شدت بحران آب استان خراسان چهار برابر میانگین بحران کشور است و این شرایط ایجاب می‌کند در جهت تحول شگرف در بخش کشاورزی تلاش کنیم.

شدت بحران آب خراسان چهار برابر میانگین بحران کشوربه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد؛ مجتبی مزروعی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در مراسم تودیع ومعارفه مدیر جهاد کشاورزی تربت جام با تشریح وضعیت کشاورزی خراسان رضوی گفت: بخش کشاورزی خراسان رضوی ۵۰ درصد درآمد‌های غیر نفتی استان را تامین می‌کند و در آمد حاصل از صادرات این بخش بیش از ۵، ۰ درصد اعتبارات عمرانی دولت است.

وی افزود: شدت بحران آب استان خراسان چهار برابر میانگین بحران کشور است و این شرایط ایجاب می‌کند در جهت تحول شگرف در بخش کشاورزی تلاش کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی با توجه به عرصه گسترده‌ای که در صنعت کشاورزی دارد، اما ۵، ۰ درصد از منابع آبی کشور را دارد که این امر با عدم توجه مدیران در سال گذشته باعث بحرانی شدن منابع آبی این استان شده است.

مزروعی افزود: از کل جمعیت شاغل در استان خراسان رضوی ۲۳/۴ درصد در کشاورزی فعال هستند این در حالی است ۵۰ درصد جمعیت در شهر مشهد زندگی میکنند که این نسبت در شهرستان‌ها خیلی بیشتر از میانگین است.

وی خاطر نشان کرد: کشاورزی استان خراسان مریض است و تاکنون به صورت تزریق دارو سرپا مانده است و اگر قرار اصلاح شود لازم است سیستم کشاورزی تغییر و نگاه علمی بیشتری مورد توجه فعالان این عرصه قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: امروز بسیاری از کشاورزان ودامپروان استان خراسان توان جذب تسهیلات یارانه‌ای را ندارند و وظیفه مدیران است که ظرفیت‌ها و چالش‌های بخش کشاورزی را برای مسئولین تبیین کنند تا آنان بدانند پول را در کجا هزینه کنند.

مزروعی افزود: در چندین سال گذشته الویت مسئولان استانی در بخش کشاورزی نبود بلکه اعتبارات در حوزه‌های گردشگری، خدمات و صنعت هزینه شده است و این باعث عقب ماندگی استان در بخش کشاورزی شده است.

وی گفت: دو خطر جدی بیکاری و بحران آب کشور را تهدید می‌کند و اگر بخواهیم برا این مشکلات فائق شویم باید به بخش کشاورزی پرداخته شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با انتقاد از نحوه تخیصص اعتبار در استان افزود: وزرات نیرو ۳۴/۶ درصد از بودجه استان را به خود اختصاص می‌دهد تا برای ۲۰ در منابع مصرفی آب هزینه کند و بخش کشاورزی با دریافت شش درصد از بودجه می‌خواهد ۸۰ در صد از منابع آبی را مدیریت کند که نشان می‌دهد مدیران مطلع نیستند بحران آب چگونه حل می‌شود.

مزروعی گفت: از بودجه شش درصدی کمتر از یک درصد صرف هزینه بهسازی شبکه‌های آبی در بخش کشاورزی می‌شود که بسیار کم است.

وی افزود: نبود سرمایه و اقتصادی نبودن تولید کشاورزی و دامپروی مانع اصلی بروز رسانی در بخش کشاورزی و دامپرری شده است و اگر اصلاح نشودفقر اقتصادی کشاورز را از بین خواهد برد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت اجرای طرح آبیاری تحت فشار گفت: در سال جاری ۲۷۲ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار اختصاص یافته که در طول تاریخ بودجه کشور بی سابقه بوده است.

مزروعی با اشاره به پرداخت مطالبات گندم کشاورزان خاطر نشان کرد: پرداخت‌ها به صورت آنلانین صورت می‌گیرد و تا یکماه مطالبه گندم کشاورزان پرداخت می‌شود.
 
شدت بحران آب خراسان چهار برابر میانگین بحران کشور

در پایان این مراسم اصغر خوشخو به عنوان مدیر جدید جهاد کشاورزی معرفی و از خدمات شش ساله جعفر جوادی تجلیل شد.

انتهای پیام// س. ج.
 

معرفی مدیر جدید جهاد کشاورزی تربت جام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.