجهاد کشاورزی تربت جام گفت:: ۴۰ درصد از مزارع خربزه استان به شهرستان تربت جام اختصاص دارد و تاکنون این محصول به کشور‌های آلمان و حوزه خلیج فارس صادر شده است که در راستای بازرگانی محصولات زراعی و افزایش ارزش افزوده محصولات توسعه صادرات و فرآوری ایجاد صنایع جانبی وابسته به این محصول از برنامه‌های این مدیریت می‌باشد.

جوادی افزود: برداشت این محصول از اوایل تیر ماه آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد و در این ارتباط بیش از ۵۰۰ هزار نفر به صورت فصلی در این شهرستان مشغول کار می‌شوند.

وی با اشاره به کشت مالچ درمزارع خربزه با هدف ذخیره آب کارشناس آب و خاک جهاد کشاورزی تربت جام به روش‌های کاشت این محصول در جهت شیوه مصرف آب گفت: کشت مالچ در مزارع خربزه با هدف ذخیره آب و کاهش منابع آبی مورد توجه بهره برداران قرار گرفته بطوریکه بیش از ۹۹ درصد مزارع کشت خربزه از این روش تبعیت دارد و میتوان یک ماه زودتر محصول را روانه بازار‌های مصرفی کنیم.

مدیرجهاد کشاورزی تربت جام افزود: در حال حاضر حدود ۶ هزار هکتار از مزارع خربزه تربت جام توسط آبیاری تحت فشار انجام میشود و با توجه به استقبال کشاورزان و حمایت‌های دولت در حال حاضر حدود ۵ هزار پرونده دریافت تسهیلات دولت به استان معرفی شده است که درصورت اختصاص تسهیلات به بخش کشاورزی شاهد افزایش عملکرد این محصول در سال آینده خواهیم بود.

خربزه تربت جام یک محصول با نیاز کم آبی است

محمد دوستخواه کارشناس مسئول زراعت جهاد کشاورزی تربت جام از خربزه بومی تربت جام با ارقام خاتونی به عنوان یک محصول با نیاز کم آبی توصیف کرد و گفت: این محصول نسبت به محصولات بهاری و حتی پائیزی به آب کمتری نیاز داشته و باتوجه به تحقیقات دانشگاهی و علمی توسط کارشناسان توانسته ایم بذری بومی با رقم خاتونی متناسب با شرایط منطقه را بدست آوریم.

وی افزود: خربزه تربت جام حتی نسبت به نیاز آب محصولاتی همچون پسته، چغندرقند، گندم و ذرت کمتر است و ازخربزه تربت جام باتوجه به خشکسالی‌های اخیر وکمبود منابع آب بعنوان یک محصول با نیاز آبی کم مطرح شده است.

کارشناس مسئول زراعت جهاد کشاورزی تربت جام همچنین به ارزش ریالی این محصول درتربت جام اشاره کرد و گفت: خربزه تربت جام علاوه برمحصول بومی منطقه دارای جایگاه اقتصادی ویژه‌ای برای کشاورزان می‌باشد بطوریکه امسال بالغ بر دو هزارو ۵۰۰ میلیون ریال برای تربت جام ارزش اقتصادی درپی خواهد داشت.


اولین مرکز مطالعات کاربردی خربزه دنیا در تربت جام

محمد ناصر مودودی رئیس دانشگاه مجتمع اموزش عالی کشاورزی ودامپروری تربت جام هم در اینباره گفت:: یکی از اهداف دانشگاه پیشرفت درحوزه پژوهشی بوده بطوریکه تفاهنامه‌ای با پارک علم و فناوری منعقد گردیده و بزودی دفتراین موسسه دراین دانشگاه افتتاح خواهد شد.

وی افزود: پژوهش در برخی از محصولات بومی کشاورزی تربت جام همچون " خربزه " ضروری به نظر می‌رسد وباید بانک ژن این محصولات جالیزی نگهداری شود و نسبت به ارقام‌های بهینه سازی صورت گیرد.

رئیس دانشگاه مجتمع اموزش عالی کشاورزی ودامپروری تربت جام از اولین مرکز مطالعات کاربردی " خربزه " د. رایران و جهان خبر داد و گفت:: این مرکز برای اولین بار در دنیا درتربت جام راه اندازی خواهد شد و هیچ جای دنیا نسبت به این محصول مطالعات علمی انجام نداده است و با افتتاح این مرکز خربزه به جهان معرفی خواهد شد.

مودودی خاطر نشان کرد: (خربزه) از مهمترین محصولات بومی تربت جام بوده و این محصول فراترازتولید کشاورزی بوده بلکه یک محصول تاریخی و عنصر فرهنگی و اجتماعی تربت جام می‌باشد و نباید با توجه به کم ابی منطقه این محصول ارزشمند منقرض شود بلکه نیازمند بهینه سازی است و با شرایط آینده جغرافیایی آب و هوا برایش برنامه ریزی شود.

انتهای پیام//ف. ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.