سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

قطار شهری اصفهان به آزادی رسید

شهردار اصفهان اعلام کرد: آزمایش ‌های مربوط به راه اندازی مرحله سوم خط یک قطار شهری اصفهان حد فاصل چهار راه تختی تا میدان آزادی با موفقیت انجام شده و مسافرگیری قطار شهری از ایستگاه‌های سی و سه پل، شریعتی و آزادی بزودی انجام شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهدی جمالی‌نژاد ' اعلام کرد: در روزهای اخیر آخرین مراحل آزمایش راه‌اندازی مرحله سوم خط یک قطارشهری اصفهان انجام شد و قرار است که مسافرگیری قطار شهری از ایستگاه‌های سی و سه پل، شریعتی و آزادی به زودی انجام شود.

شهردار اصفهان ادامه داد: در این مرحله، قطارشهری با عبور از ایستگاه ‌های امام حسین (ع) (دروازه دولت) و انقلاب به ایستگاه سی و سه پل می ‌رسد و در ایستگاه ‌های شریعتی و آزادی ( دروازه شیراز) نیز توقف خواهد کرد.

وی تصریح کرد: طبق قول‌ هایی در ماه‌ های گذشته داده شد، اواخر بهار امسال صدای سوت قطارشهری در ایستگاه آزادی اصفهان شنیده شد.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه طول خط یک قطارشهری اصفهان 20 کیلومتر و دارای 20 ایستگاه است، گفت: در زمان حاضر 11 کیلومتر از این مسیر در حال بهره‌برداری است و با راه‌اندازی ادامه خط یک از ایستگاه تختی تا ایستگاه آزادی اصفهان و بهره‌برداری از سه ایستگاه دیگر، شهروندان می‌توانند از این خط بهره لازم را ببرند.
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه خط های دوم و سوم قطارشهری اصفهان نیز با سرعت در حال انجام است، ابراز امیدواری کرد: با بهره برداری از این خطوط، شبکه ریلی درون شهری اصفهان در سال 1400 بتواند گره های کور ترافیکی شهر را باز کند.

مدیر حوزه شهردار اصفهان نیز با بیان اینکه تاکنون حدود 2 هزار میلیارد تومان بودجه برای خط یک قطار شهری اصفهان هزینه شده است ، گفت: حدود 750 میلیارد تومان آن از سوی دولت و یک هزار و 250 میلیارد تومان آن از سوی شهرداری هزینه شده است.
عبدالمجید باباصفری افزود: برای تکمیل این خط ، حدود 500 میلیارد تومان دیگر مورد نیاز است که باید از سوی شهرداری و دولت تامین شود.

باباصفری بیان کرد: سال گذشته حدود 400 میلیارد تومان برای قطارشهری اصفهان هزینه شد که شهرداری اصفهان این هزینه را متقبل شد.

وی افزود: برای امسال نیز حدود 800 میلیارد تومان بودجه پیش‌ بینی شد که سهم دولت حدود 100 میلیارد تومان و سهم شهرداری 700 میلیارد تومان تعیین شد.
مدیر حوزه شهردار اصفهان ادامه داد: قرار است که در نیمه نخست سال 96، بخش دیگری از قطارشهری اصفهان با بهره‌برداری از ایستگاه‌های سی و سه پل، شریعتی و آزادی تکمیل شود و تا پایان سال، سایر ایستگاه‌های باقیمانده تا ترمینال صفه اصفهان به بهره‌برداری برسد.
همچنین معاون مالی - اداری شهرداری و سرپرست سازمان قطارشهری اصفهان میزان پیشرفت خط یک قطار شهری این شهر را 85 درصد اعلام کرد و افزود: مرحله سوم این خط با حضور شهردار و استاندار و دیگر مسئولان شهری بصورت آزمایشی کلید خواهد خورد.

محمد نورصالحی افزود: ایستگاه میدان آزادی تیر امسال بطور رسمی افتتاح می شود.

وی ادامه داد: تا پایان امسال نیز سایر ایستگاه های میدان آزادی تا پایانه صفه نیز مورد بهره برداری قرار می گیرد و خط یک از ایستگاه قدس تا ایستگاه میدان دفاع مقدس تکمیل می شود.
معاون مالی اداری شهرداری و سرپرست سازمان قطارشهری اصفهان همچنین از آغاز عملیات اجرایی مرحله اول خط دوم قطار شهری اصفهان از میدان زینبیه تا میدان امام علی (ع) خبر داد و افزود: بزودی مراحل انتخاب پیمانکار مرحله دوم خط 2 قطار شهری اصفهان از میدان امام علی (ع) تا ایستگاه مدرس در غرب اتوبان شهید خرازی انجام می شود.

وی افزود: خط 2 قطارشهری اصفهان تا 4 سال آینده تکمیل و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.
خط دوم قطار شهری اصفهان از شرق به غرب اصفهان و خط سوم از میدان آزادی به سمت جنوب غربی اصفهان است.

*** مجوز عبور قطار از خیابان چهارباغ عباسی صادر شد
جواد شعرباف مشاور عالی شهردار اصفهان نیز با اشاره به دغدغه‌های سازمان قطارشهری اصفهان در حوزه میراث فرهنگی و همکاری‌ های انجام شده در این زمینه گفت: طراحی مسیر و عملیات اجرایی خط یک قطار شهری اصفهان پس از بررسی‌های چند ساله کارشناسان یونسکو و ایکوموس، در سی و هفتمین اجلاس یونسکو، در تاریخ 6 تیر 1392 تأیید و از دستور کار یونسکو خارج شد.
ایکو موس یا شورای بین ‌المللی ابنیه و محوطه‌ ها (ICOMOS) سازمانی جهانی برای نگهداری و پاسداری از اماکن میراث فرهنگی در سراسر جهان است.

مشاور عالی شهردار اصفهان افزود: در کنار تایید یونسکو، به دلیل حساسیت‌های مشترک استانداری، مدیریت شهری و میراث فرهنگی کشور، بر اساس توافقنامه سال 91، دانشگاه علم و صنعت تهران بعنوان مشاور امین میراث فرهنگی به منظور بررسی مطالعات و تایید عملیات اجرایی معرفی؛ و در این رابطه اردیبهشت سال 95، مطالعات مشاور سازمان قطارشهری اصفهان توسط مشاور امین سازمان میراث فرهنگی کشور تایید شد.

وی با اشاره به آخرین تاییدهای مشاور امین سازمان میراث فرهنگی درباره خط یک قطارشهری اصفهان ادامه داد: پس از همکاری‌ های علمی و بین ‌المللی با سازمان‌ های یونسکو، ایکوموس جهانی، دانشگاه مونیخ آلمان، دانشگاه ‌های مطرح ایران و سازمان میراث فرهنگی 27 خرداد امسال، عملیات اجرایی خط یک قطارشهری اصفهان و عبور قطار در خیابان چهارباغ عباسی تأیید شد.

شعرباف به تاییدیه مشاور امین سازمان میراث فرهنگی درخصوص عبور قطار شهری اصفهان از چهارباغ اشاره کرد و گفت: در این تاییدیه آمده ' با توجه به اینکه فرش‌های میراگر اجرا شده در مسیر خیابان چهارباغ عباسی از میدان امام حسین (ع) تا سی و سه پل، ارتعاشی را به بناهای تاریخی این محدوده منتقل نمی‌ کند، عملیات اجرایی مورد تایید و عبور قطار از این محدوده بلامانع است'.

وی افزود: سازمان قطارشهری اصفهان در رابطه با حفظ بناهای تاریخی این شهر طی سه سال گذشته بیش از 95 میلیارد ریال هزینه کرده است.

مشاور عالی شهردار اصفهان اضافه کرد: همچنین، اولین و بزرگترین عملیات پایش (مانیتورینگ) بر روی بناهای تاریخی محدوده چهارباغ عباسی اصفهان بصورت دائم به منظور جلوگیری از هرگونه ارتعاش در دوره بهره‌ برداری بلندمدت، در حال طراحی و اجراست.

عملیات اجرایی طرح قطارشهری کلانشهر اصفهان از سال ۱۳۸۰ آغاز شد اما با توجه به بافت تاریخی شهر اصفهان و برخی مشکلات دیگر از جمله محدودیت اعتباری و مالی، این طرح به کندی پیش رفت تا اینکه بخش نخست خط یک قطار شهری اصفهان پس از 14 سال در مهرماه سال 1394 افتتاح شد.

 

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.