سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاریجانی در نطق پیش از دستور؛

اقدامات شتاب‌زده در شرایطی که آمادگی لازم نباشد عملی انقلابی تلقی نمی‌شود

رئیس مجلس گفت: تحولات در جامعه امری تدریجی است و اقدامات شتاب‌زده در شرایطی که آمادگی لازم نباشد عملی انقلابی تلقی نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی امروز (چهارشنبه، 10 خرداد ماه) ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالگرد رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی به مردم و نمایندگان مجلس گفت: یکی از نعمت های بزرگ عصر حاضر برای ملت ما زندگی در زمانه‌ای است که رهبری استثنایی بزرگمرد همراه شد که جهان را به شگفتی وا داشت.

وی ادامه داد: عالمی وارسته و عارفی پاک‌باخته، مجاهدی نستوه به احیای تفکر اسلامی اندیشید و عمل نمود و برخلاف جریان متداول سیاسی زمانه که با قدرت طلبی و سلطه‌گری همراه است این آزاد مرد دریچه جدیدی به روی سیاست گشود که آزادی واقعی انسان‌ها در تحول روحی تحقق می‌یابد.

رئیس مجلس بیان داشت: در اکثر سخنان ایشان سهم حقیقت توحیدی و توجه به مبدا هستی موج می‌زد به نحوی در پیامی تاریخی ایشان به گورباچف در شرایط جهان دو قطبی به جای ادبیات متعارف سیاسی ثقل مطالب خود را به روشنگری راه نور در مسیر بشریت اختصاص داد تا جهان رخوت‌زده سیاست را به سوی مبانی توحیدی سوق دهد.

لاریجانی اظهار داشت: بی شک مکتبی که امام (ره) بنا نهاد از آراستگی خاصی برخوردار است و عجیب نیست که در زمانه خود اذهان سیاستمداران گنجایش درک مفاهیم این مکتب را نداشته باشد.

وی گفت: امام (ره) ریشه انحراف مسلمانان و عقب‌افتادگی آنان را در عدم توجه به حقیقت قرآن و عترت می‌دانست و فرمود خودخواهان و طاغوتیان قرآن کریم را وسیله‌ای برای حکومت‌های ضدقرآنی کردند،‌ مفسران حقیقی قرآن و آشنایان به حقایق را که سراسر قرآن را از پیامبر (ص) دریافت کرده بودند با بهانه‌های مختلف و توطئه‌های از پیش تعیین شده عقب زدند و هرچه این بنای کج به جلو آمد انحرافات افزون شد. در این بیان نورانی امام (ره) مبدأ سوء استفاده دشمنان اسلام عدم توجه به عهدی است که ندای پیامبر (ص) در مورد ثقلین ارائه فرمود، لذا مبدأ هر اصلاحی را توحید کلمه حول ثقلین می‌پنداشت.
 
لاریجانی افزود: امام راحل انقلاب اسلامی را پدیده ای نو با ماهیت اسلامی می دانست که با همه انقلاب های دیگر از لحاظ ماهیت و انگیزه متفاوت است، از نظر امام راحل انقلاب اسلامی یک تحفه الهی و هدیه غیبی بود که به مردم ما عنایت شده است.
 
رئیس مجلس تاکید کرد: بی تردید رمز بقای انقلاب همان رمز پیروزی یعنی انگیزه الهی و اسلامی و اجتماع ملت در سراسر کشور برای وحدت کلمه است.

وی ادامه داد: تحولات در جامعه امری تدریجی است و اقدامات شتاب‌زده در شرایطی که آمادگی لازم نباشد عملی انقلابی تلقی نمی شود؛ امام(ره) معتقد بودند که ملت ایران بهتر از ملت کوفه و حجاز است و ملت ایران نسبت به مسلمانان صدر اسلام از درک بهتری نسبت به دین برخوردار هستند.

لاریجانی تصریح کرد: امام (ره) در نظام اقتصادی حضور ملت را در تولید اصل قرار دادند، همانطور که رهبر انقلاب نیز موکدا تاکید دارند که اقتصاد کشور باید مردمی باشد؛ امام خمینی (ره) به مردم نیز سفارش داشتند که ثروت خود را در زمینه تولید، کشاورزی و خودکفایی به کار گیرند همانطور که رهبری نیز تولید را نوعی مجاهدت می‌دانند.
 
رئیس مجلس اذعان داشت: امام به همین دلیل نکته مهمتری را در وصیتنامه خویش به نسل‌های آینده گوشزد فرمودند: و با صراحت اذعان داشتند که بی تردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی آن است و رمز پیروزی ملت می‌دانند که دو رکن اصلی آن عبارت است از انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد.

وی تصریح کرد: ویژگی روحی انقلاب ما چیزی نیست که از چشم صاحب نظران غربی پنهان بوده باشد به طوری که فوکو فیلسوف معاصر در اوایل انقلاب که از ایران بازدید داشتند اعلام کرد انقلاب ایران متفاوت از سایر انقلاب‌ها است و بر مبنای حرکتی روحی استوار است.

لاریجانی ادامه داد: امام تداوم حرکت انقلاب را بر میزان پایبندی به علت محتصه آن که گرایش معنوی اسلام است منوط کردند باید به این نکته نیز توجه داشت که امام شاخصه اسلامیت را همان اسلام جواهری فقهای عظام می‌دانست نه گرایش هایی که از مبدأ اصلی اسلام برداشت‌های ناروا دارند به همین جهت به ملت توجه می‌دادند که هیچگاه از مشی مرجعیت و روحانیت اصیل جدا نشوید.

رئیس مجلس اظهار داشت: امام خمینی (ره) که احیاگر تفکر اصیل اسلامی در عصر حاضر است، به روحانیون نیز توصیه می‌کردند که قدر نظام و جمهوری اسلامی را بدانند و حامی آن باشند و به طایفه‌ای از روحانیون فرمودند که با انگیزه‌های مختلف با جمهوری اسلامی ایران و نهادهای آن مخالفت می‌کردند، نصیحت متواضعانه‌ای می‌کنند که آقایان محترم تحت تاثیر شایعه سازی‌ها قرار نگیرند و برای خدا و حفظ اسلام این جمهوری را تقویت نمایند و باید بدانند اگر این جمهوری اسلامی شکست بخورد به جای آن رژیم اسلامی دلخواه بقیه الله روحی فدا یا مطیع امر شما محقق نخواهد پیدا کرد، یک رژیم دلخواه یکی از دو قطب قدرت به حکومت می‌رسند و محرومان جهان محروم می‌شود و اسلام برای همیشه منزوی خواهد شد و شما‌ها روزی از کردار خود پشیمان می‌شوید که کار گذشته و دیگر پشیمانی سودی ندارد. 

وی بیان داشت: شما آقایان اگر توقع دارید یک شبه همه امور بر طبق اسلام و احکام خداوند تعالی متحول شود یک اشتباه است و در تمام طول تاریخ بشر چنین حادثه‌ای روی نداده است. نکته‌ای که امام (ره) بر آن تاکید فرمودند: برای مجریان و سیاستگذاران فوق العاده پر اهمیت است که تحولات جهانی تدریجی است و متناسب با شرایط و استعداد‌ها مسیر تکاملی را طی می‌کند و اقدامات شتاب زده در شرایطی که آمادگی فراهم نباشد عملی انقلابی تلقی نمی‌گردد.

لاریجانی افزود: اعتقاد راسخ امام (ره) به جمهوریت و اراده ملت نکته بزرگ شخصیت ایشان است که از قبل از پیروزی انقلاب این تفکر نقطه ممتاز اندیشه ایشان است. شهید بزرگوار مطهری پس از سفر به پاریس فرمود: امام به ملت و به راه و صراط ایمان دارند و این ویژگی را جزء چهار ویژگی شخصیت امام برشمردند. امام در وصیتنامه خویش به بیانی این معنا را عیان فرمودند که من به جرات مدعی هستم که ملت ایران در توده‌های میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عصر رسول الله (ص) و ملت کوفه و عراق در عصر امیرالمومنین (ع) و حسین ابن علی (ع) می‌باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این سخن بلند امام هم توجه تام ایشان به ریشه و عمل جمهور ملت را نشان می‌دهد و مهم‌تر از آن مدال پرافتخاری برای ملت ایران است که ایشان ملت ایران را در مقایسه با ملت صدر اسلام در زمینه فهم دین و مجاهدت در راه اسلام را برتر می‌داند.

وی با بیان اینکه مکتب امام (ره) راهی متفاوت از سکولاریسم را در پیش می‌گیرد، بیان داشت: ایشان تفکر سکولار را توطئه مهم در قرن اخیر می‌داند که قصد اصلی آن مایوس نمودن ملت‌ها به خصوص ملت فداکار ایران از اسلام است و می‌فرمایند، آن قدر که قرآن کریم و سنت رسول الله در زمینه حکومت به سیاست احکام دارند در سایر چیز‌ها ندارند و بلکه بسیاری از احکام عبادی اسلام، عبادی سیاسی است که غفلت از آن‌ها مصیبت‌ها به بار آورده است.

لاریجانی تاکید کرد: پیامبر اسلام (ص) مثل سایر حکومت‌ها تشکیل حکومت دادند لکن با انگیزه بسط عدالت اجتماعی. خلفای اول اسلامی حکومت‌های وسیعی داشتند و حکومت علی ابن ابی طالب (ع) با همان انگیزه و به طور وسیع‌تر و گسترده‌تر از واضحات تاریخ است.

رئیس مجلس با اشاره به وصیتنامه سیاسی عبادی امام خمینی (ره) افزود: اینجانب در این وصیتنامه با اشاره می‌گذرم، ولی امید آن دارم که نویسندگان، جامعه شناسان و تاریخ نویسان مسلمان تلاش کنند که مسلمانان را از این اشتباه بیرون آورند و آنچه که گفته شده و می‌شود که انبیاء الهی (ع) به معنویات کار دارند و حکومت و سررشته دنیا مطرود است و انبیاء و اولیا و بزرگان از آن احتراز می‌کردند و ما نیز باید چنین کنیم اشتباه تاسف آوری است.

وی افزود: امام خمینی در همین فراز می‌فرمایند اینکه تلاش شود که حکومت بر حق به نفع مستضعفان ایجاد شود از بزرگترین واجبات و اقامه این امر از بالاترین عبادات است و باید ملت هوشیار باشند، تاکید امام به این معنا که اقامه حکومت بر مبنای تفکر اسلامی از بزرگترین واجبات است و اقامه آن از والاترین عبادات محسوب می‌شود سخن بسیار ارزشمندی است.

لاریجانی با بیان اینکه امام (ره) در نظام اقتصادی حضور ملت را در تولید، اصل قرار دادند و به همان معنایی که رهبر معظم انقلاب بار‌ها بر آن تکرار کرده اند و تاکید دارند که اقتصاد کشور باید مردمی باشد، گفت: امام خمینی (ره) در وصیتنامه خود می‌فرمایند اسلام نه با سرمایه داری ظالمانه و بی حساب و محروم کننده موافق است بلکه آن را به طور جدی در کتاب و سنت محکوم می‌کند و مخالف عدالت اجتماعی می‌داند و نه موافق رژیمی مانند رژیم کمونیسم و مارکسیسم لنینیسم است که مخالف مالکیت فردی و قائل به اشتراک باشد.

رئیس مجلس افزود: اسلام یک رژیم معتدل با شناخت مالکیت و احترام به آن نحو مطلوب در پیدا شدن مالکیت است که اگر به حق به آن عمل شود چرخ‌های اقتصاد سالم به راه می‌افتد و عدالت اجتماعی که لازمه یک رژیم سالم است تحقق می‌یابد، امام خمینی در وصیتنامه خود می‌فرمایند وصیت من به مجلس، شورای نگهبان، دولت، رئیس جمهور و شورای عالی قضائی آن است که در مقابل احکام خداوند متعال خاضع بوده و تحت تاثیر تبلیغات بی محتوای قطب لازم چپاول، سرمایه داری و قطب ملحد اشتراکی کمونیستی واقع نشوند به مالکیت و سرمایه‌های مشروع با حدود اسلامی احترام بگذارند و به ملت اطمینان دهند تا سرمایه‌ها و فعالیت‌های سازنده به کار افتد و دولت و کشور به خودکفایی و صنایع سبک و سنگین برسانند.

وی تصریح کرد: امام (ره) در وصیتنامه خود می‌فرمایند به سرمایه داران و پولداران وصیت می‌کنم که ثروت‌های عادلانه خود را به کار اندازند و به فعالیت‌های سازنده در مزارع، روستا‌ها و کارخانه‌ها برخیزند که این خود نکته‌ای ارزشمند است.

لاریجانی گفت: توجه امام (ره) ضمن سفارش به حاکمان در قوای مختلف برای ایجاد بستر مناسب برای اقتصاد مردمی به ملت نیز سفارش می‌کنند که سرمایه خود را در راه سرمایه گذاری کشاورزی و صنعتی جهت خودکفایی مصروف دارند و بعد می‌فرمایند این امر عبادتی ارزشمند است. به خاطر داریم که رهبری معظم نیز در این سال‌ها تاکید داشتند که تولیدگری نوعی مجاهدت محسوب می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قبول کنیم که هنوز وضع موجود با این نگاه عمیق فاصله زیادی دارد، بسترهای سرمایه گذاری آنقدر با سنگلاخ امور دیوانی مواجه است که رغبت به سرمایه گذاری را کاهش می‌دهد.از خداوند بخواهیم که آن رادمرد بزرگ را با اولیاء خود محشور نماید و در سالروز رحلت آن عارف بزرگ بیداری بیشتر را نصیب همگان بنماید.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.